Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku informuje o zmianach w systemie pracy placówki
07.07.2020
- Sprawy paszportowe
- Od 8 czerwca br. przyjmowane są wnioski paszportowe od osób, których wizyty odwołano od marca br. Osoby te dostają indywidualne wiadomości e-mail z nową datą wizyty.
- Przywróciliśmy możliwość zapisu na wizyty paszportowe w systemie E-konsulat https://www.e-konsulat.gov.pl/. Wszystkie wizyty paszportowe należy umawiać za pośrednictwem E-konsulatu.
- Ewentualne sytuacje nagłe (powrót do kraju na stałe, śmierć lub choroba członka rodziny) można zgłaszać mailowo: newyork.visapassport@msz.gov.pl lub telefonicznie + 1 646 237 2100. Muszą one zostać udokumentowane.
- Odbiory paszportów odbywają się bez zapisu: w poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek
w godzinach 12.30-13.30 oraz w środy w godzinach 15.30-17.00.
- Sprawy wizowe
- Przyjmujemy wnioski wizowe (wizy krajowe i w sytuacjach wyjątkowych wizy Schengen tylko od osób uprawnionych do wjazdu do Polski (aktualne informacje znajdziecie Państwo na stronie Straży Granicznej) na podstawie aplikacji złożonych w systemie E-konsulat.
- Tam, gdzie jest to możliwe, przyjmujemy wnioski wizowe drogą korespondencyjną. Decyzje
w tym zakresie podejmujemy indywidualnie na podstawie aplikacji złożonej w systemie
E-konsulat.
- Sprawy prawne i obywatelskie
- Na bieżąco wydawane są zaświadczenia na przewóz zwłok lub szczątków ludzkich. Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny +1 646 237-2132 lub e-mailowy: newyork.legal@msz.gov.pl
- W sprawach prawnych Konsulat przyjmuje interesantów w sprawach wymagających osobistego stawiennictwa (np. poświadczenie własnoręczności podpisu). W celu umówienia wizyty w sprawie poświadczenia własnoręczności podpisu, prosimy o wcześniejszy kontakt e-mailowy: newyork.legal@msz.gov.pl
- W pozostałych sprawach prawnych i obywatelskich zalecamy korespondencyjny tryb załatwiania spraw. Prosimy zapoznać się z informacjami zawartymi na stronie internetowej odnośnie do wymaganych dokumentów oraz w celu pobrania właściwego wniosku: https://www.gov.pl/web/usa/informacje-konsularne
- Karta Polaka i legitymacje szkolne
- Wznowione zostały zapisy na wizyty w sprawie Karty Polaka w systemie E-konsulat https://www.e-konsulat.gov.pl/
- Wnioski o wydanie / przedłużenie legitymacji szkolnych oraz legitymacji nauczyciela składane są w trybie korespondencyjnym, w oparciu o odpowiednio wypełnione wnioski.
Prosimy o upewnienie się, że mają Państwo komplet dokumentów, wymagany w zależności od rodzaju sprawy: https://www.gov.pl/web/usa/informacje-konsularne. W przypadku paszportów, sugerujemy wnioskowanie o odstąpienie od osobistego odbioru dokumentu paszportowego.
Sugerujemy płatność w formie Money Order.
Przyjęcia w konsulacie we wszystkich rodzajach spraw odbywają się wg następujących zasad:
- Na wizytę należy przybyć punktualnie, nie wcześniej niż 15 minut przed planowaną godziną wizyty; osoby spóźnione nie będą przyjmowane.
- Do konsulatu są wpuszczane tylko osoby, które mają wyznaczoną wizytę, rodzice małoletnich oraz opiekunowie osób niepełnosprawnych.
- Do konsulatu można wnieść tylko małą torbę/saszetkę osobistą.
- W konsulacie i oczekując na wejście na zewnątrz budynku należy:
- zachować dystans 2 metrów i nie tworzyć skupisk;
- mieć zasłonięte usta i nos (maseczka, szal, chusta, golf), zachęcamy do używania rękawiczek i przyniesienia własnego długopisu;
- niezwłocznie po wejściu do budynku należy zdezynfekować ręce płynem (dostępny
w Sali interesantów).
5) Osoby z objawami infekcji nie będą wpuszczane do konsulatu (pomiar temperatury, katar, kaszel).
Powyższe zmiany w organizacji pracy nie ograniczają dostępu do urzędu konsularnego obywatelom polskim w zakresie pomocy konsularnej, w sytuacjach nagłych, wymagających niezwłocznego działania lub interwencji konsula. Zdarzenia takie należy zgłaszać telefonicznie na numer Konsulatu +1 646 237 2100, a poza godzinami urzędowania, na numer telefonu alarmowego tel.: +1 917 520 0032 oraz e-mailowo: nowyjork.kg.dyzurny@msz.gov.pl