Dostęp do systemu jest możliwy z dwóch adresów WWW: prs.ms.gov.pl oraz krz.ms.gov.pl.
FAQ
1. Z jakiego adresu WWW jest możliwy dostęp do systemu KRZ?
2. Gdzie mogę uzyskać pomoc w zakresie korzystania z KRZ?
Bezpośredni kontakt z Centrum Wsparcia systemu KRZ jest możliwy od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30–19:30 oraz w soboty w godzinach 09:00–17:00. Zgłoszenia prosimy kierować: z poziomu systemu KRZ poprzez wybranie opcji „Zgłoś błąd” umieszczonej w stopce strony Portalu; na adres e-mail: krz@ms.gov.pl; telefonicznie pod numerem telefonu +71 748 96 00 (należy wybrać cyfrę 2 - Krajowy Rejestr Zadłużonych).
3. Kto może uzyskać informacje z Krajowego Rejestru Zadłużonych?
Rejestr ma charakter jawny i ogólnodostępny, zatem z informacjami w nim zawartymi może zapoznać się każdy zainteresowany użytkownik Internetu.
4. Czy dostęp do informacji jest bezpłatny?
Tak. Dostęp do informacji zawartych w rejestrze jest w pełni darmowy.
5. Czy system KRZ umożliwia komunikację z sądem w zakresie postępowań?
Tak, poprzez system możliwe jest wnoszenia wniosków i pism, a także środków odwoławczych.
6. Kto jest administratorem danych osobowych zawartych w Krajowym Rejestrze Zadłużonych?
Administratorem danych jest Minister Sprawiedliwości.
7. Czy w KRZ znajdę informacje o osobach zalegających z płaceniem świadczeń alimentacyjnych?
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4) ustawy w KRZ ujawnia się informacje o osobach fizycznych, wobec których toczy się egzekucja świadczeń alimentacyjnych lub egzekucja należności budżetu państwa powstałych z tytułu świadczeń wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, a które zalegają ze spełnieniem tych świadczeń za okres dłuższy niż 3 miesiące.
8. Czy planują Państwo realizację API w systemie KRZ?
Jesteśmy świadomi potrzeby opracowania API KRZ. Obecnie prowadzone są prace analityczne związane z budową takiego rozwiązania oraz stosowną zmianą legislacyjną. Rozwiązania wykorzystujące API do pobierania danych z KRZ zaplanowane są do realizacji w fazie rozwoju systemu Krajowy Rejestr Zadłużonych.
9. Czy mogę wyszukać dłużnika po numerze PESEL?
Tak, wyszukiwanie po numerze PESEL jest możliwe.
10. Czy mogę wyszukać informacje na podstawie sygnatury?
Tak, wyszukiwanie informacji o postępowaniach jest możliwe przy pomocy sygnatury sprawy.
11. Czy w przypadku prowadzenia działalności przez doradców restrukturyzacyjnych w formie spółki z o.o. konto należy założyć dla spółki czy też dla każdego z doradców indywidualnie?
We wskazanym przypadku należy zarówno założyć konto dla spółki, jak i każdego z doradców jako osoby fizycznej oraz dodać profil doradcy restrukturyzacyjnego w koncie każdego doradcy oraz profil spółki doradców restrukturyzacyjnych w koncie spółki.
12. Czy w KRZ mogę znaleźć informacje na temat postępowań wszczętych przed powstaniem systemu i wejściem w życie ustawy?
Nie, w KRZ nie widnieją akta spraw wszczętych przed uchwaleniem ustawy. W KRZ znajdują się wyłącznie informacje dot. postępowań wszczętych po 1 grudnia 2021 r.
13. Czy informacje uzyskane można z KRZ wykorzystać do celów statystycznych i badań naukowych?
Tak, informacje zawarte w KRZ mogą być wykorzystane do celów statystycznych i badań naukowych, pod warunkiem że dane te zostaną pozbawione cech umożliwiających identyfikację osób. Udostępnione dane można wykorzystać wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem, dla którego zostały udostępnione.
14. Czy zainteresowana osoba ma dostęp do wszystkich informacji zawartych w systemie?
Nie, system zawiera również taki rodzaj informacji, do których dostęp mają jedynie strony postępowania.
15. Gdzie znajdę podręczniki użytkownika oraz opisy zmian nowych wydań systemu?
Podręczniki użytkownika oraz opisy zmian nowych wydań systemu są zamieszczane w sekcji Instrukcje na portalu KRZ
16. Jakie czynności powinien wykonać ośrodek pomocy społecznej (lub centrum usług społecznych) w celu zamieszczania informacji z KRZ?
Ośrodek pomocy społecznej (lub centrum usług społecznych) powinien założyć konto podmiotu, a następnie zawnioskować do DIRS o przypisanie specjalnego profilu OPS. Szczegóły postępowania znajdują się w treści procedury zamieszczonej w sekcji Instrukcja na portalu KRZ.
17. Co mam zrobić, jeśli rozwiązanie zaproponowane przez Centrum Wsparcia nie przyczyniło się do wyeliminowania mojego problemu w pracy z systemem KRZ?
Na zgłoszenie w Jira SD można zgłosić reklamację. Aby jej dokonać, należy odpowiedzieć na wiadomość w treści podając szczegóły. W przypadku niepodjęcia reklamacji zgłoszenie zostanie automatycznie zamknięte w ciągu 5 dni. Po upływie tego czasu konieczne jest przesłanie nowego zgłoszenia błędu.