W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Objaśnienia VI tury naboru ciągłego w programie Aktywny Maluch 2022-2029

Dotyczy: wyników VI tury naboru ciągłego w programie Aktywny Maluch 2022-2029

W nawiązaniu do opublikowanych w dniu 31.01.2025 r. wyników podziału środków w ostatniej tury naboru ciągłego w programie Aktywny Maluch 2022-2029 (dalej także jako „program”) oraz publikowanej korekty w zakresie VAT dla gmin, Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej przekazuję szczegółowe informacje o specyfice tejże tury.

Lista rezerwowa

Nowością w rozstrzygnięciu VI tury naboru ciągłego jest utworzenie listy rezerwowej – czyli listy podmiotów, które formalnie zakwalifikowano do dofinansowania, ale nie określono wysokości przyznanego dofinansowania, co powoduje, że podmioty z listy rezerwowej nie składają oświadczeń o przyjęciu dofinansowania.

Przyznanie środków podmiotom z listy rezerwowej nastąpi pod warunkiem uwolnienia dostatecznej puli środków przez podmioty, którym przyznano dofinansowanie z określoną wysokością. A zatem aktualnie pomimo zakwalifikowania wniosku do dofinansowania dopełnienie tego aktu może się wydarzyć jedynie warunkowo.

Powyższe jest spowodowane zaangażowaniem środków budżetu programu w całej przeznaczonej alokacji.

Dalsza obsługa listy rezerwowej

Zarządzanie listą rezerwową, z uwagi na jej potencjalnie dynamiczny charakter i uwarunkowania regionalne zostaje delegowane urzędom wojewódzkim.

W związku z powyższym ustala się niniejszy sposób postępowania:

  1. do 25 dnia każdego miesiąca urzędy wojewódzkie przekazują informację do Ministerstwa Rodziny, Pracy, Polityki Społecznej o podmiotach z listy rezerwowej, którym można przyznać dofinansowanie w określonej wysokości,
  2. Ministerstwo po zebraniu informacji od urzędów wojewódzkich będzie publikować (aktualizować) do końca danego miesiąca rozstrzygnięcie VI tury naboru ciągłego o kolejne podmioty wychodzące z listy rezerwowej,
  3. po każdej publikacji (aktualizacji) wyników podziału środków, zgodnie z zasadami programu, będzie się rozpoczynał bieg terminu na złożenie oświadczeń przez podmioty, którym przyznano dofinasowanie (10 dni roboczych począwszy od następnego dnia roboczego po publikacji wyników).

Podkreślić należy, że po ogłoszeniu wyników ostatniej tury naboru ciągłego w przypadku środków FERS nie ma możliwości na przyznanie dodatkowych środków.

  1. wybór podmiotów z listy rezerwowej następuje według punktów przydzielonych w ramach wniosku. Informacja o przydzielonych punktach znajduje się w ostatniej kolumnie („CU”) pliku z wynikami, opublikowanymi 31.01.2025 r. na stronie resortu rodziny. Punkty odpowiadają sytuacji danej gminy określonej według stopnia objęcia dzieci opieką instytucjonalną i stopnia dochodu gminy.

Pierwszeństwo w przydziale środków będzie wiązało się z najwyższą liczbą punktów. W przypadku, gdy kilka wniosków posiada tę samą liczbę punktów, wówczas kryterium decydującym o wyjściu z listy rezerwowej w danym miesiącu stanowi jakość oferowanych usług, które mają być objęte dofinansowaniem.

Przez kryterium jakości należy rozumieć przygotowanie podmiotu do realizacji dotowanego zadania w szczególności:

tytuł prawny do lokalu (lepszym przygotowaniem do realizacji zadania może odznaczać się podmiot dysponujący np. umową najmu niż umową przedwstępną najmu; tytułem własnościowym niż najmem);

doświadczenie branżowe (lepszym przygotowaniem do realizacji zadania może odznaczać się podmiot funkcjonujący już na rynku usług opieki nad dziećmi do lat 3 niż podmiot, który dopiero rozpoczyna działalność związaną z opieką nad dziećmi do lat 3);

doświadczenie w programach krajowych związanych z opieką nad dziećmi do lat 3 (lepszym przygotowaniem do realizacji zadania może odznaczać się podmiot, który uczestniczył w krajowych edycjach programu i zna procedury oraz zasady wydatkowania środków publicznych w kontekście systemu opieki nad dziećmi do lat 3 niż podmiot, który do tej pory nie miał do czynienia z tego typu działaniami).

Jak więc wynika z powyższego, przypadki szczególne będą podlegały jednostkowym ocenom porównawczym urzędów wojewódzkich w zakresie potencjału podmiotu do realizacji zadania. Wydaje się, że zaproponowane kryterium spełnia wymogi obiektywności tym bardziej, że o kryteriach podmiotowych, które przesądzają o przyznaniu dotacji jest mowa w art. 62 ust. 2 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

 

Nadkontraktacja

Dla wybranych gmin w ramach nadkontraktacji miejsc z KPO przyznano tylko środki na tworzenie nowych miejsc bez funkcjonowania. Środki na funkcjonowanie będą mogły być przyznane pod warunkiem ich dostępności.

Jeśli zostaną uwolnione środki z miejsc tworzonych z KPO z wcześniejszych tur, wówczas wolne środki na funkcjonowanie z tychże miejsc przeniesione zostaną w pierwszej kolejności na gminy, którym przyznano dofinansowanie w trybie nadkontraktacji (dopiero kolejnym etapem będzie przyznanie uwolnionych środków z KPO dla podmiotów prywatnych z listy rezerwowej).

Jeśli wyczerpane zostaną minimalne limity miejsc z KPO, można wtedy wykorzystać środki KPO                            z nadkontraktacji dla podmiotów prywatnych (bez dofinansowania na funkcjonowanie).

Gminy, którym przyznano dofinansowanie w trybie nadkontraktacji składają oświadczenia bez uwzględniania funkcjonowania. W przypadku zwolnienia środków z umów z KPO, wówczas środki na funkcjonowanie z FERS w pierwszej kolejności trafiają do gmin. Nastąpi wtedy aktualizacja wyników podziału środków, co spowoduje konieczność korekty oświadczenia i otworzy drogę do procedowania umów na funkcjonowanie.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 338 z późn. zm.); program Aktywny Maluch 2022-2029