Rejestry i archiwa
Urząd Skarbowy prowadzi następujące ewidencje:
- Ewidencja podatników i płatników,
- Ewidencja zobowiązanych,
- Rejestr podatników podatku od towarów i usług,
- Rejestr wydanych zaświadczeń,
- Rejestr czynności cywilnoprawnych,
- Rejestry prowadzonych i załatwionych spraw,
- Rejestr aktów notarialnych,
- Rejestr zaewidencjonowanych kas fiskalnych,
- Rejestr kontroli podatkowych,
- Ewidencja mandatów,
- Ewidencja materiałów archiwalnych.
Podstawę oraz zasady prowadzenia przez Urząd Skarbowy rejestrów, ewidencji i archiwów regulują następujące przepisy:
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
- ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego izb administracji skarbowej,
- Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia jednolitego rzeczowego wykazu akt w izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych,
- zarządzenie Nr 37/2012 Ministra Finansów z dnia 14 sierpnia 2012 r. w sprawie postępowania w przypadku zaskarżenia do sądu administracyjnego decyzji, postanowienia lub innego aktu albo czynności z zakresu administracji publicznej oraz rejestrów prowadzonych w tych sprawach ze zmianami,
- ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych,
- ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym,
- ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
- regulamin organizacyjny urzędu skarbowego.