W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nienormatywny dźwig jechał bez zezwolenia

01.08.2024

pięcioosiowy dźwig samojezdny

W dniu 1 sierpnia 2024 r., tuż po godzinie 6:00 inspektorzy piotrkowskiego oddziału WITD w Łodzi realizowali swoje obowiązki na terenie miasta Piotrkowa Trybunalskiego. W ich czasie zauważono pięcioosiowy dźwig samojezdny poruszający się ul. Wojska Polskiego w Piotrkowie Trybunalskim. Ww. pojazd miał dotrzeć na budowę znajdującą się przy drodze gminnej na terenie miasta.

Jako, że pojazdy tego typu poruszają się często po drogach z przekroczeniem dopuszczalnych parametrów - pojazd skierowano na punkt kontrolny wyposażony w wagę do ważenia pojazdów. Po wykonaniu pomiarów okazało się, że parametry zatrzymanego pojazdu znacząco odbiegają od dopuszczalnych określonych w obowiązujących przepisach. Rzeczywista masa całkowita tego pojazdu wynosiła 56 350 kg wobec dopuszczalnych 32 000 kg, co w konsekwencji oznaczało również znaczące przekroczenie nacisków poszczególnych osi. Jak się okazało wykonujący przewóz przedsiębiorca nie posiadał wymaganego w takich przypadkach zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego. Wszystko to spowodowało, że przejazd wstrzymano i skierowano dźwig na wyznaczony parking do czasu uzyskania odpowiedniego zezwolenia, a wobec przedsiębiorcy wykonującego przejazd wszczęto postępowanie zmierzające do nałożenia kary pieniężnej.

Na gruncie ww. przypadku należy zauważyć, że wydanie zezwolenia kategorii V dla pojazdów nienormatywnych, których parametry wagowe przekraczają między innymi naciski osi, wiąże się z wyznaczeniem ściśle określonej trasy przejazdu dla takich pojazdów.

Samo zezwolenie kategorii V może być wydane, pod warunkiem że uzyskano na przejazd zgodę zarządcy drogi, właściwego dla trasy przejazdu, a jednocześnie istnieją możliwości wyznaczenia takiej trasy przejazdu, która  zapewni bezpieczeństwo oraz efektywność ruchu drogowego w taki sposób aby przejazd danego pojazdu nienormatywnego nie stwarzał zagrożenia dla infrastruktury drogowej oraz obiektów budowlanych położonych w pobliżu trasy przejazdu.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}