W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie wiceministra Dariusza Mazura z prezesami i dyrektorami sądów okręgowych i apelacyjnych

19.09.2024

Wiceminister Dariusz Mazur oraz dyrektorzy departamentów Ministerstwa Sprawiedliwości odpowiadający za organizację i nadzór nad sądami spotkali się w Popowie (16-18.09.2024 r.) z prezesami i dyrektorami sądów okręgowych i apelacyjnych. Omawiano m.in. statystyki funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości i plany dot. reformy sądownictwa rodzinnego czy Kodeksu cywilnego.

Spotkanie z prezesami i dyrektorami sądów okręgowych i apelacyjnych

W przemówieniu otwierającym spotkanie wiceminister sprawiedliwości Dariusz Mazur mówił o największych wyzwaniach z jakimi musi mierzyć się polskie sądownictwie w obecnym, przejściowym okresie. – Polskie sądownictwo cierpi na ciężką chorobę w postaci wadliwego statusu sędziów. Jest to choroba, którą rozsiewa nieprawidłowo ukształtowana Krajowa Rada Sądownictwa. Leczenie będzie bardzo trudne, bo sądownictwo musi nieprzerwanie funkcjonować w trakcie podejmowanych działań naprawczych – wskazywał.

Podczas rozmów omówiono też szczegółowo sytuację sądów dotkniętych powodzią.

Dyskutowano również o edukacji prawnej, postępowaniach przed ETPC, Systemie Losowego Przydziału Spraw czy projekcie pilotażowym „Digitalny Asystent Sędziego”, który usprawni postępowania sądowe w sprawach kredytów frankowych.

Dyrektor Departamentu Kadr i Organizacji Sądów Powszechnych i Wojskowych Ministerstwa Sprawiedliwości sędzia Marta Kożuchowska-Warywoda mówiła o priorytetowych zadaniach kierowanej przez nią jednostki. – Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed nami jest rozpoczęcie prac nad zaprojektowaniem i wdrożeniem jednolitego programu do obsługi kancelaryjnej sądów. To projekt e-BS, czyli elektroniczna Biurowość Sądowa. Bez nowoczesnego, przyjaznego dla użytkownika systemu nie skrócimy czasu trwania postępowań sądowych – mówiła.

Dyrektor Kożuchowska-Warywoda przestawiła również informacje o prezesach i wiceprezesach sądów powołanych przez Ministra Sprawiedliwości Adama Bodnara od grudnia 2023 r.

– Ważną kwestią dla Ministerstwa Sprawiedliwości jest zwiększenie liczby asystentów sędziego. Przygotowując założenia do budżetu na 2025 r. wystąpiliśmy o zwiększenie liczby etatów asystenckich w sądach. W naszych działaniach kierujemy się koniecznością zapewnienia sprawności postępowań sądowych i wsparciem sędziów orzeczników – podkreśliła Dyrektor Marta Kożuchowska-Warywoda. Dodała, że wśród priorytetów resortu są również prace nad ustawą o pracownikach sądów.

W panelu dyskusyjnym wzięły udział wicedyrektorki Departamentu - Mirosława Lalik i Sylwia Wołosz oraz Dyrektor Departamentu Nadzoru Administracyjnego sędzia Dominik Czeszkiewicz. Przedstawili zagadnienia do współpracy sędziów z Departamentami.

Prof. Piotr Girdwoyń, dyrektor Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, mówił o planach i bieżącej działalności KSSiP oraz szkoleniach  zarządczych dla prezesów sądów.

Rozmawiano również o informatyzacji sądownictwa. Najważniejsze wyzwania w tej kwestii przedstawił Grzegorz Polak, zastępca Dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości. Z kolei Andrzej Umiński, Dyrektor Biura Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawił kwestię organizacji współpracy sądów powszechnych z usługą Security Operations Center (SOC), uruchamianą przez Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. SOC zajmie się kompleksowym monitorowaniem infrastruktury teleinformatycznej i reagowaniem na incydenty bezpieczeństwa informacji pojawiające się w sądownictwie.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}