Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
19.06.2023
Wojewoda Lubuski ogłasza nabór wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
141.684.739,54 zł na budowę, przebudowę lub remont dróg powiatowych i gminnych
Wysokość dofinansowania:
➢ od 50% do 80% wartości zadania – dla zadań powiatowych i gminnych w zależności od dochodów podatkowych danej jednostki samorządu terytorialnego,
➢ do wysokości 30 mln zł dla zadania powiatowego lub gminnego.
Podstawowe zasady naboru:
1. Wniosek składa ustawowy zarządca drogi (ustanowiony na dzień złożenia wniosku) odpowiednio: dla dróg powiatowych - zarząd powiatu, dla dróg gminnych - wójt/burmistrz/prezydent miasta.
2. Dofinansowaniem nie są objęte zadania na drogach publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
3. Przedmiotem wniosku może być zadanie obejmujące odcinek/odcinki drogi/dróg będące drogą publiczną (powiatową lub gminną) w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Wyjątek stanowią zadania mające na celu:
a) wybudowanie nowej drogi i zaliczenie jej, po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania, do jednej z wymienionych kategorii dróg,
b) przebudowę drogi wewnętrznej do właściwych parametrów technicznych, a następnie zaliczenie jej do kategorii dróg powiatowych lub gminnych.
UWAGA! Istniejąca nieruchomość gruntowa (działka gruntu) oznaczona jako droga gruntowa nie stanowi obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. W przypadku drogi gruntowej możliwe jest wykonywanie robót budowlanych polegających jedynie na budowie i takie zadanie może być przedmiotem wniosku.
4. Zadanie może dotyczyć pasa drogowego lub działek przeznaczonych pod pas drogowy, które mają uregulowany stan prawny (własność lub nastąpi regulacja granic pasa drogowego w wyniku następstw decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) – jedyny wyjątek stanowić mogą inwestycje/zadania realizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”, które przewidują podział nieruchomości celem poszerzenia pasa drogowego i dokonanie projektu podziału nieruchomości ze zmianą własności nieruchomości gruntowych, będących konsekwencją decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
5. Nie wprowadza się ograniczenia w zakresie ilości składanych wniosków o dofinansowanie – wniosek może obejmować zadanie, którego realizacja będzie odbywała się w oparciu o:
a) dokonane zgłoszenie budowy lub robót budowlanych/ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę/ostateczną decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej,
b) formułę „zaprojektuj i wybuduj’ na podstawie programu funkcjonalno – użytkowego (PFU).
6. Przedmiotem wniosku może być zadanie, które zostanie zrealizowane w ramach jednego zamówienia publicznego, mającego na celu wybór wykonawcy robót budowlanych, a w przypadku formuły „zaprojektuj i wybuduj” wybór wykonawcy dokumentacji projektowej wraz z wykonaniem robót budowlanych.
7. Zadanie objęte wnioskiem może dotyczyć:
a) trzech odcinków drogi/dróg – w przypadku, kiedy do wniosku o dofinansowanie załączono dokumenty potwierdzające dokonanie zgłoszenia budowy lub robót budowlanych/ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę/ostateczną decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej,
b) jednego odcinka drogi - w przypadku formuły „zaprojektuj i wybuduj”,
3
przy czym dla odcinków (odpowiednio wskazanych w ww. lit „a” i „b”) zostaną spełnione następujące warunki:
7.1. przewiduje się na nich prowadzenie robót budowlanych,
7.2. pojedynczy odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany) oraz jest jednorodny pod względem parametrów funkcjonalnych i technicznych (pod kątem szerokości pasa ruchu),
7.3. w ramach jednego odcinka szerokość pasa/pasów ruchu jest taka sama,
7.4. jeden odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze, przy czym dopuszcza się wydzielenie na drodze publicznej o jednym numerze dwóch lub trzech odcinków dla zadań realizowanych w oparciu o procedury wskazane w pkt 7a,
7.5. każdy odcinek drogi musi być powiązany z innym odcinkiem zgłoszonym w ramach zadania w jeden z następujących sposobów (również w przypadku dróg o różnych numerach):
a) dwa/trzy odcinki muszą tworzyć ciągłość lub mieć punkt/punkty wspólne (muszą być połączone ze sobą np. poprzez skrzyżowanie)
b) wyjątek od reguły wskazanej w lit. „a” mogą stanowić odcinki pomiędzy którymi znajdują się wyłącznie odcinki zbudowane, przebudowane, rozbudowane lub wyremontowane w ciągu ostatnich 3 lat lub skrzyżowania o parametrach niewymagających wykonywania na nich robót budowlanych.
UWAGA! Skrzyżowania drogi publicznej z innymi drogami publicznymi (jedno i dwupoziomowe), liniami kolejowymi, tramwajowymi i innymi przeszkodami, nawet jeżeli droga przechodzi przez teren zamknięty (w tym kolejowy) nie powodują automatycznie konieczności dzielenia drogi na odrębne odcinki, przy zachowaniu ww. warunków.
8. Każdy odcinek może posiadać inną klasę drogi, o której mowa w § 4 rozporządzenia, właściwą dla danej kategorii drogi,
9. Na jednym odcinku prowadzone będą roboty budowlane jednego rodzaju, przy czym:
a) w przypadku remontu drogi – na wszystkich odcinkach muszą być wykonywane wyłącznie roboty budowlane polegające na remoncie,
b) w przypadku budowy, rozbudowy i przebudowy drogi – na każdym odcinku mogą być wykonywane roboty budowlane innego rodzaju.
10. Przedmiotem wniosku może być zadanie w trakcie realizacji, z tym że kosztem kwalifikowanym nie mogą być wydatki poniesione przed 2024 roku.