W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nieodpłatna pomoc prawna i poradnictwo obywatelskie

26.11.2020

O nowych rozwiązaniach usprawniających system nieodpłatnej pomocy prawnej dyskutowali dziś, 26 listopada br., uczestnicy posiedzenia Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego oraz Edukacji Prawnej. W posiedzeniu wziął udział Wiceminister Sprawiedliwości dr Marcin Romanowski.

Posiedzenie Rady Nieodpłatnej Pomocy Prawnej

- Dzięki wypracowaniu nowych rozwiązań prawnych system nieodpłatnej pomocy może funkcjonować lepiej. W pracach udział wezmą przedstawiciele samorządu terytorialnego i zawodowego, organizacji pozarządowych oraz administracji rządowej - zapewnił wiceminister Romanowski. 

Celem jest sprawne i bezpieczne funkcjonowanie nieodpłatnej pomocy mimo trwającej epidemii. Ponadto wiceminister poinformował o zakończonym sukcesem wdrożeniu centralnego systemu teleinformatycznego na potrzeby nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.

By zachować bezpieczeństwo w warunkach epidemii, spotkanie odbywało się zarówno w budynku Ministerstwa, jak i za pośrednictwem telekonferencji. Uczestniczyli w nim: przedstawiciele Prezydenta RP, przedstawiciele Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Radów Prawnych oraz reprezentanci organizacji pozarządowych i administracji rządowej.

Sieć świadcząca nieodpłatną pomoc prawną to ponad 1500 punktów w całej Polsce. Działają na mocy ustawy przygotowanej w Ministerstwie Sprawiedliwości we współpracy z Kancelarią Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Z bezpłatnej pomocy prawnej może skorzystać każdy, kogo nie stać na usługę prawniczą. Wystarczy złożyć stosowne oświadczenie. Punkty udzielają też porad obywatelskich, np. osobom zadłużonym, w sprawach mieszkaniowych czy dotyczących uzyskania świadczeń społecznych. Zajmują się także bezpłatną mediacją. 

 

Biuro Komunikacji i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}