KOMUNIKAT POMORSKIEGO WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA
30.03.2022
w sprawie przeprowadzonych w 2021 r. kontroli dotyczących zawartości siarki w paliwach (ciężki olej opałowy i paliwo stosowane do silników statków żeglugi śródlądowej)
Realizując zadania ustawowe inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku w 2021 roku przeprowadzili kontrole:
- instalacji czterech podmiotów w zakresie jakości stosowanego ciężkiego oleju opałowego.
Dwa podmioty stosowały olej opałowy ciężki o kodach CN: 2710 19 66 i 2710 19 67 do celów rozpałkowych – oleje te podlegają pod przepisy ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 133 ze zm.).
Kontrole dwóch pozostałych przedsiębiorstw wykazały spalanie olejów opałowych o kodzie CN 2707 99 99 niepodlegającym pod przepisy ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 133 ze zm.).
- pięciu jednostek pływających stosujących olej do silników statków żeglugi śródlądowej znajdujących się w wykazie przedstawionym przez Dyrektora Delegatury w Gdańsku Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
Kontrole zawartości siarki w paliwach przeprowadzono w oparciu o przedstawione dokumenty świadectwa jakości i faktury zakupionych paliw. Przedstawione dokumenty nie wykazały przekroczenia dopuszczalnego poziomu 1 % m/m zawartości siarki w olejach opałowych ciężkich o kodach CN: 2710 19 66 i 2710 19 67 oraz nie wykazały przekroczenia dopuszczalnego poziomu zawartości siarki 0,002 % m/m w stosowanym oleju żeglugowym o kodzie CN 2710 19 43 - rozporządzenie Ministra Energii z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie wymagań jakościowych dotyczących zawartości siarki dla olejów oraz rodzajów instalacji i warunków, w których będą stosowane ciężkie oleje opałowe (Dz. U. poz. 2008).