System Informacyjny Schengen
Czy w przypadku złożenia odwołania od decyzji, o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, dokonuje się wpisu do wykazu ?
Podstawą do umieszczenia danych cudzoziemca w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub w Systemie Informacyjnym Schengen jest m. in. ostateczna decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu z orzeczonym zakazem wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zakazem wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i innych państw obszaru Schengen.
Wyjątek stanowi ww. decyzja o zobowiązaniu do powrotu zawierająca rygor natychmiastowej wykonalności. W takich przypadkach decyzja nieostateczna może stanowić podstawę wpisu do wykazu, natomiast dane nie są przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu, dopiero po uprawomocnieniu się decyzji dane przekazywane są także do SIS.
Jeśli złożysz w ustawowym terminie odwołanie od decyzji o zobowiązaniu do powrotu Twoje dane nie będą figurowały w wykazie lub w Systemie Informacyjnym Schengen na podstawie ww. decyzji do momentu wydania ostatecznego rozstrzygnięcia w sprawie, chyba, że:
– decyzja zawiera rygor natychmiastowej wykonalności;
– dane figurują w wykazie na podstawie innej/innych okoliczności, wskazanych w art. 435 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
Na jaki numer konta mam uiścić opłatę za złożenie wniosku o udostepnienie informacji o umieszczeniu danych w wykazie cudzoziemców?
Z chwilą złożenia wniosku o udostępnienie informacji o umieszczeniu/sprostowanie/usunięcie danych z wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub z Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu powinieneś uiścić opłatę skarbową od wydania zaświadczenia.
Opłatę skarbową w wysokości 17 zł wnieś na konto:
Centrum Obsługi Podatnika Miasta Warszawy
Obozowa 57, 01-161 Warszawa
CitiBank Warszawa
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
dla płatności z zagranicy:
SWIFT CODE: “CITIPLPX”
IBAN: “IBAN PL21 1030 1508 0000 0005 5000 0070”
Dowód wniesienia opłaty skarbowej należy dostarczyć do tut. Urzędu – wskazując sygnaturę sprawy lub – jeśli nie posiadasz informacji – jakiego postępowania dotyczy opłata np. tytułem: opłata za wniosek o udostępnienie informacji o umieszczeniu danych „tu wskaż dane”.
Czy mogę otrzymać informację o wykreśleniu z wykazu danych cudzoziemca, którego jestem pełnomocnikiem, za pośrednictwem poczty elektronicznej?
Nie, nie jest możliwe uzyskanie takiej informacji za pomocą poczty elektronicznej. Aby skutecznie wystąpić z wnioskiem o usunięcie danych cudzoziemca z wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub z Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu Twoje podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, lub uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.
Złóż wniosek o udostępnienie informacji o umieszczeniu danych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, wypełniony na odpowiednim formularzu dostępnym na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców (www.udsc.gov.pl: obywatele państw trzecich → wykaz cudzoziemców, których pobyt na terytorium Polski jest niepożądany).
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu: ul. Taborowa 33, 02-699 Warszawa, lub
- osobiście w punkcie podawczym w siedzibie Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy ul. Taborowej 33 w Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15-16:15),
- drogą elektroniczną, ale tylko w przypadku posiadania podpisu elektronicznego, pozwalającego na identyfikację i uwierzytelnienie, wymagane w celu realizacji usługi online.
Cudzoziemiec może działać przez pełnomocnika, którym może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych.
Możesz zatem wystąpić z wnioskiem o udostępnienie informacji o umieszczeniu danych osobowych cudzoziemca, ale tylko pod warunkiem, że posiadasz pełnomocnictwo, którym to umocowany jesteś do występowania w sprawie udostępnienia informacji/ sprostowania danych/usunięcia danych osobowych umieszczonych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany. Oryginał pełnomocnictwa, bądź urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa należy dołączyć do wniosku.
Czy naruszenie zasad wizowych w państwie niebędącym w Unii Europejskiej może być podstawą do odmowy wjazdu do Polski w celu turystycznym lub celu zatrudnienia?
