W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wdrożenie standardów i procedur obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym

Nazwa projektu: „Wdrożenie standardów i procedur obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym”.

Program: Wiedza Edukacja Rozwój

Oś priorytetowa: II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji

Działanie: 2.17 Skuteczny wymiar sprawiedliwości

Fundusz: Europejski Fundusz Społeczny

Całkowita wartość projektu: 9 282 054,10  zł (w tym wkład UE 7 822 915,20  zł)

 

Wdrożenie standardów i procedur obsługi interesanta

w sądownictwie powszechnym

 

31 października 2021 r. dobiegła końca realizacja pozakonkursowego projektu POWR.02.17.00-00-0038/18-00.

Głównym celem projektu było usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w obszarze obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym poprzez:

  • wdrożenie standardów obsługi interesanta w aspekcie komunikacyjnym,
  • wdrożenie we wszystkich sądach powszechnych katalogu usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług,
  • wspieranie tworzenia Biur Obsługi Interesantów.

Katalog usług wraz z kartami usług świadczonych przez sąd, obejmuje usługi możliwe do realizacji przez każdy sąd powszechny, niezależnie od jego szczebla (usługi podstawowe), a także te, wykonywane przez sądy danego szczebla (usługi uzupełniające dla sądu rejonowego, sądu okręgowego i sądu apelacyjnego). Jest to łącznie 110 usług, z którymi najczęściej zwracają się do sądu interesanci z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, gospodarczego, pracy, ubezpieczeń społecznych.

Karta usługi ujęta w katalogu usług to jednostkowa informacja o postępowaniu, czyli o tym, w jaki sposób interesant może zrealizować daną usługę, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować sprawę, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować.

Istotnym elementem działań wdrożeniowych było także merytoryczne przygotowanie kadry sądowej do świadczenia usług według określonego standardu obsługi interesanta, poprzez udział w warsztatach, a także możliwość podnoszenia kompetencji przez szkolenia e-learningowe.

Działania przewidziane do realizacji w projekcie w sposób bezpośredni wpłynęły na sprawność działania, a tym samym na wzmocnienie zdolności instytucjonalnych wszystkich sądów powszechnych.

Efektem powyższych działań jest:

  • podniesienie jakości i sprawności obsługi interesanta w sądownictwie,
  • usprawnienie sposobu komunikacji z interesantem,
  • zwiększenie spójności działania służb sądowych,

które miały pozytywny wpływ na stopień zadowolenia i postrzeganie sądownictwa przez obywatela.

{"register":{"columns":[]}}