W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

1351.bis posiedzenie Komitetu Ministrów Rady Europy

10.07.2019

W dniu 10 lipca 2019 roku Komitet Ministrów Rady Europy przyjął rezolucję końcową zamykającą nadzór nad wykonaniem wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 12 kwietnia 2018 roku w połączonych sprawach o numerach skarg 36661/07 i 38433/07.

Sprawy dotyczyły postępowania sądowego zakończonego skazaniem skarżących za przestępstwa związane z działalnością państwowego Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego (FOZZ). W przedmiotowym wyroku Trybunał stwierdził, że doszło do naruszenia Artykułu 6 ust. 1 (prawo do rzetelnego procesu) Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w odniesieniu do prawa do "sądu ustanowionego ustawą". Trybunał stwierdził w szczególności, że sposób wyznaczenia sędziego orzekającego w sprawie naruszył przepisy krajowe, czego sądy krajowe nie zdołały naprawić. Jednocześnie ETPCz jednogłośnie uznał, że nie doszło do naruszenia Artykułu 6 ust. 1 w odniesieniu do zarzucanego braku bezstronności sędziego oraz w odniesieniu do domniemanej ingerencji ustawodawczej w przypadku drugiego skarżącego. Trybunał nie zaobserwował również naruszenia praw skarżących poprzez przedłużenie okresów przedawnienia dla różnych przestępstw w związku ze zmianami prawnymi z 2005 roku, które zostały wprowadzone w trakcie postępowania.

Trybunał odrzucił roszczenia skarżących z tytułu zadośćuczynienia za szkody majątkowe i niemajątkowe oraz uznał, że samo stwierdzenie naruszenia stanowi wystarczające słuszne zadośćuczynienie z tytułu szkody niemajątkowej. Przyznał natomiast jednemu ze skarżących kwotę 5.000 euro tytułem kosztów i wydatków związanych z postępowaniem przed Trybunałem.

Komitet Ministrów Rady Europy w przyjętej 10 lipca 2019 roku rezolucji potwierdził, iż przyznana kwota została skarżącemu wypłacona. Ponadto po przeanalizowaniu planu działań przedstawionego przez rząd w niniejszej sprawie stwierdził, że polskie władze podjęły szereg działań służących upowszechnieniu wśród sędziów i prokuratorów wiedzy na temat standardów ETPCz odnośnie art. 6 Konwencji. Dodatkowo, jak wynika z planu działań powołanie instytucji koordynatorów ds. współpracy międzynarodowej i praw człowieka w sprawach cywilnych i karnych miało na celu znaczne usprawnienie dostępu do standardów Trybunału na poziomie sądów krajowych.

Ponadto w planie tym przywołano zmiany wprowadzone na mocy ustawy z dnia 12 lipca 2017 roku o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, które z dniem 12 sierpnia 2017 roku wprowadziły, jako zasadę ustrojową, losowy przydział spraw sędziom oraz zasadę równego obciążenia sędziów sprawami w danym sądzie, dla zapewnienia równego i sprawiedliwego obciążenia pracą kadry orzeczniczej sądów oraz zagwarantowania bezstronności. Wprowadzenie losowego przydziału spraw sędziom służyć ma między innymi eliminacji ewentualnych wątpliwości co do tego, że przydzielenie sprawy (według uprzednio obowiązujących przepisów - przez przewodniczącego wydziału) danemu sędziemu nastąpiło celowo, tj. sędziemu umyślnie wybranemu do rozpoznania danej sprawy. Przyjęte rozwiązanie stanowi dodatkową gwarancję przestrzegania art. 6 ust. 1 Konwencji.

Odnotowawszy powyższe działania, Komitet Ministrów Rady Europy uznał, że Rząd Rzeczypospolitej Polskiej wdrożył wszystkie środki wymagane na podstawie art. 46 ust. 1 Konwencji i zamknął nadzór nad wykonywaniem tego wyroku.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
31.12.2021 12:43 Wioleta Podwysocka
Wytwarzający/ Odpowiadający:
DWMPC IV
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
1351.bis posiedzenie Komitetu Ministrów Rady Europy 1.0 31.12.2021 12:43 Wioleta Podwysocka

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}