Podsumowanie pracy Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w 2022 r.
30.12.2022
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem wybranych działań, które w 2022 roku podejmowały wydziały Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.
- Sprawy i dokumentacja
- Opublikowaliśmy 2 648 pozycji Dziennika Urzędowego Województwa Lubuskiego.
- Przeprowadziliśmy analizę 9 770 aktów prawnych wydanych przez jednostki samorządu terytorialnego, pod kątem zgodności z prawem. Wydaliśmy 83 rozstrzygnięć nadzorczych stwierdzających nieważność badanych aktów oraz 11 wskazań.
- Przeprowadziliśmy 115 planowych kontroli w jednostkach rządowej administracji zespolonej, jednostkach podległych tym organom lub przez nie nadzorowanych, jednostkach samorządu terytorialnego a także kontrole działalności tłumaczy przysięgłych.
- Rozpatrzyliśmy 185 skarg i 1 wniosek oraz przeprowadziliśmy 86 interwencji dotyczących pomocy mieszkańcom.
- Wydaliśmy 44 698 paszportów dla obywateli RP.
- Przyjęliśmy ponad 20 000 wniosków o wydanie zezwolenia na pobyt cudzoziemców w Polsce. Wydaliśmy blisko 19 000 rozstrzygnięć, w tym ok. 3 000 dla kierowców w ruchu międzynarodowym w ramach tzw. „szybkiej ścieżki” w związku z wojną w Ukrainie.
- Wydaliśmy 18 500 tys. zezwoleń dla pracodawców na zatrudnienie cudzoziemców.
- Zarejestrowaliśmy 13 555 spraw dotyczących zabezpieczenia społecznego; wydaliśmy łącznie 7 165 decyzji, w tym 5 257 ustalających uprawnienia do świadczeń rodzinnych i wychowawczych oraz 1 908 decyzji o nienależnie pobranych świadczeniach.
- Wydaliśmy 1 876 orzeczeń o niepełnosprawności.
- Zrealizowaliśmy zadania związane z dodatkiem osłonowym oraz dodatkiem węglowym w województwie lubuskim.
- Zarejestrowaliśmy 13 555 spraw w Oddziale Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego.
- Wydaliśmy 200 decyzji dotyczących Mienia Zabużańskiego, w tym 41 decyzji potwierdzających prawo do rekompensaty na kwotę 3 823 587,62 zł.
- Sfinalizowaliśmy sprawy związane ze stanem prawnym Terminalu Towarowego Odpraw Celnych w Świecku - do budżetu Skarbu Państwa zwrócone zostały nienależnie pobrane dochody w wysokości ponad 27 mln zł.
- Wydaliśmy 309 decyzji o ustaleniu odszkodowań za grunty przejęte pod inwestycje, na kwotę ok. 21 mln zł.
- Uregulowaliśmy stan prawny 964 działek przez wydanie w tym celu 254 decyzji administracyjnych; wydaliśmy 31 decyzji odwoławczych z zakresu gospodarki nieruchomościami.
- Wydaliśmy 15 zarządzeń w sprawie powołania Komisji do spraw oszacowania niekorzystnych zjawisk atmosferycznych na terenie gmin.
- Pozyskaliśmy i wypłaciliśmy dotację na działalność spółek wodnych w kwocie 1 300 000 zł.
- Uczestniczyliśmy w Komitecie Konsultacyjnym Dorzecza Odry oraz realizowaliśmy zadania związane z usuwaniem skutków skażenia wód rzeki Odry.
- Uzgodniliśmy plany przeciwpowodziowe oraz mapy zagrożenia przeciwpowodziowego, doposażyliśmy magazyn przeciwpowodziowy na kwotę 76 tys. zł.
- Zrealizowaliśmy 20 kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego oraz kontroli zleconych przez MSWiA.
- Prowadziliśmy obsługę finansowo-księgową środków z funduszy celowych i innych funduszy specjalnego przeznaczenia: Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, Fundusz Solidarnościowy, Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, Fundusz przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Fundusz Pomocy.
- Wydaliśmy 504 świadectwa kwalifikacji zawodowej uprawniających do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.
- Wydaliśmy 128 decyzji o pozwoleniu na budowę, w tym dla inwestycji "Budowa obwodnicy Strzelce Krajeńskie w ciągu dróg krajowej nr 22" oraz "Budowa południowej Obwodnicy miasta Zielona Góra w ciągu drogi krajowej nr 32", a także 13 decyzji ZRID "Budowa gazociągu wysokiego ciśnienia relacji Nowe Tłokim-ZP Krężoły" i "Budowa napowietrznej dwutorowej Linii relacji Baczyna-Plewiska".
- Rozbudowaliśmy radiowy system łączności PRM o kolejne dwie lokalizacje: Kostrzyn nad Odra i Dobiegniew, zwiększając obszar pola radiowego w przypadku braku sygnału GSM.
- Przeprowadziliśmy Szkolenia Pilotażowe na wypadek ataku nuklearnego i awarii elektrowni atomowej.
- Przygotowaliśmy bazę miejsc do zakwaterowania dla uchodźców z Ukrainy na okres zimowy - przygotowaliśmy 102 obiekty na 3 829 miejsc.
2. Programy rządowe:
- Program Maluch+ – w 2022 roku kontynuowaliśmy rozliczanie środków pozyskanych w roku ubiegłym – rozliczyliśmy 4,8 mln zł, które przyczyniły się do utworzenia 244 miejsc opieki nad dziećmi do 3 roku życia. Rozpoczęliśmy wdrożenie nowej formuły Programu Maluch+, jako programu wieloletniego. W ramach budżetu na lata 2022-2029 zaplanowano ponad 133 mln zł, które mają przyczynić się do powstania ponad 2,5 tys. nowych miejsc opieki.
