Rada do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej II kadencji powołana
02.09.2020
2 września 2020 r. Minister Sportu Danuta Dmowska-Andrzejuk powołała Radę do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej II kadencji na lata 2020-2022.
Skład Rady do Spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej na lata 2020-2022
- dr hab. Jolanta Żyśko, prof. AWF, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie – przewodnicząca
- dr hab. Anna Szumilewicz, prof. AWFiS – Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku – wice-przewodnicząca
- Piotr Marek – Instytut Sportu - Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie – wice-przewodniczący
- dr Piotr Kunysz – Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu – sekretarz
- dr Wiesław Garbaciak, prof. AWF – Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
- prof. dr hab. Janusz Iskra - Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
- dr Krzysztof Karpowicz – Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
- dr Bartłomiej Korpak
- dr hab. Hubert Makaruk, prof. AWF – Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, filia w Białej Podlaskiej
- Mikołaj Marciniak - Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
- dr Wacław Mirek – Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
- dr hab. Mariusz Ozimek, prof. AWF – Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Instytut Sportu
- Jacek Skubis - Polskie Stowarzyszenie Trenerów Judo
- dr Urszula Szczepanik – Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
- Maciej Tauber - Instytut Badań Edukacyjnych, Uniwersytet Warszawski
- Marcin Brachfogel - Obserwator z ramienia Ministerstwa Sporu
- Piotr Majewski – Obserwator z ramienia Ministerstwa Sportu
Rada jest organem pomocniczym ministra właściwego ds. kultury fizycznej i sportu, w skład którego wchodzą uznane osoby ze środowiska nauk o sporcie oraz wybitni trenerzy, mający duże doświadczenie w kształceniu kadr instruktorskich i trenerskich w sporcie.
Zadania Rady
- opiniowanie wniosków o ustanowienie kwalifikacji z obszaru sportu w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK);
- opiniowanie wniosków o ustanowienie instytucji certyfikującej dla danej kwalifikacji funkcjonującej w ramach ZSK w obszarze sportu;
- opracowywanie propozycji i opiniowanie kierunków kształcenia i doskonalenia kadr kultury fizycznej, w tym w zakresie wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji w sporcie;
- opiniowanie działań dostosowujących kształcenie kadr do standardów edukacyjnych w Unii Europejskiej, w tym w zakresie wdrażania Europejskich Ram Kwalifikacji;
- inicjowanie działań w zakresie doskonalenia systemu kształcenia kadr kultury fizycznej.
Krajowe Ramy Kwalifikacji
Wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji w obszarze sportu polega na stworzeniu „przez rynek dla rynku” nowego systemu certyfikowania i nadawania uprawnień zawodowych. To instytucje wywodzące się bezpośrednio ze środowiska sportowego mają opracować dla tego środowiska nowe reguły rynku pracy w obszarze kształcenia trenerów i instruktorów.
Założeniem systemu jest, aby wydawane dyplomy były powszechnienie uznawane za potwierdzenie odpowiedniej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, jakimi powinien się legitymować instruktor lub trener, zarówno w sporcie powszechnym jak i wyczynowym.
Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w sporcie pozwoli na szybkie reagowanie na potrzeby rynku pracy i stworzy ogólnie dostępny i przejrzysty system zapewniający optymalne informacje o ofercie edukacji formalnej i pozaformalnej obejmującej także szkolenie i doskonalenie profesjonalnych kadr. Pozwoli też na stworzenie przejrzystego system rynku edukacyjnego w kraju oraz poprawi mobilność i konkurencyjność wykwalifikowanych kadr sportowych na europejskim rynku pracy.
Wdrożenie ram kwalifikacji w sporcie zostało wpisane do Strategii Rozwoju Sportu do 2020 r. – kierunek 3.5.1. Podniesienie kompetencji osób prowadzących zajęcia z wychowania fizycznego oraz trenerów, instruktorów oraz animatorów sportu, jako główne narzędzie do dokształcania i podnoszenia poziomu instruktorów i trenerów zarówno w sporcie powszechnym jak i wyczynowym.