Z nowym dyrektorem GDDKiA o lubuskich drogach
05.02.2021
Wojewoda Władysław Dajczak odbył pierwsze robocze spotkanie z nowym Dyrektorem oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze. Spotkanie było okazją do pogratulowania Jarosławowi Brzeczce objęcia stanowiska oraz do pierwszych ustaleń dotyczących współpracy ze służbami wojewody.
- Chciałem jak najszybciej spotkać się z nowym dyrektorem, aby porozmawiać, bo wszyscy widzimy, że na lubuskich drogach dużo się dzieje, a będzie się działo jeszcze więcej. Chciałem omówić realizowane i planowane inwestycje oraz potencjalne problemy, które mogą z nich wyniknąć. Ustaliliśmy też zasady bezpośredniego kontaktu i dobrej współpracy. To ważne, ponieważ wojewoda uczestniczy w programie inwestycyjnym poprzez wydawanie decyzji, które są bardzo czasochłonne. Dlatego będziemy starali się maksymalnie skracać terminy, aby przyspieszyć inwestycje – podkreślił wojewoda po spotkaniu.
W kolejnej części do rozmów włączyli się również Mariusz Olejniczak Burmistrz Słubic, Andrzej Kunt Burmistrz Kostrzyna oraz Krzysztof Kielec Prezes Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W tej części rozmawiano o inwestycjach drogowych ważnych dla mieszkańców Kostrzyna, Słubic oraz istotnych dla dalszego rozwoju strefy ekonomicznej.
Burmistrz Słubic wykazał w rozmowie, że również w tym mieście rodzi się potrzeba zaplanowania budowy obwodnicy. Podobne zapatrywanie na kluczowe w regionie miasto przygraniczne ma wojewoda lubuski, który odbył już spotkanie w tym temacie z ministrem infrastruktury.
Rządowy Program budowy 100 obwodnic
Na marzec br. zaplanowano podpisanie umowy na budowę pierwszej z obwodnic, czyli obwodnicę Strzelec Krajeńskich. Prace nad kolejnymi obwodnicami również są zaawansowane. Podpisanie umowy na budowę obwodnicy Kostrzyna jest planowane na rok 2022.
- Rozpoczął się rządowy Program 100 budowy obwodnic, który w zeszłym roku ogłosił rząd. W tym roku wiele się w tej kwestii dzieje. Mamy już zakończony przetarg na wykonawcę obwodnicy Strzelec Krajeńskich i w przyszłym roku ma szansę ruszyć realizacja budowy tej obwodnicy. Prace nad obwodnicą Kostrzyna również są daleko zaawansowane, a pozostałe 4 projekty są na etapie studium ekonomiczno-techniczno-środowiskowego przygotowującego inwestycje do projektowania – zaznaczył wojewoda.
Dyrektor Jarosław Brzeczka wyjaśnił, że obwodnica Strzelec Krajeńskich jest zaplanowana systemie zaprojektuj i zbuduj.
- Wykonawca ma 10 miesięcy na wykonanie projektu. Następnie mamy 7 miesięcy zarezerwowanych na uzyskanie niezbędnych dokumentów. Później wykonawca ma jeszcze 24 miesiące na realizację. Łącznie jest to jest około 46 miesięcy na projekt i budowę. Patrząc realnie, pod koniec przyszłego roku, powinny ruszyć roboty budowlane - powiedział.
Inwestycje w regionie
Po części roboczej wojewoda Władysław Dajczak wraz dyrektorem Jarosławem Brzeczką spotkali się z dziennikarzami by przedstawić im informacje na temat najważniejszych inwestycji, które są w najbliższym czasie będą realizowane na terenie województwa.
Dyrektor GDDKiA przedstawił pokrótce plany prac w województwie oraz odpowiedział na pytania dziennikarzy dotyczące szczegółów poszczególnych projektów.
- Obecnie jesteśmy w fazie realizacji ostatniej autostrady w województwie, czyli autostrady A18. W styczniu 2021 roku podpisaliśmy umowy na wykonanie ostatnich robót na 70 km odcinku autostrady A18. Zakończenie prac jest zaplanowane na 2023 rok. Wtedy będziemy mieli komplet dróg ekspresowych i autostrad w województwie lubuskim – zaznaczył dyrektor.
Dodatkowo omówiono rządowy Program budowy 100 obwodnic. Województwo lubuskie ma zaplanowane 6 obwodnic dla Strzelec Krajeńskich, Kostrzyna nad Odrą, Dobiegniewa, Krosna Odrzańskiego, Wschowy i Przytocznej.
Dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA podkreślił, że w zamierzeniach, do roku 2029 zakończą się budowy wszystkich obwodnic realizowanych w ramach programu.
Inne drogi w województwie
Dziennikarze zostali poinformowani również o planowanej przebudowie całej drogi DK22 - od granicy państwa w Kostrzynie nad Odrą do granicy województwa. W planach jest również przebudowa DK24 oraz DK27 na odcinku Zielona Góra-Żary.
W regionie będą realizowane również inne inwestycje, związane głównie z poprawą bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych.
kw,jk