W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ministerstwo Sprawiedliwości wśród sygnatariuszy Deklaracji Prostego Języka

10.10.2024

Podczas VI Forum Prostego Języka (10.10.2024 r.) Ministerstwo Sprawiedliwości dołączyło do urzędów i instytucji, które podpisały Deklarację Prostego Języka. Dokument podpisał Dyrektor Generalny MS Wojciech Kutyła.

Ministerstwo Sprawiedliwości wśród sygnatariuszy Deklaracji Prostego Języka

– Cieszę się, że jako ministerstwo możemy przystąpić do wdrażania prostego języka w wymiarze sprawiedliwości. Naszym celem jest komunikować się z obywatelami w sposób przystępny i czytelny – zapewnił w imieniu resortu dyrektor Kutyła. Jak podkreślił, z jednej strony to wyzwanie, z drugiej niekończący się proces – ustawiczna ciągła praca.

Deklarację podpisały już 72 urzędy, instytucje i organizacje

Forum to spotkanie sympatyków prostego języka w administracji publicznej. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej organizuje tę konferencję od 2018 roku. To czas wymiany wiedzy i doświadczeń, które dotyczą wdrażania prostego języka w sferze publicznej. Punktem kulminacyjnym każdej edycji jest „Deklaracja prostego języka”, do której – co roku – dołączają kolejne instytucje.

– Język ma być służebny wobec społeczeństwa. Musimy jednak pamiętać, że prosty język to tylko środek do celu, a celem najważniejszym jest komunikatywność. Bez niej nie ma nowoczesnej administracji – podkreślił gospodarz debaty Dyrektor Generalny MFiPR Wojciech Kijowski.

Głos podczas spotkania zabrała również Szefowa Służby Cywilnej Anita Noskowska-Piątkowska.

– Prosty język w Korpusie Służby Cywilnej to projekt entuzjastów. Walczymy z oporem, niechęcią do nowych rzeczy i przyzwyczajeniami, które obowiązują w tzw. językach branżowych – jak choćby prawniczym, urzędniczym czy księgowym – przyznała.  – Wszystko po to, by komunikacja była prosta, klarowna i zrozumiała dla wszystkich naszych odbiorców.  Jak zapowiedziała, powstanie baza wiedzy prostego języka, która ułatwi wdrażanie jego zasad na wszystkich szczeblach administracji.

To już 6. edycja forum – tym razem o młodych

Tegoroczna edycja Forum Prostego Języka skierowana była w szczególności do „pokolenia Z”, czyli osób, które urodziły się między rokiem 1995 a 2012. Uczestnicy wydarzenia zastanawiali się wspólnie:

  • jak komunikować się z młodymi odbiorcami;
  • jak z sukcesem korzystać z narzędzi do upraszczania tekstów;
  • jak zachęcić innych, by chcieli stosować prosty język.

Prosty język ma długą historię

Prosty język (ang. plain language) ma swoje korzenie w latach 40. XX wieku. Wtedy to zaczęły pojawiać się pierwsze inicjatywy, które dążyły do tego, aby komunikacja na szczeblach administracji publicznej była jak najbardziej efektywna. Pionierem tych zmian stała się Wielka Brytania. W latach 60. zmieniać zaczął się także język biznesowy amerykańskich korporacji. Z czasem idea prostego języka zaczęła być wdrażana na szerszą skalę w różnych obszarach, w tym w edukacji, biznesie, usługach publicznych, a także w dokumentach prawnych.

Współczesne definicje oraz zasady prostego języka koncentrują się na tym, aby teksty były jasne, zrozumiałe i czytelne. Wszystko po to, aby odbiorcy mogli szybko znaleźć potrzebne informacje i z łatwością je zinterpretować.

Wideo

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}