W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Działania w sprawie producenta mączki i oleju rybnego.

28.10.2021

Logo Inspekcji Ochrony Środowiska z orłem w tle. Obok zielony napis Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w październiku br. przeprowadził czynności kontrolne w instalacji do produkcji mączki i oleju rybnego eksploatowanej we Włynkówku. Kontrola obejmowała przestrzeganie przez prowadzącego instalację warunków określonych w:

-    decyzji Wójta Gminy Słupsk o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa zakładu produkcji mączki rybnej oraz olejów rybnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na działce numer 250/3 w obrębie Włynkówko, Gmina Słupsk w rejonie Specjalnej Strefy Ekonomicznej”;
-    pozwoleniu wodnoprawnym Dyrektora Zarządu Zlewni w Gdańsku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na szczególne korzystanie z wód - wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych, będących własnością innego podmiotu, ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, pochodzących z obiektów zakładu produkcji mączki rybnej oraz olejów rybnych na działce ew. nr 250/3 obręb ew. 0033 Włynkówko;

oraz w zgłoszeniach eksploatacji instalacji energetycznej i instalacji do produkcji mączki rybnej i oleju rybnego na terenie zakładu we Włynkówku, dokonanych Staroście Słupskiemu, które zostały przyjęte przez Organ.

Zakresem kontroli objęto ochronę powietrza, gospodarkę odpadami oraz gospodarkę wodnościekową.

W trakcie czynności kontrolnych prowadzonych w październiku mieszkańcy Gminy Słupsk wielokrotnie informowali inspektorów WIOŚ o intensyfikacji uciążliwości zapachowej zakładu. Inspektorzy weryfikowali sygnały i podejmowali czynności mające na celu ustalenie ewentualnych odstępstw pracy instalacji od tych, które zostały ustalone w ww. decyzjach. Żadna z podjętych przez tut. organ interwencji nie potwierdziła naruszeń decyzji i zgłoszeń.

Kontrola wykazała nieprawidłowości, niemające wpływu na pracę instalacji i niemające związku z przedmiotem skarg mieszkańców, lecz w konsekwencji których wydane zostanie zarządzenie pokontrolne oraz zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Zastosowano również sankcję karną w postaci mandatu.

W obecnym stanie prawnym nie ma przepisów, które pozwoliłyby weryfikować, czy dany zapach mieści się w granicach wyznaczonych przez normy prawne, czy je przekracza. Uciążliwość zapachowa nie jest uregulowana w systemie prawnym, jednak występuje i jest przedmiotem licznych skarg, stąd PWIOŚ wystąpił do Starosty Słupskiego, wskazując na możliwości:

-    ustalenia, w drodze decyzji, wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
-    zobowiązania, w drodze decyzji administracyjnej, prowadzącego instalację podmiot korzystający ze środowiska do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego,
-    nałożenia, w drodze decyzji administracyjnej, na podmiot korzystający ze środowiska obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia, a także przywrócenia do stanu właściwego. W przedmiotowej decyzji organ ochrony środowiska, w tym przypadku Starosta Słupski, może m. in. określić zakres i czynności zmierzające do ograniczenia oddziaływania na środowisko lub stan, do jakiego ma zostać przywrócone środowisko, a także termin wykonania obowiązku,

zgodnie z art. 154 ust. 1 i ust. 3, art. 362 oraz art. 237 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Na podstawie art. 379 i art. 380 powyższej ustawy, między innymi Wójt również jest organem właściwym do sprawowania kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością organu.

{"register":{"columns":[]}}