Turystyka dostępna dla wszystkich
07.11.2023
Turystyka społeczna – podróże osób ze szczególnymi potrzebami to dziś naturalny priorytet w działaniu organizatorów turystyki, biur podróży i punktów informacji turystycznej. Podróżują wszyscy, w tym osoby z niepełnosprawnościami i starsze. Ten segment rośnie, bo trendy demograficzne wskazują na starzenie się społeczeństwa. O ogólnopolskim Programie Dostępność Plus 2018-2025 rozmawiano podczas XI Forum Polskiej Organizacji Turystycznej, Regionalnych i Lokalnych Organizacji Turystycznych.
Warto tworzyć ofertę turystyczną z dostępnością zapewnioną na wszystkich etapach podróży.
Dziś usługa bez barier to po prostu podstawowy standard, cywilizacyjny i użytkowy
- podkreśla wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, pełnomocnik prezesa RM ds. promocji polskiej marki.
Ponad 4 mln Polaków (14%) to osoby z niepełnosprawnościami, a osoby 60+ to ok 10 mln osób, czyli 25% populacji Polski. Rośnie siła nabywcza seniorów – do 2035 roku udział „silver generation” w całkowitej wartości zakupów wzrośnie do 37%. Seniorzy są wciąż niedoreprezentowaną grupą wśród uczestników ruchu turystycznego.
Dostępność w turystyce – sport, turystyka i rekreacja bez barier
to zapewnienie osobom o szczególnych potrzebach możliwości udziału w rekreacji i wypoczynku na zasadzie równości z innymi osobami (działanie nr 26). Program ogólnopolski oparty o zasadę solidarności społecznej. To możliwość niezależnego i samodzielnego korzystania z:
- atrakcji turystycznych,
- informacji i wiedzy (przewodniki, mapy, punkty informacji),
- transportu i komunikacji w turystyce,
- tras, ścieżek, szlaków turystycznych,
- infrastruktury gastronomicznej, noclegowej, sanitarnej.
Przykłady dobrych praktyk i rozwiązań:
https://noclegibezbarier.pl/noclegi/
www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/jak-tworzyc-dostepne-dokumenty-tekstowe-w-edytorze-ms-word
www.gov.pl/web/sluzbacywilna/prosty-jezyk
W załączonym przewodniku zwrócono szczególną uwagę na turystów - osoby z trudnościami w poruszaniu się, trudnościami sensorycznymi, trudnościami
związanymi z rozumieniem i odczuwaniem. Przedstawiono „kamienie milowe” drogi turysta-organizator: pierwszy kontakt i ofertę, sposób zgłaszania szczególnych potrzeb, dostępność strony internetowej, dostępność dokumentów (w tym standard WCAG), dostępność punktów obsługi klienta. W przewodniku pokazano, jak zorganizować dostępny transport, zakwaterowanie, kontakt z rezydentem, zwiedzanie i atrakcje, jak przeszkolić
przewodnika po atrakcjach turystycznych. Zachęcamy do lektury.
Materiały
Poradnik - turystyka dostępnaTurystyka-dla-osob-ze-szczegolnymi-potrzebami_poradnik.pdf 1.56MB