Jak załatwić sprawę
Zasady obsługi podatnika
Na wizytę w Urzędzie Skarbowym możesz umówić się korzystając z jednego z trzech możliwych sposobów:
- elektronicznie – dzięki usłudze Umów wizytę w urzędzie skarbowym
- telefonicznie – pod numerem telefonu: 22 330 03 30 - wybierz 1, następnie wybierz 8
- podczas osobistej wizyty w urzędzie w punkcie rezerwacji wizyt.
Nie potrzebujesz umawiać wizyty w urzędzie, aby zostawić dokument w urnie (bez potwierdzenia odbioru) lub otrzymać potwierdzenie na swojej kopii w punkcie podawczym. Jeżeli chcesz wyjaśnić wątpliwości dotyczące złożonego dokumentu - umów wizytę.
Godziny obsługi klienta:
- poniedziałek w godzinach 8:00 - 18:00
- wtorek - piątek w godzinach 8:00 - 15:00.
Sprawy można załatwić online bez wychodzenia z domu
Sprawy podatkowe możesz załatwić na Portalu Podatkowym pod adresem www.podatki.gov.pl i serwisie www.biznes.gov.pl.
Kontakt telefoniczny z urzędem
W poniedziałki w godzinach 8:00 - 18:00, od wtorku do piątku w godzinach 8:00 – 15:00 z Urzędem Skarbowym można kontaktować się w wybranych sprawach za pomocą dedykowanych numerów telefonicznych. Zobacz spis numerów telefonów.
Dokumenty można składać w następujący sposób:
- pisemnie na adres: ul. Krakowskie Przedmieście 34, 98-300 Wieluń;
- osobiście w siedzibie Urzędu;
- elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP
- za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres: us.wielun@mf.gov.pl;
- na informatycznych nośnikach danych (potwierdzenie odbioru nastąpi w formie papierowej)
WAŻNE:
Akceptowalne rodzaje nośników danych:
- płyta CD/DVD,
- pamięć masowa USB 1.1, 2. 0 lub 3.0)
Akceptowalne formaty danych:
- dokumenty tekstowe, tekstowo-graficzne, prezentacje multimedialne: .txt, .rtf, .pdf, xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv;
- informacje graficzne: .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg;
- informacje dźwiękowe lub filmowe: .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, mpeg4, .ogg, .ogv;
- format stron www: .html, .xhtml, .css;
- format danych: .xml, .xsd, .gml, .rng; format danych: .xsl, .xslt;
Wymagania dla dokumentów elektronicznych dostarczanych do Urzędu:
- dokumenty elektroniczne muszą spełniać wymogi określone w przepisach odpowiednio Ordynacji podatkowej lub Kodeksu postępowania administracyjnego
- dokumenty elektroniczne muszą być podpisane ważnym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie Xades-Bes.
Do kompresji (zmniejszenia objętości) dokumentów elektronicznych należy użyć: .zip, .tar, .gz (.gzip), .7Z.
Dokument elektroniczny doręczany na elektronicznym nośniku danych jest przekazywany wraz z tym nośnikiem, nośnik nie podlega zwrotowi. Dokumenty lub nośniki zawierające oprogramowanie złośliwe będą automatycznie odrzucane i nie zostaną rozpatrzone.
Wielkość wszystkich załączników dołączonych do jednego formularza (dokumentu elektronicznego) nie może przekroczyć 50MB.
Dokument elektroniczny doręczany na elektronicznym nośniku danych jest przekazywany wraz z tym nośnikiem, nośnik nie podlega zwrotowi.
Przyjmowanie i załatwianie spraw
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw regulują w szczególności przepisy następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego izb administracji skarbowej (załącznik nr 2 instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Izbach Administracji Skarbowej),
- Zarządzenia nr 3 Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie prowadzenia rejestrów oraz przekazywania informacji w sprawach sądowoadministracyjnych,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
- Regulamin organizacyjny Izy Administracji Skarbowej w Łodzi.
Sprawy w urzędzie załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przy poszanowaniu zasad wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z Ordynacją podatkową załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 139 § 1 Op).
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę, lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie. (art. 139 § 2).
W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie urząd ma obowiązek zawiadomienia strony o przyczynach niedotrzymania terminu, wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 § 1 Op). Do terminu, w którym ma być wydana decyzja nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnienia spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 139 § 4 Op).
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie służy stronie ponaglenie do organu wyższego stopnia , tj. do Ministerstwa Finansów (art. 141 §1 Op). Postępowanie wszczynane jest na wniosek strony lub z urzędu. Przy postępowaniu odwoławczym, odwołanie wnosi się do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem organu pierwszej instancji, który tę decyzję wydał.
Sprawy załatwiane są w formie pisemnej. Uprawnienia do podpisywania pism określa Regulamin organizacyjny Organu.
Stan spraw
Sprawy w Urzędzie Skarbowym załatwiane są na bieżąco, zgodnie z procedurami i w terminach określonych przepisami prawa.
W sprawach indywidualnych uprawnione podmioty mogą zasięgnąć informacji stawiając się osobiście w siedzibie Urzędu Skarbowego w Wieluniu.
