W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt rozdzielający funkcje Prokuratora Generalnego i szefa MS

06.12.2024

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął w czwartek (5 grudnia br.) projekt rozdzielający funkcje Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości.

Grafika MS PK

Projekt ten został umieszczony na liście prac legislacyjnych rządu w lipcu tego roku. Głównym celem było oddzielenie prokuratury od administracji rządowej, aby Prokurator Generalny – jako zwierzchnik wszystkich prokuratorów – nie był podatny na wpływy polityczne.

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano jego zaktualizowaną wersję, uwzględniającą m.in. komentarze z konsultacji publicznych oraz opinię Komisji Weneckiej.

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów, Maciej Berek, poinformował, że debata na temat projektu wśród ministrów była długa, ponieważ proponowane rozwiązania zakładają między innymi autonomię budżetową prokuratury, co oznacza, że jej budżet nie będzie podlegał kontroli ministra finansów. O budżecie prokuratury (tak jak w przypadku NIK, TK, SN, NSA) decydować będzie Parlament.  Uwzględniając harmonogram prac nad budżetem państwa, pierwszy budżet zawierający odrębną część dotyczącą prokuratury planowany jest na 2027 rok.

Prezentując szczegóły projektu szef KSRM wyjaśnił, że wstępne kandydatury na stanowisko Prokuratora Generalnego mogą zgłaszać:
- aktywni prokuratorzy,
- Krajowa Rada Radców Prawnych,
- Naczelna Rada Adwokacka,
- Rada Działalności Pożytku Publicznego.

Oznacza to rezygnację z wcześniejszego pomysłu umożliwiającego zgłaszanie kandydatów przez grupy posłów lub senatorów.

Następnym etapem będzie publiczne wysłuchanie kandydatów. Ostatecznego wyboru Prokuratora Generalnego dokonywać będzie Sejm większością bezwzględną głosów, za zgodą Senatu. –  Taki proces stawia Prokuratora Generalnego wśród innych organów wybieranych w podobny sposób, jak Rzecznik Praw Obywatelskich czy Prezes NIK – wyjaśnił Maciej Berek.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, na stanowisko Prokuratora Generalnego może zostać powołana osoba będąca prokuratorem w powszechnej jednostce organizacyjnej prokuratury lub w IPN, posiadająca co najmniej 20-letni staż na stanowisku prokuratora lub sędziego, z dziesięcioletnim doświadczeniem jako prokurator oraz bez kar dyscyplinarnych. Kadencja trwać będzie 6 lat.

Rozdzielenie funkcji Prokuratora Generalnego od Ministra Sprawiedliwości wiąże się z utworzeniem Prokuratury Generalnej jako odrębnej jednostki organizacyjnej wspierającej Prokuratora Generalnego oraz likwidacją Prokuratury Krajowej.

We wrześniu Adam Bodnar, szef MS, podczas spotkania z przedstawicielami Komisji Weneckiej, podkreślił, że oddzielenie roli ministra od Prokuratora Generalnego oraz zapewnienie pełnej niezależności i bezstronności prokuratury jest jednym z jego priorytetów.

W okresie II RP oraz w latach 1990–2010 i ponownie od 2016 roku funkcję Prokuratora Generalnego pełnił minister sprawiedliwości. Od 2015 do 2023 roku był nim Zbigniew Ziobro. Jedynym szefem prokuratury oddzielonym od ministra był Andrzej Seremet, który pełnił tę funkcję od 2010 roku do marca 2016 roku. Wcześniej Prokuratora Generalnego powoływał prezydent spośród kandydatów zgłoszonych przez Krajową Radę Sądownictwa oraz ówczesną Krajową Radę Prokuratury.

Obecnie nad projektem pracuje komisja prawnicza, która oceni go pod kątem prawnym i legislacyjnym.

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw.

{"register":{"columns":[]}}