W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja dotycząca wniosku o przyznanie licencji doradcy restrukturyzacyjnego i wpisania na listę

22.01.2025

  

Wniosek o przyznanie licencji doradcy restrukturyzacyjnego wnosi się do Ministra Sprawiedliwości
jako organu wydającego decyzję w przedmiocie przyznania licencji. Zadania w zakresie przyznawania licencji oraz prowadzenia listy osób posiadających licencję realizuje Departament Zawodów Prawniczych. Adres pocztowy: Ministerstwo Sprawiedliwości, Al. Ujazdowskie 11, 00-950 Warszawa P-33.

        Zasady przyznawania licencji doradcy restrukturyzacyjnego określone są w ustawie z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji doradcy restukturyzacyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1007, dalej: ustawa), zaś wzór dokumentu licencji w wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 czerwca 2024 r. w sprawie wzoru dokumentu licencji doradcy restrukturyzacyjnego oraz wysokości i sposobu wnoszenia opłaty za jego wydanie (Dz. U. z 2024 r. poz. 950).

    

I. W treści wniosku należy podać:

  1. imię/imiona i nazwisko,
  2. adres zamieszkania - niezbędny do wystąpienia przez Ministerstwo Sprawiedliwości o informację do Krajowego Rejestru Karnego (art. 11 ustawy) oraz ustalenia sądu okręgowego, którego prezes jest miejscowo właściwy do odebrania ślubowania i wręczenia licencji (art. 15 ust. 2 ustawy),
  3. adres do korespondencji w toku postępowania o przyznanie licencji oraz do zamieszczenia na liście osób posiadających licencję (jeżeli są to różne adresy, należy  wskazać przeznaczenie każdego z nich),
  4. numer telefonu do zamieszczenia na liście osób posiadających licencję,
  5. datę złożenia egzaminu dla osób ubiegających się o licencję doradcy restrukturyzacyjnego,
  6. w uzasadnieniu wniosku krótki opis posiadanego doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem
    ze wskazaniem datami okresu zarządzania, nazwy przedsiębiorstwa oraz tytułu prawnego zarządzania nim, np. własna działalność gospodarcza, wspólnik spółki osobowej zarządzający spółką, członek zarządu spółki kapitałowej, umowa o pracę na stanowisku dyrektora przedsiębiorstwa, umowa cywilnoprawna (kontrakt menedżerski) lub inne; w przypadku kilku okresów zarządzania różnymi przedsiębiorstwami (możliwe jest ich sumowanie) należy każdy z nich opisać odrębnie.

 

II. Załączniki do wniosku:

  1. poświadczony notarialnie odpis dowodu osobistego,
  2. poświadczony notarialnie odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych i uzyskania tytułu magistra (lub równorzędnego w państwie wymienionym w ustawie),
  3. własnoręcznie podpisane oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych,
  4. własnoręcznie podpisane oświadczenie, że nie jest się podejrzanym albo oskarżonym o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
  5. dowód uiszczenia opłaty w wysokości 250 zł, tytuł wpłaty: za wydanie licencji, na konto Ministerstwa Sprawiedliwości w Narodowym Banku Polskim, nr rachunku: 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000
    (ten sam, na który uiszczana jest opłata egzaminacyjna),
  6. fotografia w formacie JPG lub JPEG o objętości do 512 KB, przesłana mailem na adres dedykowany do tego celu: licencja@ms.gov.pl - w nazwie pliku z fotografią należy wpisać swoje imię i nazwisko,
  7. własnoręczny podpis do zamieszczenia na dokumencie licencji, wykonany czarnym atramentem na białym tle, mieszczący się wewnątrz ramki załączonej do niniejszej informacji,
  8. dokumenty potwierdzające posiadanie co najmniej trzyletniego doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem. W przypadku zarządzania spółką należy załączyć pełny odpis z KRS i dokumenty finansowe spółki (roczne sprawozdania finansowe i sprawozdania z działalności spółki za okres trzech lat). W przypadku własnej działalności gospodarczej należy załączyć wydruk z CEIDG oraz kilka wybranych dokumentów wytworzonych w okresie prowadzenia działalności, wykazujących jej faktyczne wykonywanie przez 3 lata, takich jak wystawione faktury lub deklaracje podatkowe.                        
    Do deklaracji podatkowych należy dołączyć urzędowe poświadczenia ich odbioru (UPO).

 

Powyższa informacja dotycząca wykazywania doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem ma charakter ogólny i odnosi się do postępowań o typowym stanie faktycznym. W indywidualnych sprawach o przyznanie licencji, rodzaj i liczba załączników mogą być inne, w zależności od specyficznych okoliczności sprawy.

 

 

Osoba, której przyznana została licencja, składa przed właściwym (dla miejsca zamieszkania) prezesem sądu okręgowego ślubowanie i otrzymuje dokument licencji, o czym prezes sądu zawiadamia Ministra Sprawiedliwości. Na tej podstawie następuje, dokonywany z urzędu, wpis na listę osób posiadających licencję doradcy restrukturyzacyjnego.

      Po wpisaniu na listę należy uzyskać, jako osoba posiadająca licencję doradcy restrukturyzacyjnego, adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 oraz art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, ze zm.).

Adres ten należy niezwłocznie zgłosić Ministerstwu Sprawiedliwości (Departamentowi Zawodów Prawniczych) celem zamieszczenia go na liście osób posiadających licencję.

 

      Dodatkowe informacje dotyczące procedury uzyskania licencji oraz listy osób posiadających licencję można uzyskać pod nr tel. 22 23 90 416 lub 22 23 90 626.

Materiały

Ramka na wzór podpisu
Ramka​_na​_wzór​_podpisu.pdf 0.07MB
{"register":{"columns":[]}}