Organy właściwe do rozpatrywania skarg i wniosków
Skargi należy składać do organów właściwych do ich rozpatrzenia.Zgodnie z art. 229 k.p.a., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa jest wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jest wojewoda lub organ wyższego stopnia,
- wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest rada gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest rada powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest sejmik województwa,
- wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według k.p.a. jest właściwy minister, a w innych sprawach – Prezes Rady Ministrów,
- innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej jest organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
- ministra jest Prezes Rady Ministrów,
- konsula jest minister właściwy do spraw zagranicznych,
- organu centralnego i jego kierownika jest organ, któremu on podlega.
Wojewoda właściwy jest do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności rządowej administracji zespolonej w województwie oraz jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie.
Wnioski należy składać do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.
W przypadku wątpliwości, czy sprawa, którą zamierzamy skierować do Wojewody należy do jego kompetencji, można zwrócić się telefonicznie do Oddziału Obsługi Klienta w Biurze Wojewody (nr tel.: 17 867 12 13), gdzie otrzymamy wszelkie niezbędne informacje w tym zakresie.
Jeżeli Urząd otrzymał skargę lub wniosek i nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie – nie później niż w terminie 7 dni – przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym skarżącego lub wnioskodawcę, albo wskazać mu właściwy organ.
- Pierwsza publikacja:
- 22.09.2020 16:04 Katarzyna Machowska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Antoni Dral, Dyrektor Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Organy właściwe do rozpatrywania skarg i wniosków | 2.0 | 29.05.2024 14:35 Katarzyna Nalepa |
Organy właściwe do rozpatrywania skarg i wniosków | 1.0 | 22.09.2020 16:04 Katarzyna Machowska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP