W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów (Dz.U. z 2016 r. poz. 122)

Na podstawie art. 157f ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 133, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1 Rozporządzenie określa:

1) sposób prowadzenia listy stałych mediatorów, zwanej dalej „listą”;

2) tryb wpisywania i skreślania z listy;

3) tryb zamieszczania na liście i aktualizacji danych i informacji;

4) sposób potwierdzania spełnienia warunków wpisywania na listę;

5) wzór formularza wniosku o wpis na listę;

6) rodzaje dokumentów załączanych do wniosku.

§ 2

1. Prezes sądu okręgowego prowadzi listę w formie tabelarycznej w postaci pisemnej i elektronicznej.

2. Nagłówek tabeli stanowią rubryki określające poszczególne rodzaje danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, zwanej dalej „ustawą”.

3. Wpisy dotyczące poszczególnych mediatorów oddziela się od siebie pogrubioną linią poziomą.

4. Wpisy zamieszcza się w porządku alfabetycznym.

§ 3 Wniosek o wpis na listę składa się do prezesa wybranego sądu okręgowego na urzędowym formularzu. Wzór formularza jest określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 4 Osoba ubiegająca się o wpis na listę potwierdza spełnienie warunków wpisywania na listę przez złożenie stosownych oświadczeń potwierdzonych czytelnym podpisem oraz oryginałów lub kopii dokumentów.

§ 5

1. Do wniosku dołącza się kopie dokumentów potwierdzających wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji, którymi są: informacje o liczbie przeprowadzonych mediacji, spis wydanych publikacji na temat mediacji, opinie ośrodków mediacyjnych lub osób fizycznych o posiadanej wiedzy i umiejętnościach w zakresie mediacji, dokumenty poświadczające posiadane wykształcenie, odbyte szkolenia z zakresu mediacji oraz określające specjalizację.

2. Prezes sądu okręgowego w razie wątpliwości co do treści lub autentyczności załączonych dokumentów może żądać okazania oryginałów dokumentów załączonych do wniosku.

§ 6 Wpisu na listę dokonuje się po sprawdzeniu spełnienia przez osobę ubiegającą się o wpis warunków, o których mowa w art. 157a pkt 1-5 ustawy, oraz sprawdzeniu, czy zostały załączone oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 157b § 2 i 3 ustawy.

§ 7 Osobę wpisaną na listę prowadzoną w innym sądzie okręgowym wpisuje się na listę na podstawie załączonej do wniosku decyzji.

§ 8 Wpisu na listę danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się na podstawie ostatecznej decyzji, o której mowa w art. 157b § 1 ustawy, lub decyzji o wpisie na listę wydanej przez prezesa innego sądu okręgowego.

§ 9

1. Aktualizacji danych i informacji, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, dokonuje się po złożeniu wniosku stałego mediatora w tym przedmiocie. Dane dotychczas umieszczone na liście zastępuje się aktualnymi danymi.

2. W razie ujawnienia okoliczności wskazującej, że zamieszczone na liście dane i informacje, o których mowa w art. 157d § 2 i 3 ustawy, są nieaktualne, na liście umieszcza się o tym wzmiankę.

§ 10

1. Skreślenia mediatora z listy w przypadkach, o których mowa w art. 157c § 1 ustawy, dokonuje prezes sądu okręgowego po stwierdzeniu tych okoliczności.

2. Z wyjątkiem przypadku określonego w art. 157c § 1 pkt 2 ustawy, postępowanie w przedmiocie skreślenia mediatora z listy może zostać wszczęte z urzędu.

§ 11 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Materiały

ZAŁĄCZNIK WNIOSEK O WPIS NA LISTĘ STAŁYCH MEDIATORÓW (WZÓR)
Załącznik​_-​_wpis​_na​_listę​_mediatorów.pdf 1.86MB
{"register":{"columns":[]}}