W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Kary

Udzielanie ulg w spłacie

 Nazwa procedury

Umorzenie w całości bądź w części, odroczenie terminu spłaty lub rozłożenie na raty spłaty należności Skarbu Państwa, z kar pieniężnych nałożonych przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Udzielanie ulg na wniosek zobowiązanego możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego. W przypadku umorzenia zaległej administracyjnej kary pieniężnej umorzeniu podlegają także odsetki za zwłokę w całości lub takiej części, w jakiej została umorzona zaległa administracyjna kara pieniężna.

 

Przedmiot sprawy

Wydanie przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego decyzji administracyjnej w sprawie wniosku o umorzenie w całości bądź w części, odroczenie terminu spłaty lub rozłożenie na raty spłaty należności Skarbu Państwa, z tytułu kar pieniężnych nałożonych przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (nie ma zastosowania w przypadku należności cywilnoprawnych).

 

   Podstawa prawna

·         Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.)

1) na podstawie art. 189k § 1 kpa Organ administracji publicznej, który nałożył administracyjną karę pieniężną, na wniosek strony, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem publicznym lub ważnym interesem strony, może udzielić ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej przez:

  • odroczenie terminu wykonania administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;
  • odroczenie terminu wykonania zaległej administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;
  • umorzenie administracyjnej kary pieniężnej w całości lub w części;
  • umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w części;

W przypadku umorzenia zaległej administracyjnej kary pieniężnej umorzeniu podlegają także odsetki za zwłokę w całości lub takiej części, w jakiej została umorzona zaległa kara pieniężna;

 

2) w myśl art. 189k § 3 kpa właściwy organ, na wniosek strony prowadzącej działalność gospodarczą, może udzielać § 1 ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężne, które:

 

·         nie stanowią pomocy publicznej;

·         stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;

·         stanowią pomoc publiczną:

a) mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,

b) mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarcze,

c) zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenie inne niż wymienione w lit. a i b.

Komórka prowadząca postępowanie

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego

Wydział Prawny

ul. Łagiewnicka 54/56

91-463 Łódź

Numer telefonu

(42) 639-80-68

(42) 6398069

Miejsce składania dokumentów

Osobiście:

 Sekretariat Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego

ul. Łagiewnicka 54/56 bud. C, X piętro

91-463 Łódź

Drogą pocztową:

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego

ul. Łagiewnicka 54/56

91-463 Łódź

 

Opłata skarbowa

 

Wraz z wnioskiem należy wnieść opłatę skarbową za dokonanie czynności urzędowej w wysokości 10 zł na konto:

Urząd Miasta Łodzi Wydział Finansowy

ul. Sienkiewicza 5, 90-113 Łódź

(tytuł wpłaty powinien precyzyjnie wskazywać sprawę, której dotyczy)

 

Bank Pekao S.A. 50 1240 1037 1111 0011 0925 0073

 

Do wniosku należy dołączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej.

 

Termin załatwienia sprawy

Zgodnie z Ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) – nie później niż w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku do ŁWITD, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania. Odwołanie  wnosi się  do Głównego Inspektora Transportu Drogowego za pośrednictwem Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Wymagane dokumenty

Przy ubieganiu się o udzielenie ulgi w spłacie należności z tytułu kary pieniężnej nałożonej w drodze decyzji administracyjnej Wojewódzkiego  Inspektora Transportu Drogowego:

W przypadku osoby fizycznej, która nie jest przedsiębiorcą:

·         Umotywowany i podpisany wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności;

·         Wypełnione i podpisane „Oświadczenie o majątku, dochodach i źródłach utrzymania składane jako załącznik do wniosku";

·         Inne dokumenty mogące mieć znaczenie w przedmiotowej sprawie, wyszczególnione w ww. oświadczeniu,

·         Oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej.

Ponadto należy wskazać ewentualne względy społeczne lub gospodarcze uzasadniające podjęcie pozytywnego rozstrzygnięcia.
W przypadku osoby fizycznej, która jest przedsiębiorcą lub przez osobę prawną:
·         opis sytuacji ekonomicznej;
·         zeznanie podatkowe (PIT, CIT) za okres trzech lat poprzedzających złożenie wniosku;
·         zestawienie przychodów i kosztów za ostatnie trzy miesiące poprzedzające dzień złożenia wniosku;
·         wykaz wysokości zobowiązań, z podziałem na zaległości wobec kontrahentów, ZUS, podatkowe, kredyty bankowe pobrane na działalność gospodarczą;
·         wykaz należności;
·         informacja o liczbie zatrudnionych pracowników;
·         wyposażenie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i jego wartość (np. ewidencja środków trwałych, o ile jest prowadzona);
·         inne dokumenty mające wpływ na sytuację wnioskodawcy np. wypadek, kradzież, choroba (dołączyć stosowne dokumenty potwierdzające te sytuacje) W przypadku przedstawienia dokumentów dotyczących stanu zdrowia  proszę  o załączenie  podpisanej  zgody  na przetwarzanie danych  osobowych  osoby której dokumenty są przedstawiane lub opiekuna prawnego tej osoby.

·         Umotywowany i podpisany wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności;

·         Wypełnione i podpisane „Oświadczenie o majątku, dochodach i źródłach utrzymania składane jako załącznik do wniosku";

·         Inne dokumenty mogące mieć znaczenie w przedmiotowej sprawie, wyszczególnione w ww. oświadczeniu,

·         Oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej,

Ponadto należy wskazać ewentualne względy społeczne lub gospodarcze uzasadniające podjęcie pozytywnego rozstrzygnięcia.
Dodatkowo, należy wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi zgodnie z brzmieniem art. 189k § 3 kpa.

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimiszgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

·         wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, otrzymanych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia   o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

·         informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 53, poz. 311 z późn. zm.) w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,

·         zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe  za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami  o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów

·         wykaz należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.

 

Materiały

Formularz informacji-pomoc de minimis
formularz-informacji-pomoc-de-minimis.pdf 0.61MB
Oświadczenie majątkowe
oswiadczenie​_majatkowe.docx 0.02MB
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności
wniosek-o-udzielenie-ulgi-w-splacie-nale.docx 0.02MB
Oświadczenie de minimis
oswiadczenie​_de​_minimis​_​_1​_.docx 0.01MB
Oświadczenie o udzielenie ulgi niestanowiącej pomocy publicznej
oswiadczenie​_o​_udzielenie​_ulgi​_niestanow.docx 0.01MB
Zgoda na przetwarzanie danych szczególnej kategori raty
zgoda​_na​_przetwarzanie​_​_raty.rtf 0.04MB
Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych szczególnej kategorii
cofniecie​_zgody​_​_szczegolnej​_kategorii.rtf 0.04MB
Zgoda na przetwarzanie danych szczególnej kategori raty dla pełnoletniego członka rodziny
zgoda​_na​_przet​_​_raty​_​_dla​_pelnoletniego.rtf 0.04MB
{"register":{"columns":[]}}