Podstawą do odmowy wjazdu na terytorium Polski są następujące okoliczności:
- nie posiadasz ważnego dokumentu podróży, ważnej wizy lub innych ważnych dokumentów uprawniających do wjazdu lub pobytu na terytorium Polski lub;
- nie posiadasz dokumentu o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 lit. a albo art. 25 ust. 2 (przepisy dotyczą wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego) lub;
- wykorzystałeś dopuszczalny okres pobytu na terytorium państw obszaru Schengen wynoszący 90 dni w każdym okresie 180 dni, chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej, lub;
- nie przedstawisz dokumentów wystarczających do potwierdzenia celu i warunków planowanego pobytu, lub;
- nie posiadasz wystarczających środków finansowych w wysokości uzależnionej od czasu trwania i celu planowanego pobytu lub środków finansowych na podróż powrotną do państwa pochodzenia lub zamieszkania lub na tranzyt przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do państwa trzeciego, które udzieli pozwolenia na wjazd, albo dokumentu potwierdzającego możliwość uzyskania takich środków zgodnie z prawem, lub;
- jesteś w posiadaniu podrobionego lub przerobionego dokumentu podróży, wizy lub innego dokumentu uprawniającego Ciebie do wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i pobytu na tym terytorium, lub;
- Twój wjazd nastąpi w okresie obowiązywania wpisu do wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany, lub:
- Twoje dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, lub;
- wymagają tego względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub stosunki międzynarodowe Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Ustawodawca nie przewidział wprost przesłanki naruszenia zasad wizowych w państwie niebędącym w Unii Europejskiej jako okoliczności skutkującej odmową wjazdu do Polski. Jeżeli jednak charakter naruszeń mógł spowodować uznanie Twojej osoby za zagrażającą np. zachowaniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terytorium rzeczypospolitej Polskiej, w wyniku działań operacyjnych służby graniczne wejdą w posiadanie takiej informacji, to mogą wydać decyzję o odmowie wjazdu.
Kiedy mogę udać się na terytorium Polski, aby pracować? W czasie starania się o wizę otrzymałem odmowę ze względu na figurowanie danych w SIS do celów odmowy wjazdu?
Jeśli otrzymałeś odmowę wydania wizy ze względu na figurowanie Twoich danych osobowych w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, do czasu wygaśnięcia terminu obowiązywania wpisu w tym systemie nie powinieneś wjeżdżać oraz przebywać na terytorium państw Schengen i tym samym na terytorium Polski.
Jeśli wpis w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu został dokonany przez stronę polską, możesz wystąpić z wnioskiem do Urzędu do Spraw Cudzoziemców o usunięcie danych, jeżeli zostały umieszczone lub są przechowywane w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu z naruszeniem przepisów ustawy. Formularz wniosku dostępny jest na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców (www.udsc.gov.pl: obywatele państw trzecich → wykaz cudzoziemców, których pobyt na terytorium Polski jest niepożądany)
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu: ul. Taborowa 33, 02-699 Warszawa, lub
- osobiście w punkcie podawczym w siedzibie Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy ul. Taborowej 33 w Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15-16:15), lub
- drogą elektroniczną, ale tylko w przypadku posiadania podpisu elektronicznego, pozwalającego na identyfikację i uwierzytelnienie, wymagane w celu realizacji usługi on-line.
Czy mogłabym dostać dokładną informację o terminie zakazu wjazdu?
Tak, możesz uzyskać informację o terminie zakazu wjazdu, jeśli:
- dotyczy to zakazu wjazdu na terytorium Polski, lub
- dotyczy to zakazu wjazdu na terytorium państw obszaru Schengen, dokonanego przez stronę polską.
