Administracyjne kary pieniężne nałożone na gminy za nieosiągnięte poziomy w 2021 roku w województwie pomorskim
17.07.2023
Na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy są zobowiązane do osiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania. Za 2021 rok minimalny poziom wagowy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych dla gmin wynosił 20 %.
W 2021 r. w województwie pomorskim 41 spośród 123 gmin nie osiągnęło wymaganych poziomów. W związku z tym zostało wydane 45 decyzji nakładających na gminy administracyjne kary pieniężne na łączną kwotę 2 605 113 zł.
W sytuacji nałożenia administracyjnej kary pieniężnej gminy mogą skorzystać z następujących możliwości:
- złożyć odwołanie od decyzji do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w Warszawie,
- złożyć do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska wniosku o zawieszenie zapłaty na okres konieczny do podjęcia działań naprawczych – maksymalnie na 5 lat
- wnieść należności na konto Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Składając wniosek o zawieszenie zapłaty należy go udokumentować w zakresie podjętych działań naprawczych zmierzających do usunięcia przyczyny nałożenia tej kary.