W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

ZRID dla S19 Babica – Jawornik wydany

29.08.2023

Wojewoda podkarpacki wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik. Jej uzyskanie pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart zabiera głos podczas konferencji prasowej

– Ten odcinek będzie liczył prawie 12 km, natomiast wartość przedsięwzięcia przewyższa 1 mld 200 mln zł. Z punktu widzenia województwa, ale też całego kraju jest to projekt niezwykle istotny – powiedziała wojewoda Ewa Leniart podczas konferencji prasowej.

Wojewoda podkreśliła, że jest to odcinek trudny, jeśli chodzi realizację od strony technicznej.

– W ramach zadania są m. in.  przewidziane  m. in. estakady na wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 m, ale też wiadukty – dodała Ewa Leniart.

Odcinek S19 od węzła Babica do Jawornika realizowany jest w systemie Projektuj i buduj.

– Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.  Podpisany ZRID umożliwi wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych już w najbliższych dniach. Zgodnie z podpisaną umową zostaną one ukończone w 2026 r. – powiedział dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski.

W dzisiejszej konferencji prasowej uczestniczyli również poseł na Sejm RP Andrzej Szlachta oraz dyrektor Wydziału Nieruchomości Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie Marek Bajdak.

Zakres prac 

W ramach inwestycji powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to osiem estakad na wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 m. 

Zaplanowano budowę również pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.  

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.  

Charakterystyka terenu – geologiczne wyzwanie

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym, na etapie opracowania Koncepcji programowej (KP) wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym na ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.   

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem siedmiu obszarów osuwiskowych i sześciu predysponowanych osuwiskowo. W ramach prowadzonego na etapie KP rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym metrażu 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2 272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m. 

Zgodnie z podpisaną umową, prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone w ciągu 43 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). 

Via Carpatia 

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).  

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:      

81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),   

72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),   

11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz). 

{"register":{"columns":[]}}