Aby dowiedzieć się, czy Twoje dane figurują w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub w Systemie Informacyjnym Schengen złóż do Urzędu do Spraw Cudzoziemców wniosek o udostępnienie informacji wypełniony na odpowiednim formularzu, dostępnym na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców (www.udsc.gov.pl: obywatele państw trzecich → wykaz cudzoziemców, których pobyt na terytorium Polski jest niepożądany )
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu: ul. Taborowa 33, 02-699 Warszawa, lub
- osobiście w punkcie podawczym w siedzibie Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy ul. Taborowej 33 w Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15-16:15), lub
- drogą elektroniczną, ale tylko w przypadku posiadania podpisu elektronicznego, pozwalającego na identyfikację i uwierzytelnienie, wymagane w celu realizacji usługi on-line.
Czy mogę złożyć wniosek o udostępnienie informacji, usunięcie lub sprostowanie danych umieszczonych w wykazie cudzoziemców lub Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu w razie wydania decyzji przez policję Niemiec o zobowiązaniu do powrotu z orzeczonym zakazem wjazdu do Niemiec?
Urząd do Spraw Cudzoziemców może udostępnić informacje tylko:
- o wpisie albo o braku wpisu w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub;
- o wpisie w Systemie Informacyjnym Schengen dokonanym przez Stronę polską do celów odmowy wjazdu na terytorium Schengen.
Jeśli autorem wpisu w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu jest inne państwo członkowskie Urząd do Spraw Cudzoziemców nie ma możliwości udzielania takich informacji. W przypadku wpisów innych państw członkowskich możesz złożyć podanie o udzielenie informacji o wpisaniu Twoich danych osobowych do Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu do Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych Komendy Głównej Policji.
Dlaczego otrzymałem odmowę wjazdu na granicy?
Decyzję o odmowie wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydaje komendant placówki Straży Granicznej. W decyzji takiej wskazuje się powód odmowy.
Jeśli wskazanie dotyczyło, że jesteś osobą, wobec której dokonano wpisu do celów odmowy wjazdu:
1) w SIS lub;
2) w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany,
złóż wniosek o udostępnienie informacji o umieszczeniu danych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu, wypełniony na odpowiednim formularzu dostępnym na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców (www.udsc.gov.pl: obywatele państw trzecich → wykaz cudzoziemców, których pobyt na terytorium Polski jest niepożądany )
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu: ul. Taborowa 33, 02-699 Warszawa, lub
- osobiście w punkcie podawczym w siedzibie Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy ul. Taborowej 33 w Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15-16:15), lub
- drogą elektroniczną, ale tylko w przypadku posiadania podpisu elektronicznego, pozwalającego na identyfikację i uwierzytelnienie, wymagane w celu realizacji usługi online.
WAŻNE! Urząd do Spraw Cudzoziemców może udostępnić informacje tylko o wpisie albo o braku wpisu w Systemie Informacyjnym Schengen dokonanym do celów odmowy wjazdu na terytorium Schengen gdy autorem wpisu jest strona polska.
W przypadku wpisów innych państw członkowskich możesz złożyć podanie o udzielenie informacji o wpisaniu Twoich danych do Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu do Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych Komendy Głównej Policji.
Otrzymałem decyzję o cofnięciu zakazu ponownego wjazdu, ale moje dane osobowe nie zostały usunięte z Systemu Informacyjnego Schengen. Kiedy będę mógł ponownie wjechać na terytorium państw obszaru Schengen?
Powodem nieusunięcia Twoich danych osobowych z Systemu Informacyjnego Schengen mogą być następujące sytuacje:
- informacja jeszcze nie wpłynęła do Urzędu do Spraw Cudzoziemców i postępowanie w sprawie usunięcia danych osobowych z Systemu Informacyjnego Schengen nie zostało wszczęte;
- umieszczenie i przechowywanie danych osobowych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany i Systemie Informacyjnym Schengen wynika z co najmniej dwóch podstaw prawnych i wydanie decyzji o cofnięciu zakazu ponownego wjazdu skutkuje jedynie usunięciem jednej podstawy prawnej wpisu Twoich danych osobowych w wykazie i Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu oraz weryfikacji terminu obowiązywania wpisu w ww. systemach.
- Twoje dane mogą figurować w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu z wpisu innego Państwa Członkowskiego.
