Upadłość konsumencka i układ konsumencki – praktyczny poradnik dłużnika
12.03.2021
Wpadnięcie w niemożliwe lub trudne do spłacenia długi nie powinno spychać człowieka na margines społeczny i z dnia na dzień pozbawiać wszystkiego. Dlatego Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało rozwiązania, które pozwalają takim osobom bezpiecznie wyjść z zadłużenia i odbudować normalne życie. To szczególnie ważne w trudnym czasie pandemii. Przedstawiamy poradnik jak korzystać z nowych przepisów.
Nowe przepisy, zawarte w ustawie – Prawo upadłościowe, weszły w życie 24 marca 2020 roku. Obowiązują z korzyścią dla zwykłego obywatela. Przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości „Praktyczny poradnik dłużnika” ma charakter informacyjny. Przekazana w nim wiedza ma ułatwić podjęcie świadomej decyzji o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości lub o zawarcie układu konsumenckiego.
Upadłość konsumencka powinna być szybkim, nieskomplikowanym i przejrzystym postępowaniem prowadzącym do oddłużenia. Dlatego od 24 marca 2020 r. wprowadzone zostało tzw. konsumenckie uproszczone postępowanie upadłościowe.
W tej procedurze aktywność sądu ograniczona została do najważniejszych decyzji, takich jak ogłoszenie samej upadłości, ustalenie planu spłaty wierzycieli, a także rozpatrywanie ewentualnych skarg na czynności lub zaniechania syndyka. Postępowanie nie powinno trwać dłużej niż 6-8 miesięcy.
Wszystkie niezbędne informacje o upadłości konsumenckiej oraz układzie konsumenckim zawiera dostępny na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości PRAKTYCZNY PORADNIK DŁUŻNIKA.
Biuro Komunikacji i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwośc
Materiały
Upadłość konsumencka - poradnikUPADŁOŚĆ_KONSUMENCKA_-_2021.pdf 0.80MB