Przebudowa autostrady A18 dobiega końca
29.09.2023
Kolejny odcinek A18 oddany do użytku - kończy się przebudowa południowej jezdni autostrady A18
Zakończyła się przebudowa drogi DK18 na ponad 16-kilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego!
To kolejny, dostosowany do standardów autostrady odcinek Drogi Krajowej nr 18 - jednej z głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym.
W połowie października planowane jest oddanie do ruchu ostatniego z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z 70 km autostrady A18!
O udostępnieniu kierowcom autostrady A18 w pełnym przebiegu od granicy państwa do granicy z woj. dolnośląskim mówił podczas konferencji prasowej Minister Andrzej Adamczyk i Wojewoda Lubuski Władysław Dajczak:
Trasa dotrzymanego słowa Prawa i Sprawiedliwości zawiodła nas na Ziemię Lubuską. (...) Kończy się przebudowa drogi, która była niechlubnym przykładem na wieloletnie zaniedbania inwestycji w naszym kraju. Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową — powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wojewoda Lubuski Władysław Dajczak podkreślał podczas konferencji znaczenie działań rządu dla realizacji inwestycji drogowych na terenie województwa lubuskiego i całego kraju:
Dzisiaj cieszymy się i dziękujemy Panie Ministrze za tę autostradę, ważną drogę dla funkcjonowania samorządów i ich rozwoju. Infrastruktura drogowa przez ostatnie 6 lat w województwie lubuskim zmieniła się diametralnie. To jest zupełnie inna rzeczywistość! 148 mln zł - tyle nasi poprzednicy przeznaczyli na infrastrukturę drogową wtedy, kiedy sprawowali rządy. I 1,7 mld zł, które trafiły do lubuskich samorządów w ciągu ostatnich 6 lat - to jest coś nieporównywalnego. Wiele inwestycji, obwodnic, na które mieszkańcy tyle lat czekali już jest realizowanych.
Wczoraj dziękowałam Panu Ministrowi i jeszcze raz teraz dziękuję - to kolejna, siódma obwodnica i bardzo ważna decyzja Pana Ministra - tak bardzo oczekiwana obwodnica Słubic zaczyna swoją realizację! Dziękuję jeszcze raz w imieniu mieszkańców Słubic.
Cieszę się, że przez 6 lat mogłem sprawować funkcję wojewody reprezentując rząd, który tak duże pieniądze przekazywał wspólnotom lokalnym, aby mogły się rozwijać, a mieszkańcy województwa lubuskiego mogli żyć w coraz lepszych warunkach.
Bardzo dziękuję, Panie Ministrze, za te lata dobrej współpracy, wsłuchiwanie się w głos lubuskich samorządów. Wszystkie sprawy, które przekazywałem Panu Ministrowi po spotkaniach z lubuskim i samorządowcami, zawsze były poważnie traktowane, zawsze były podejmowane - powiedział wojewoda.
Oddany do użytku odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. Głównym zadaniem wykonawcy, było dostosowanie w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m. Przebudowana została część południowa węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, skrzyżowaniem typu rondo (na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296) oraz zmianą połączenia z istniejącą stacją benzynową. Wybudowane zostały drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Powstało pięć nowych obiektów mostowych.
Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady.
Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007.
Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Stanowi także fragment połączenia międzynarodowego E36/40 biegnącego przez terytorium Polski. DK18 wiedzie przez III transeuropejski, drogowy korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem oraz Berlinem. Na przejściu granicznym w Olszynie łączy się z niemiecką autostradą A15, a po stronie polskiej łączy się z autostrada A4 na węźle Krzyżowa.