Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego
Elektroniczne postępowanie rejestrowe
Ministerstwo Sprawiedliwości uprzejmie informuje, że w Dzienniku Ustaw z dnia 21 lutego 2020 r. pod pozycją 288 została opublikowana Ustawa z dnia 13 lutego 2020 o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw.
Przepis art. 12 w/w ustawy przesuwa na dzień 1 marca 2021 r. termin wejścia w życie przepisów Ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1500 z późn. zm.) wprowadzających obligatoryjne elektroniczne postępowanie rejestrowe w zakresie rejestru przedsiębiorców KRS oraz fakultatywne elektroniczne postępowanie rejestrowe w zakresie podmiotów wpisywanych wyłącznie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej KRS
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego
Wyszukiwarka umożliwia znalezienie informacji o podmiocie wpisanym do KRS. Możliwe jest wyszukiwanie wg numeru KRS lub nazwy podmiotu.
Elektroniczny dostęp do Sądów Rejestrowych /MSiG
Moduł "Elektroniczny dostęp do Sądów Rejestrowych / MSiG" umożliwia:
- składanie i przesyłanie drogą elektroniczną wniosków, załączników i dokumentów do sądów rejestrowych;
- odbieranie korespondencji z sądów.
Wymagania niezbędne do prawidłowej pracy z modułem "Elektroniczny dostęp do Sądów Rejestrowych / MSiG":
- bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym wystawionym przez podmiot kwalifikowany występujący w rejestrze Narodowego Centrum Certyfikacji
- składane dokumenty w wersji elektronicznej w postaci podpisanego elektronicznie pliku w formacie:
- pdf (z opcją umożliwiającą wykonanie wydruku)
- doc
- odt
- txt
- rtf
Dodatkowe informacje o elektronicznym dostępie do KRS
Przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186, z późn. zm.) przewidują możliwość złożenia drogą elektroniczną wniosku o wpis (lub zmianę wpisu) do rejestru każdego podmiotu, który podlega wpisowi do KRS. Przepis art. 19 ust. 1 i 2 tej ustawy przewiduje, że wniosek składa się na urzędowym formularzu i nie ogranicza przy tym sposobu jego przesłania do rejestru.
Oznacza to, że w takich przypadkach nie jest konieczne założenie specjalnego konta w systemie teleinformatycznym, a jedynym warunkiem skorzystania z pośrednictwa Internetu jest posiadanie i użycie przez uprawnione osoby bezpiecznych podpisów elektronicznych weryfikowanych przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Na możliwość wykorzystania w tym celu łączy teleinformatycznych wskazuje wyraźnie ust. 2b art. 19 wspomnianej ustawy stanowiąc, że wnioski składane drogą elektroniczną powinny być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (wyjątek stanowi spółka S24, której zgłoszenie do rejestru może być opatrzone także innym podpisem elektronicznym, a nadto do jej rejestracji wymagane jest założenie konta w systemie teleinformatycznym).
Należałoby zaznaczyć, że w ramach tej procedury jedynie wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu nie mogą być przesyłane elektronicznie do rejestru (z uwagi na charakter tego dokumentu). Natomiast możliwe jest przesłanie tą drogą aktów notarialnych, jeżeli notariusz opatrzył je bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 6944 § 3 Kodeksu postępowania cywilnego).
Uwarunkowania prawne
- Wydawanie odpisów, wyciągów, zaświadczeń oraz udzielanie informacji przez Centralną Informację reguluje art.4 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
- Formę odpisów, wyciągów, zaświadczeń, informacji i kopii dokumentów doręczanych wnioskodawcom drogą elektroniczną regulują:
- § 6 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych dotyczących formy wniosków i dokumentów oraz ich składania drogą elektroniczną do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu posługiwania się dokumentami wydanymi w postaci elektronicznej
- § 16, § 17 i § 18 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie ustroju i organizacji Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz trybu i sposobu udzielania informacji z Krajowego Rejestru Sądowego i wydawania kopii dokumentów z katalogu, a także struktury udostępnianych informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru oraz cech wydruków umożliwiających ich weryfikację z danymi w Rejestrze
- Pierwsza publikacja:
- 27.05.2019 14:15 Barbara Koch
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Ministerstwo Sprawiedliwości
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 8.0 | 14.06.2023 13:58 Patryk Polnik |
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 7.0 | 28.08.2020 13:22 Patryk Polnik |
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 6.0 | 04.03.2020 11:45 Andrzej Niedziałek |
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 5.0 | 04.03.2020 11:40 Andrzej Niedziałek |
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 4.0 | 04.03.2020 11:39 Andrzej Niedziałek |
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 3.0 | 04.03.2020 11:37 Andrzej Niedziałek |
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 2.0 | 04.03.2020 11:36 Andrzej Niedziałek |
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego | 1.0 | 27.05.2019 14:15 Barbara Koch |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP