W Sanoku powstanie nowy most!
10.11.2020
Inwestycja za niemal 64 mln zł poprawi dostępność komunikacyjną południowej części województwa. Most połączy prawobrzeżną część miasta z centrum. Pierwszym krokiem jest przygotowanie dokumentacji, na co miasto otrzymało dotację z budżetu państwa w wysokości ponad miliona zł.
Pozytywną opinię o dofinansowaniu budowy przeprawy w ramach programu ”Mosty dla regionów” przekazała dziś wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak podczas konferencji online z udziałem posłów do Parlamentu Europejskiego Tomasza Poręby i Bogdana Rzońcy, posła Adama Śnieżka, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafała Webera, wojewody podkarpackiego Ewy Leniart, marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla i burmistrza Sanoka Tomasza Matuszewskiego.
– Nowy most na Sanie zastąpi ponad 40-letni most tymczasowy. To ważna inwestycja dla Sanoka i całego regionu – podkreśliła minister Jarosińska-Jedynak .
Szacowany koszt budowy nowej przepraw na Sanie wraz z budową dróg dojazdowych oraz skrzyżowania z drogą krajową nr 886 wynosi 63,9 mln zł. Koszt przygotowania dokumentacji to 1,3 mln zł, a dotacja z budżetu państwa na jej przygotowanie to ponad 1 mln zł. Planowany termin zakończenia przygotowywania dokumentacji to grudzień 2022 r.
– Rząd ma przygotowaną całą ścieżkę dla inwestycji mostowych. Po opracowaniu dokumentacji ze wsparciem z Programu Mosty dla Regionów, miasto będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie budowy przeprawy i dróg dojazdowych z Funduszu Dróg Samorządowych. Na obydwu etapach – przygotowawczym i inwestycyjnym – maksymalne dofinansowanie to 80% kosztów – wyjaśniła minister Jarosińska-Jedynak.
Sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury – Rafał Weber, zwrócił uwagę na inne działania inwestycyjne podejmowane przez polski rząd w Sanoku i okolicach.
– W tym roku do użytku została oddana pierwsza część obwodnicy miasta. Kilka dni później ogłoszony został program „Budowy Stu Obwodnic”, w której znajduje się druga część inwestycji. W tym samym programie zapisano także budowę obwodnicy Miejsca Piastowego – podkreślał.
Trwają także prace nad przygotowaniem dokumentacji, umożliwiającej budowę przeprawy w Stalowej Woli, powiecie brzozowskim oraz w okolicach Jarosławia. Dzięki Programowi na Sanie pojawią się w sumie 4 nowe przeprawy, które z pewnością poprawią dostępność komunikacyjną Podkarpacia Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart mówiła o proinwestycyjnym charakterze inwestycji.
– Rzeka San od zawsze była sporą barierą w tej części województwa, stanowiła jasną granicę rozwoju w regionie. Dzięki budowie 4 nowych mostów, idea zrównoważonego rozwoju jest realizowana, dzięki czemu tę granicę udało się wreszcie przełamać – mówiła wojewoda.
– Jesteśmy uczestnikami decyzji, które będą kształtować rozwój województwa podkarpackiego przez następne 10-lecia – dodała Ewa Leniart.
Burmistrz Sanoka Tomasz Matuszewski podkreślił rolę rządowego wsparcia.
– Jest to działanie, które będzie motorem napędowym rozwoju społeczno-gospodarczego naszego miasta. Już za niespełna 3 latach największa inwestycja samorządowa Sanoka z największym dofinansowaniem w jego historii wpisze się w przestrzeń miejską.
Marszałek Władysław Ortyl podkreślał znaczenie nowego mostu dla ruchu turystycznego.
– 200 tysięcy turystów odwiedza rocznie skansen w Sanoku – Muzeum Budownictwa Ludowego. Ta inwestycja pozwoli, żeby jeszcze więcej osób do niego trafiło i to w lepszym komforcie – mówił marszałek.
Europoseł Tomasz Poręba podkreślał z kolei znaczenie inwestycji dla całego regionu i mówił o olbrzymim wsparciu rządu jakie płynie dla Podkarpacia:
– To jest decyzja, która cywilizacyjnie, komunikacyjnie, rozwojowo mocno pchnie Sanok do przodu. Podkarpacie otrzymało wielkie wsparcie rządu na strategiczne inwestycje czy to komunikacyjne jak S-19 czy kolejowe, albo sportowe – podkreślał Tomasz Poręba.
Budowa nowego mostu umożliwi mieszkańcom prawego brzegu Sanu i Międzybrodzia bez problemu dostać do punktów handlowych i usługowych, szpitala, przychodni, urzędów, dworców, żłobków, przedszkoli, szkół i uczelni.