W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Międzynarodowy Dzień Prostego Języka

13.10.2024

11 października, tuż przed Międzynarodowym Dniem Prostego Języka, w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy powstał Zespół ds. Prostego Języka. Jego zadaniem jest wprowadzenie jasnych zasad, które ułatwią pisanie urzędowych pism w sposób prosty i zrozumiały. Zespół będzie organizował szkolenia dla pracowników i promował wiedzę o prostym języku.

Dzień_języka_prostego

Co planujemy?

Wprowadzenie prostego języka w urzędzie to duże wyzwanie, ale ważne dla poprawy komunikacji z mieszkańcami. Chcemy, by proste i zrozumiałe dokumenty były normą urzędową.

Dlaczego to ważne?

Prosty język to klucz do lepszej komunikacji z mieszkańcami. Chcemy, żeby każdy, kto otrzymuje pismo z urzędu, zrozumiał je bez problemu. To ułatwi załatwianie spraw, skróci czas obsługi i sprawi, że kontakt z urzędem będzie prostszy dla wszystkich, szczególnie dla osób starszych czy mających trudności z trudnym językiem urzędowym.

Zachęcamy do śledzenia naszych działań i zgłaszania sugestii w temacie prostej komunikacji z Urzędem.

Kontakt do koordynatora: nszczerbinska@bydgoszcz.uw.gov.pl 

Czym jest prosty język

To standard językowy, który jest szczególnie zalecany w tekstach dla masowego odbiorcy. Zawiera konkretne zasady pisania i projektowania treści. Możesz się spotkać z angielską nazwą tego standardu: plain language.

Jak piszemy w prostym języku

  • Wykreślamy zbędne informacje.
  • Dbamy o czytelny układ treści.
  • Wykorzystujemy jednoznaczne i naturalne formy gramatyczne.
  • Budujemy bezpośrednią relację z odbiorcą.

Co zyskuje odbiorca

  • Szybciej czyta tekst.
  • Więcej z niego rozumie (już po pierwszej lekturze).
  • Na dłużej zapamiętuje informacje.
  • Skuteczniej działa na podstawie treści.
  • Czuje się dobrze w relacji z nadawcą.
{"register":{"columns":[]}}