Wicepremier Piotr Gliński rozpoczął wizytę w Hiszpanii
18.06.2021
„Hiszpańskie Muzeum Prado prezentuje największą, najbardziej znaną światową sztukę, która – co widać także po ilości zwiedzających – jest naprawdę ważna dla społeczeństwa każdego państwa. Jednocześnie jest to także bardzo istotna rozwojowa gałąź przemysłu kreatywnego” – mówił wicepremier prof. Piotr Gliński po wizycie w Muzeum Prado w Madrycie. Szef resortu kultury i sportu przebywa w Hiszpanii na zaproszenie strony hiszpańskiej. Celem wizyty jest spotkanie bilateralne ministrów obu krajów, którego najważniejszym tematem będą kwestie związane z organizacją Roku Kultury Polskiej w Hiszpanii i Roku Kultury Hiszpańskiej w Polsce.
Na zaproszenie dyrekcji jednego z największych muzeów świata Madryckiego Prado, mogliśmy zobaczyć i podziwiać najbardziej znane elementy kolekcji takich twórców jak Velazquez, Goya, Bosch, Bruegel. To robi ogromne wrażenie i daje także do myślenia, jak wielkie straty poniosła Polska i polska sztuka. Przypominam – prawie pół miliona obiektów zaginęło podczas II wojny światowej, ale także wcześniej. Są to wielkie straty – podkreślił wicepremier Piotr Gliński.
Szef resortu kultury i sportu przypomniał również, że w Polsce obecnie powstaje wiele nowych muzeów, a muzea sztuki starają się rozwijać swoje propozycje wzbogacając kolekcje.
Co roku dokonujemy bardzo poważnych zakupów, jeżeli chodzi o Zamek Królewski, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, i wiele, wiele innych. Ta wymiana jest bardzo ważna. Rozpoczęliśmy też rozmowy, by w ramach tej wymiany zorganizować wystawę części kolekcji Prado. Liczymy, że Muzeum Prado przedstawi swoja ofertę naszym instytucjom i będzie ona dostępna dla zwiedzających – czy to na Zamku Królewskim, czy w Muzeum Narodowym w Warszawie, właśnie w ramach Roku Kultury Hiszpańskiej w Polsce – poinformował Piotr Gliński.
Odnosząc się do kwestii propozycji prezentowanych dzieł, wicepremier podkreślił, że decyzje w tej sprawie będą podejmowali specjaliści – dyrektorzy polskich i hiszpańskich instytucji kultury. Wskazał, że jednym z kluczy wyboru może być rola wielkich mecenasów, ponieważ mecenat królewski był obecny zarówno w Hiszpanii, jak i w Polsce.