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 – 51 organów otrzymało dotację w łącznej wysokości 637 669,00 zł.
- Laboratoria Przyszłości – w ramach programu wsparcie otrzymało 38 niesamorządowych szkół podstawowych na łączną kwotę 1,4 mln zł.
- Projekt Pod Biało-Czerwoną – sfinansowaliśmy zakup masztów i flag w każdej w 39 gminach województwa na kwotę 266 920,00 zł.
- Wdrażamy i realizujemy programy w obszarze polityki społecznej, mających wpływ na rozwój infrastruktury społecznej i dostępność usług społecznych w województwie lubuskim, tj. Program Senior+, Program Opieka 75+, Program „Za Życiem”, Program Rozwoju Rodzinnych Domów Pomocy”.
- W ramach Programu Mosty dla Regionów realizujemy projekty dla mostów w Gościmcu na Noteci oraz Pomorsku na Odrze.
- Podpisaliśmy 41 umów oraz 212 aneksów do umów o dofinansowanie zadań w ramach Funduszu Rozwoju Dróg.
- W ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autokarowych objęliśmy dopłatami 159 linii komunikacyjnych.
- Realizujemy Wieloletni program rządowy „Niepodległa” na lata 2017-2022.
3. Bezpieczeństwo i zdrowie
- Zorganizowaliśmy i przeprowadziliśmy Lekarski Egzamin Końcowy.
- Przeprowadziliśmy rekrutacje centralne na specjalizacje lekarskie i dentystyczne – zakwalifikowaliśmy 124 lekarzy, w tym 78 w trybie rezydentury.
- Uczestniczyliśmy w projekcie DIALOG 2.0 dotyczącym transgranicznej ochrony zdrowia i prewencji zdrowotnej w Niemczech i w Polsce.
- Wprowadziliśmy projekt Partnerstwo Odry, dotyczący przeciwdziałania pandemii oraz analizy sytuacji epidemiologicznej w regionach przygranicznych.
- Podejmowaliśmy bieżące działania zapewniające bezpieczeństwo zdrowotne pacjentom z zakażonym wirusem SARS-CoV-2 poprzez zwiększanie lub zmniejszanie na bieżąco bazy łóżkowej w szpitalach.
- Przeprowadziliśmy szkolenia dla kadry zarządzającej szpitalami oraz zespołów zakażeń szpitalnych i pielęgniarek epidemiologicznych.
- Przeprowadziliśmy cykl szkoleń dla lekarzy oddziałów pediatrii i intensywnej terapii w szpitalach dotyczących wirusa SARS-CoV-2 w populacji dziecięcej.
- Zorganizowaliśmy szkolenia dla pracowników placówek oświatowych dotyczące postępowania w przypadku wstrząsu anafilaktycznego u dziecka oraz dziecka z cukrzycą - przy współudziale Kuratorium Oświaty.
- Koordynowaliśmy wdrażanie Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19.
- Wdrażaliśmy Wojewódzki Plan Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego.
- Wspieraliśmy Centrum Powiadamiania Ratunkowego, w tym na bieżąco monitorowaliśmy urządzenia sieciowe a także aktualizowaliśmy oprogramowanie oraz bazy danych; przeprowadziliśmy szkolenia z psychologiem wszystkich Operatorów Numerów Alarmowych.
- Wprowadziliśmy nowe zalecenia w związku z napływem uchodźców z Ukrainy i zgłoszeniami alarmowymi kierowanymi od tych osób.
- Wspieraliśmy relokację uchodźców z Ukrainy w punkcie koordynacyjno-informacyjnym, a także prowadziliśmy bieżącą obsługę medyczną pacjentów z Ukrainy w przypadkach wymagających pilnych działań.
4. Wyróżnienia i nagrody
- Otrzymaliśmy certyfikat „Przyjazny Urząd”.
- Otrzymaliśmy wyróżnienie „Diament odpowiedzialności społecznej”.
5. Inne
- INTERREG VA CERTYFIKACJA ŚRODKÓW – w Programie Brandenburskim wystawiono 99 certyfikatów poświadczających kwalifikowalność wydatków na kwotę 8,50 mln EUR, czyli ok 40,80 mln PLN. W Programie Saksońskim potwierdzono 25 wniosków o płatność na 192,33 tys. EUR czyli 923,18 tys. PLN.
- Uczestniczyliśmy w pracach rozwojowych systemu EZD RP w Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz 12 Miejskich i Powiatowych Państwowych Straży Pożarnych.
- Przeprowadziliśmy remont spalonych pomieszczeń przy ul. Fabrycznej, uczestniczyliśmy w postepowaniu przetargowym parkingu wielopoziomowego w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym.
- Uczestniczyliśmy w projekcie KPRM „Procedury bez barier”.
- Przyłączyliśmy się do wielu akcji, w tym do: „Pól Nadziei”, Szlachetnej Paczki.
- Uczestniczyliśmy w obchodach 100-lecia Służby Cywilnej z udziałem Szefa Służby Cywilnej Ministra Dobrosława Dowiata – Urbańskiego.
- W związku z wojną na Ukrainie zorganizowaliśmy działanie punktów informacyjnych na dworcach PKP - z pomocy w punktach skorzystało ponad 10 tys. uchodźców.
- Wdrożyliśmy nowy system e-usług paszportowych.
- Zorganizowaliśmy 2 zbiórki dla uchodźców z Ukrainy, zbiórkę słodyczy dla Podopiecznych Centrum Leczenia Dzieci i Młodzieży w Zaborze, 2 zbiórki na schronisko dla bezdomnych zwierząt
- Uporządkowaliśmy Cmentarz Świętokrzyski przy ul. Warszawskiej w Gorzowie Wlkp.