W przypadku wątpliwości, czy po wydaniu decyzji o cofnięciu zakazu ponownego wjazdu Twoje dane osobowe zostaną usunięte/są usunięte z wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany i Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu możesz złożyć wniosek do Urzędu do Spraw Cudzoziemców o udostępnienie informacji o figurowaniu danych osobowych w wykazie lub Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu.
Wniosek taki należy złożyć na formularzu dotyczącym udostępnienia informacji o umieszczeniu danych osobowych umieszczonych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany, dostępnym na naszej stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców (www.udsc.gov.pl: obywatele państw trzecich → wykaz cudzoziemców, których pobyt na terytorium Polski jest niepożądany)
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu: ul. Taborowa 33, 02-699 Warszawa, lub
- osobiście w punkcie podawczym w siedzibie Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy ul. Taborowej 33 w , Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15-16:15), lub
- drogą elektroniczną, ale tylko w przypadku posiadania podpisu elektronicznego, pozwalającego na identyfikację i uwierzytelnienie, wymagane w celu realizacji usługi online.
Urząd do Spraw Cudzoziemców może udostępnić informacje tylko o wpisie albo o braku wpisu w Systemie Informacyjnym Schengen dokonanym do celów odmowy wjazdu na terytorium Schengen gdy autorem wpisu jest strona polska.
W przypadku wpisów innych państw członkowskich złóż podanie o udzielenie informacji o wpisaniu Twoich danych do Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu do Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych Komendy Głównej Policji.
Czy mogę ubiegać się o wizę Schengen, gdy moje dane osobowe zostaną usunięte z wykazu lub SIS?
Możesz ubiegać się o wizę Schengen po usunięciu Twoich danych osobowych z wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany lub Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu. W procedurze wizowej musisz jednak spełnić wszystkie warunki do wydania wizy odpowiedniego rodzaju i nie mogą wystąpić inne okoliczności skutkujące odmową wydania wnioskowanej wizy.
Na jaki okres zostały umieszczone moje dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu?
Jeśli okoliczność przechowywania danych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany jest również okolicznością dającą podstawę do przekazania danych do Systemu Informacyjnego Schengen do celów odmowy wjazdu (patrz: art. 443 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach) to dane te przekazuje się do SIS na okres przechowywania ich wykazie.
Aby otrzymać szczegółową informację, na jaki okres Twoje dane zostały umieszczone w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu złóż wniosek do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców o udostępnienie informacji z Systemu Informacyjnego Schengen na odpowiednim formularzu, który jest dostępny na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców. (www.udsc.gov.pl: obywatele państw trzecich → wykaz cudzoziemców, których pobyt na terytorium Polski jest niepożądany )
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu: ul. Taborowa 33, 02-699 Warszawa, lub
- osobiście w punkcie podawczym w siedzibie Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy ul. Taborowej 33 w Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15-16:15), lub
- drogą elektroniczną, ale tylko w przypadku posiadania podpisu elektronicznego, pozwalającego na identyfikację i uwierzytelnienie, wymagane w celu realizacji usługi online.
Na jaki okres zostały umieszczone moje dane osobowe w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany?
Okres, na jaki dane umieszczane są w wykazie w związku z poszczególnymi okolicznościami (okoliczności patrz: art. 435 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach) określa art. 438 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach. Aby otrzymać szczegółową informację, na jaki okres Twoje dane zostały umieszczone w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany złóż do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców wniosek o udostępnienie informacji z wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany na odpowiednim formularzu, dostępnym na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców (www.udsc.gov.pl: obywatele państw trzecich → wykaz cudzoziemców, których pobyt na terytorium Polski jest niepożądany).
Wniosek możesz złożyć w następujący sposób:
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu: ul. Taborowa 33, 02-699 Warszawa, lub
- osobiście w punkcie podawczym w siedzibie Urzędu do Spraw Cudzoziemców przy ul. Taborowej 33 w Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 8:15-16:15), lub
- drogą elektroniczną, ale tylko w przypadku posiadania podpisu elektronicznego, pozwalającego na identyfikację i uwierzytelnienie, wymagane w celu realizacji usługi online.