W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Transgraniczne przemieszczanie uszkodzonych pojazdów

18.06.2021

Przykładowy uszkodzony pojazd importowany z USA

Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w swoich postępowaniach kontrolnych często mają do czynienia z transgranicznie przemieszczanymi pojazdami. W wielu przypadkach transgranicznie przemieszczany pojazd ze względu na jego stan techniczny lub formalny jest traktowany jako odpad.

Ocena pojazdu

Inspektorzy w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że dany pojazd przemieszczany transgranicznie może być odpadem, dokonują jego oceny biorąc pod uwagę przepisy Rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów, „Wytyczne korespondentów Nr 9 w sprawie przemieszczania odpadów w postaci pojazdów” wydane w celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów ww. Rozporządzenia oraz przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów.

Zgodnie z wytycznymi transgranicznie przemieszczany pojazd spełnia definicję odpadu, jeżeli:

- poprzedni właściciel dokonał pozbycia się pojazdu posiadającego dokument własności pojazdu, z którego wynika, że pojazd nie nadaje się do naprawy lub uległ kasacji. Przykładowe dokumenty to „Certificate of Salvage”, „Certificate of Destruction”, bądź dokumenty zawierające zapis: „Damage Equal to the Value”, „For Parts Only”, „Non Rebuildable”, „Non Repairable” itp.;

- poprzedni właściciel dokonał pozbycia się pojazdu uszkodzonego, a uszkodzony pojazd wymaga napraw wykraczających poza naprawy drobne określone w wytycznych;

- z oświadczenia właściciela lub dokumentów wynika, że właściciel zakupił pojazd z przeznaczeniem na części;

- przewożona jest część pojazdu lub pojedyncze części nie nadające się do bezpośredniego zamontowania w pojazdach oraz części wymontowane z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.

Pojazdy uznane za odpad i nieopróżnione z płynów eksploatacyjnych klasyfikowane są jako odpad niebezpieczny pod kodem 16 01 04* (zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy).

Pojazd uznany jako odpad

W przypadku, gdy do przemieszczanego pojazdu uznanego za odpad nie zostały dołączone dokumenty wymagane na podstawie przepisów Rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, to jest decyzja zezwalająca na transgraniczne przemieszczenie odpadów, przemieszczenie takiego pojazdu uznaje się za nielegalne transgraniczne przemieszczenie odpadu.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 Rozporządzenia (WE) 1013/2006 wyznaczony organ administracji w kraju przeznaczenia, w Polsce Główny Inspektor Ochrony Środowiska, wydaje postanowienie zgodnie z którym nielegalnie przemieszczone odpady muszą zostać poddane odzyskowi lub unieszkodliwianiu w sposób racjonalny ekologicznie. Jeżeli odpowiedzialność za nielegalne przemieszczanie odpadów ponosi ich odbiorca, to wówczas obowiązek ten spoczywa na odbiorcy odpadów.

Na odbiorcę odpadów przywiezionych nielegalnie właściwy miejscowo wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada administracyjną karę pieniężną w minimalnej wysokości 50 000 zł.

W przypadku niewykonania przez odbiorcę odpadów obowiązku wynikającego z art. 24 ust. 3 Rozporządzenia (WE) 1013/2006 – nałożonego w drodze postanowienia przez GIOŚ - wojewódzki inspektor ochrony środowiska nakłada na odbiorcę odpadów administracyjną karę pieniężną w minimalnej wysokości 25 000 zł.

{"register":{"columns":[]}}