W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wdrożenie standardów i procedur obsługi interesantów w sądownictwie powszechnym

Projekty UE

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 

Numer i nazwa Działania: 2.17 Skuteczny wymiar sprawiedliwości 

Okres realizacji projektu: 17.07.2018 r. – 31.10.2021 r. 

Budżet projektu: 9 282 054,10 zł  

Dofinansowanie projektu z UE: 7 822 915,20 zł  

Głównym celem projektu jest usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w obszarze obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym poprzez wdrożenie standardów obsługi interesanta w aspekcie komunikacyjnym, katalogu usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług oraz wspieranie tworzenia Biur Obsługi Interesantów (BOI) w sądach powszechnych. W większości sądów udzielane informacje nie są przedstawiane w ustandaryzowany, jednorodny sposób, co powoduje duże trudności podczas kontaktu obywateli z pracownikami sądów. Zdarza się, że interesanci spotykają się z różnym podejściem w zakresie udzielanych informacji dotyczących wymagań formalnych w danej sprawie, podstawowych kroków i czynności w postępowaniu sądowym oraz sposobu wypełnienia dokumentów i formularzy, przy czym rozbieżności nie dotyczą szczebla sądu, a sposobu powiadamiania na tym samym poziomie organizacji i w ramach tego samego rodzaju spraw.

Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2481, zmienionego od 8.09.2018 r. poprzez wydłużenie terminu z 12 na 36 m-cy rozporządzeniem z dnia 3 września 2018 r. Dz.U. 2018 r. poz. 1732), Minister Sprawiedliwości udostępni sądom, w terminie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia (tj. do 31 grudnia 2020 r.), standardy obsługi interesanta, katalog usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług, w celu ich uwzględniania przy realizacji zadań biura obsługi interesantów.

Działania w projekcie będą skoncentrowane na wdrożeniu we wszystkich sądach powszechnych standardów obsługi interesanta w aspekcie komunikacyjnym, katalogu usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług. Katalog usług wraz z kartami usług świadczonych przez sąd będzie obejmował usługi możliwe do realizacji przez każdy sąd, niezależnie od jego szczebla (usługi podstawowe), a także te wykonywane przez sądy danego szczebla (usługi uzupełniające dla SR, SO i SA). Będzie to łącznie ok. 110 kart usług z którymi najczęściej zwracają się do sądu interesanci z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, gospodarczego, pracy, ubezpieczeń społecznych. Karty usług ujęte w katalogu usług, to jednostkowa informacja o postępowaniu. Będzie to informacja o tym, w jaki sposób interesanci mogą zrealizować daną usługę, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować sprawy, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować. Istotnym elementem działań wdrożeniowych będzie także merytoryczne przygotowanie kadry sądowej do świadczenia konkretnych usług według określonego standardu, poprzez udział w warsztatach a także możliwość zdalnego podnoszenia kompetencji przez e-learning.

Działania przewidziane do realizacji w projekcie w sposób bezpośredni wpłyną na sprawność działania, a tym samym na wzmocnienie zdolności instytucjonalnych wszystkich sądów powszechnych. Przewiduje się, że efektem powyższych działań będzie podniesienie jakości obsługi interesanta i sposobu komunikacji w sądownictwie, a poprawa sprawności i zwiększenie spójności działania służb sądowych pozytywnie wpłynie na stopień zadowolenia i postrzeganie sądownictwa przez obywatela. 

ZADANIA MERYTORYCZNE REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU

Zadanie 1.

Przygotowanie zamówienia publicznego i przeprowadzenie postępowania przetargowego

Opis zadania:

Prace będą koncentrowały się na przygotowaniu koncepcji realizacji projektu dla potrzeb opisu przedmiotu zamówienia tj. merytorycznej części dokumentacji przetargowej umożliwiającej wybór Wykonawcy, który będzie wspierał Zamawiającego w realizacji poszczególnych zadań projektu. 

Okres realizacji: VII 2018 r. – V 2019 r.

Zadanie 2.

Realizacja działań Ministra Sprawiedliwości związanych z wdrożeniem nowego modelu komunikacji

Opis zadania:

Prace będą polegały na realizacji szeregu działań nadzorczych, doradczych i wspierających sądy w związku z opracowanymi standardami  i procedurami obsługi interesanta. W ramach zadania nastąpi dostosowanie katalogu usług, kart usług i procedur do aktualnego stanu prawnego na potrzeby przekazania ich do sądów. Przeprowadzone zostaną wizyty doradcze  i wspierające w poszczególnych sądach w zakresie wdrażanych standardów. Wypracowane zostaną rekomendacje dot. jednolitych treści zamieszczanych na stronach internetowych sądów powszechnych. Opracowana zostanie także strona internetowa, która będzie stanowiła platformę komunikacyjną w zakresie wdrażania standardów i realizacji działań usprawniających obsługę interesanta.

Okres realizacji: I 2019 r. – X 2021 r.

Zadanie 3.

Doskonalenie obsługi interesanta w zakresie wdrażanych standardów, procedur obsługi interesanta w ramach nowego modelu komunikacji

Opis zadania:

Prace będą koncentrowały się na działaniach mających na celu przygotowanie pracowników sądów do świadczenia usług na określonym poziomie oraz doskonalenie obsługi interesanta w zakresie nowego modelu komunikacji. W ramach zadania zostaną przeprowadzone warsztaty dla kadry zarządczej, kierowniczej i pracowników obsługujących interesantów w sądach, w których weźmie udział łącznie około 1500 osób. Na podstawie przeprowadzonych warsztatów opracowane zostaną szkolenia e-learningowe, dodatkowo przeprowadzony zostanie także pilotaż superwizji indywidualnej.

Okres realizacji: V 2019 r. – X 2021 r.

Kontakt:

Zespół do spraw Trwałości Projektów i Analiz
 w Ministerstwie Sprawiedliwości 

Biuro projektu: soi@ms.gov.pl tel. (22) 52 12 629

Więcej na stronie projektu WSOI: https://wsoi.ms.gov.pl

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
04.02.2022 08:52 Wojciech Bułakowski
Pierwsza publikacja:
30.07.2019 15:16 Jakub Sztyber
{"register":{"columns":[]}}