Wiceminister edukacji z wizytą na Podkarpaciu
19.12.2024
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz przebywała z wizytą w województwie podkarpackim, gdzie spotkała się z uczniami szkół ponadpodstawowych i dyrektorami poradni psychologiczno-pedagogicznych z terenu województwa.
Wizyta w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Rzeszowie
Pierwszym punktem było spotkanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Rzeszowie. Poruszono m. in. kwestie związane ze standaryzacją pracy, liczbą pracowników przypadającą na rosnącą liczbę dzieci z określonymi potrzebami czy współpracy ze szkołami i rodzicami.
– Musimy tworzyć środowisko, które jest przyjazne, otwarte, bezpieczne dla wszystkich osób, które w systemie oświaty funkcjonują – podkreślała wiceminister Piechna-Więckiewicz.
W spotkaniu wzięły również udział wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul oraz podkarpacki kurator oświaty Dorota Nowak-Maluchnik.
– Rozmawialiśmy o problemach, z którymi borykają się poradnie. Z jednej strony coraz większa liczba osób, które potrzebują wsparcia, a z drugiej strony ograniczenia kadrowe, ale też finansowe powodują, że musimy szukać konkretnych rozwiązań – powiedziała wojewoda.
Do zadań publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych należy m. in. diagnozowanie dzieci i młodzieży, wydawanie opinii i orzeczeń dotyczących kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy bezpośredniej, realizacja zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych, wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek.
Podkarpacki Okrągły Stół Uczniowski
Druga część wizyty to spotkanie z młodzieżą w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie. W debacie wzięło udział ponad 70 uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy zadawali szereg pytań związanych z edukacją i szkolną rzeczywistością.
Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in.: rola social media, wsparcie finansowe dla samorządów uczniowskich, potrzeba zapewnienia większego wsparcia psychicznego w szkołach i poza nią, zwiększenie wśród absolwentów szkół podstawowych zainteresowania szkołami technicznymi czy stopnień trudności na egzaminach zawodowych.
Fot. Jerzy Żygadło, PUW Rzeszów.