Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji
19.01.2023
Zasady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji, w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, zostały określone w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Ustawa również określa zasady funkcjonowania legalnych stacji demontażu pojazdów oraz sankcje za prowadzenie nielegalnego demontażu pojazdów.
W zależności od terenu, na którym położona jest stacja demontażu, organem właściwym do wydania pozwoleń i decyzji wymaganych w związku z prowadzeniem takiego rodzaju działalności, jest marszałek województwa lub regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Przez „stację demontażu” należy rozumieć zakład prowadzący przetwarzanie, w tym demontaż obejmujący następujące czynności:
- usunięcie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów i substancji niebezpiecznych, w tym płynów,
- wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia,
- wymontowanie z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do odzysku lub recyklingu.
Prowadzenie powyżej wymienionych czynności poza stacją demontażu zagrożone jest karą pieniężną w wysokości od 15 000 do 500 000 zł.
Kontrolę zarówno legalnych, jak i nielegalnych stacji demontażu pojazdów prowadzi wojewódzki inspektor ochrony środowiska. W 2022 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku przeprowadzili 14 kontroli w związku z podejrzeniem nielegalnego demontażu pojazdów. W 13 przypadkach potwierdzono prowadzenie takiej działalności bez stosownych zezwoleń.
W ramach postępowań pokontrolnych w 2022 r. Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w drodze decyzji nałożył kary w łącznej kwocie około 300 000 zł za prowadzenie nielegalnego demontażu pojazdów. Przy ustalaniu wysokości każdej kary pieniężnej uwzględniano stopień szkodliwości czynu, w szczególności zakres naruszeń, ilość odpadów, rodzaj stwarzanego zagrożenia dla środowiska oraz okoliczności uprzedniego naruszenia przepisów o odpadach.
Dodatkowo w każdym przypadku, gdy były zbierane odpady z demontażu, Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska zawiadamiał właściwego wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, aby ten zgodnie ze swoimi kompetencjami, nakazał podmiotom odpowiedzialnym usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego na ten cel.
Jednocześnie nadmienić należy, że kto wbrew przepisowi art. 18 powyżej wymienionej ustawy, nie przekazuje pojazdu wycofanego z eksploatacji do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, podlega karze grzywny w wysokości 500 zł.