Procedury i terminy określają następujące przepisy:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
- Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
- Ustawa z dnia 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
- Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy
- Ustawa z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29.12.2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe
Pliki do pobrania:
O zaświadczenie zawnioskuj elektronicznie w e-Urzędzie Skarbowym. Sprawdź, jakie to proste.
Zaświadczenia wydane na wniosek złożony przez e-US nie podlegają opłacie skarbowej
Opłata skarbowa na rzecz właściwego Urzędu Miasta (od wydanych zaświadczeń (nie złożonych w e-US), udzielonych pełnomocnictw, wydanych kserokopii dokumentów potwierdzanych za zgodność z oryginałem) wnoszona jest na rachunek Urzędu Miasta podany na stronie BIP Izby Administracji Skarbowej w Łodzi -> Urząd Skarbowy w....-> Organizacja -> Numery rachunków bankowych
Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku o wydanie zaświadczenia
KWOTY OPŁAT SKARBOWYCH:
- opłata skarbowa 21 zł – od zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości
- opłata skarbowa 17 zł – od zaświadczenia dot. zapłaty podatku lub zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, w podatku od czynności cywilnoprawnych.
- opłata skarbowa 17 zł - od udzielonego pełnomocnictwa (zwolnieniu z opłaty skarbowej podlegają pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu)
wysokość opłaty skarbowej regulują przepisy ustawy z 16 listopada 2006 roku o płacie skarbowej – załącznik do ustawy
Zaświadczenia możesz otrzymać już w ciągu kliku minut w e-Urzędzie Skarbowym po zalogowaniu na stronie https://www.podatki.gov.pl/zaswiadczenia/
Wybierz zaświadczenie, które chcesz otrzymać, wypełnij wniosek i prześlij on-line do urzędu. To najszybszy, bezkosztowy sposób uzyskania zaświadczenia, którego potrzebujesz.
W e-US możesz złożyć wniosek, aby otrzymać:
- Zaświadczenie o niezaleganiu lub stanie zaległości
- Zaświadczenie o dochodach i składkach
- Certyfikat Rezydencji Podatkowej CFR
- Zaświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej
- Zaświadczenie o sytuacji podatkowej innego przedsiębiorcy
- Zaświadczenie do zagranicznego organu podatkowego dotyczącego podatku dochodowego
Formularze do druku:
dostępne na portalu podatkowym:
- Formularze: PIT
- Formularze: CIT
- Formularze: VAT
- Formularze i wnioski: AKCYZA
- Formularze: PCC - podatek od czynności cywilnoprawnych
- Formularze: SD - spadków i darowizn
- Formularze: podatki i opłaty lokalne
- Formularze: inne podatki - od gier hazardowych, od produkcji okrętowej, tonażowy, od niektórych instytucji finansowych, od wydobycia niektórych kopalin
- Formularze: rejestracja podatników
- Formularze: pełnomocnictwa
- Formularze: pozostałe
Materiały
Wniosek o wydanie zaświadczenia dot. nabycia podlegającego przepisom ustawy o podatku od spadków i darowiznWniosek_o_wydanie_zaświadczenia_dot_nabycia_podlegającego_przepisom_ustawy_o_podatku_od_spadków_i_darowizn.odt 0.08MB Wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych
Wniosek_o_ulgę_w_spłacie_zobowiązań_podatkowych.odt 0.05MB Oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej
Oświadczenie_o_stanie_majątkowym_osoby_prawnej__jednostki_organizacyjnej_niemającej_osobowości_prawnej.odt 0.05MB Oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej / nieprowadzącej działalność gospodarczą
Oświadczenie_o_stanie_majątkowym_osoby_fizycznej_prowadzącej_nieprowadzącej_działalność_gospodarczą.odt 0.05MB Oświadczenie o spełnieniu warunków do zastosowania ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn – dotyczy postępowań podatkowych zgon przed 2007 r.
Oświadczenie_o_spełnieniu_warunków_do_zastosowania_ulgi_z_art_16_ustawy_o_podatku_od_spadków_i_darowizn_–_dotyczy_postępowań_podatkowych_zgon_przed_2007_r.odt 0.04MB Oświadczenie o spełnieniu warunków do zastosowania ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn – dotyczy postępowań podatkowych zgon po 2007 r.
Oświadczenie_o_spełnieniu_warunków_do_zastosowania_ulgi_z_art_16_ustawy_o_podatku_od_spadków_i_darowizn_–_dotyczy_postępowań_podatkowych_zgon_po_2007_r.odt 0.05MB Informacja dotycząca nieruchomości stanowiącej przedmiot umowy sprzedaży, darowizny Albo przedmiot spadku lub zasiedzenia (wg stanu z dnia nabycia lub śmierci spadkodawcy)
Informacja_dotycząca_nieruchomości_stanowiącej_przedmiot_umowy_sprzedaży,_darowizny_Albo_przedmiot_spadku_lub_zasiedzenia_(wg_stanu_z_dnia_nabycia_lub_śmierci_spadkodawcy).odt 0.04MB Informacja dotycząca lokalu stanowiącego przedmiot umowy sprzedaży, darowizny lub spadku (wg stanu z dnia nabycia lub śmierci spadkodawcy)
Informacja_dotycząca_lokalu_stanowiącego_przedmiot_umowy_sprzedaży,_darowizny_lub_spadku_(wg_stanu_z_dnia_nabycia_lub_śmierci_spadkodawcy).odt 0.08MB