Rekordowy wzrost efektywności KRK. Ponad 47% więcej spraw w 2024 roku
02.12.2024
Wejście w życie ustawy Kamilka znacząco zwiększyło obciążenie pracą Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego (KRK), szczególnie w zakresie obsługi wniosków i zapytań o udzielenie informacji za pośrednictwem e-Platformy MS (eKRK).
Od stycznia 2024 r. do 25 listopada 2024 r. Biuro zrealizowało ponad 685 tysięcy spraw, co stanowi wzrost o 47 % w porównaniu do liczby spraw obsłużonych w całym 2023 roku (464 828).
Ustawa Kamilka i jej wpływ na KRK
Ustawa Kamilka, która weszła w życie 15 lutego 2024 r., nałożyła na osoby mające bezpośredni kontakt z małoletnimi obowiązek przedłożenia pracodawcom lub organizatorom informacji z KRK. Wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich oraz zróżnicowane interpretacje przepisów dodatkowo zwiększyły liczbę wniosków i zapytań kierowanych do KRK. Przyszli pracownicy oraz osoby dopuszczane do tego typu działalności musieli dostosować się do nowych wymogów do 15 sierpnia 2024 r.
Dynamiczny wzrost liczby wniosków
Od stycznia do listopada 2024 r. eKRK odnotowało napływ 688 172 wniosków, co przełożyło się na znaczące wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź.
W porównaniu do średniego miesięcznego wpływu stanowiącego ok. 38 tys. wniosków w 2023 roku, w 2024 roku miesięczny wpływ w pierwszych pięciu miesiącach wyniósł już ok. 47 tys. spraw.
Największe obciążenie miało miejsce między czerwcem a listopadem 2024 r., gdy wpłynęło 454 310 spraw, co odpowiadało następującym miesięcznym wartościom:
- czerwiec: 48 163,
- lipiec: 55 877,
- sierpień: 81 701,
- wrzesień: 125 117,
- październik: 92 727,
- listopad (do 25.11): 50 725.
Działania usprawniające Biura KRK
Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego sprostało wyzwaniom związanym ze znacznym wzrostem liczby wniosków dzięki wprowadzeniu efektywnych rozwiązań organizacyjnych. Zwiększenie liczby pracowników dedykowanych eKRK oraz elastyczne podejście do wynagradzania nadgodzin pozwoliły na zachowanie ciągłości i terminowości działania. Niezależnie od powyższego prowadzone są działania w zakresie modernizacji i częściowej automatyzacji pozyskiwania informacji z KRK z wykorzystaniem dedykowanego systemu teleinformatycznego.
Aktualna sytuacja
Na dzisiaj pozostało do obsłużenia ok. 2 tys. wniosków i zapytań, które są realizowane na bieżąco. Mogą zdarzyć się sytuacje, powodowane przyczyni technicznymi dedykowanego systemu teleinformatycznego, że wydłużonego czasu obsługi wymagają te z wniosków i zapytań, które dotyczą:
- wielojęzycznych formularzy stanowiących załączniki do informacji z KRK,
- komunikacji między systemami ECRIS i eKRK.
Dzięki zastosowanym usprawnieniom Biuro Informacyjne KRK dostosowuje się do nowych wymagań, zapewniając terminową realizację zwiększonej liczby spraw.