W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Organy właściwe do rozpatrywania skarg i wniosków

Skargi należy składać do organów właściwych do ich rozpatrzenia.Zgodnie z art. 229 k.p.a., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:

  • rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa jest wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa,
  • organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej jest wojewoda lub organ wyższego stopnia,
  • wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest rada gminy,
  • zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest rada powiatu,
  • zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2, jest sejmik województwa,
  • wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według k.p.a. jest właściwy minister, a w innych sprawach – Prezes Rady Ministrów,
  • innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej jest organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
  • ministra jest Prezes Rady Ministrów,
  • konsula jest minister właściwy do spraw zagranicznych,
  • organu centralnego i jego kierownika jest organ, któremu on podlega.

Wojewoda właściwy jest do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących zadań lub działalności rządowej administracji zespolonej w województwie oraz jednostek organizacyjnych podporządkowanych wojewodzie. 

Wnioski należy składać do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku.

W przypadku wątpliwości, czy sprawa, którą zamierzamy skierować do Wojewody należy do jego kompetencji, można zwrócić się telefonicznie do Oddziału Obsługi Klienta w Biurze Wojewody (nr tel.: 17 867 12 13), gdzie otrzymamy wszelkie niezbędne informacje w tym zakresie.

Jeżeli Urząd otrzymał skargę lub wniosek i nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie – nie później niż w terminie 7 dni – przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym skarżącego lub wnioskodawcę, albo wskazać mu właściwy organ.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
22.09.2020 16:04 Katarzyna Machowska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Antoni Dral, Dyrektor Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Organy właściwe do rozpatrywania skarg i wniosków 2.0 29.05.2024 14:35 Katarzyna Nalepa
Organy właściwe do rozpatrywania skarg i wniosków 1.0 22.09.2020 16:04 Katarzyna Machowska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}