Sobotni poranek na drodze S8.
21.10.2023
We wczesnych godzinach porannych 21 października w okolicach Tuszyna i Wolborza na drodze ekspresowej S8 inspektorzy łódzkiego Inspektoratu, prowadzili kontrole w ramach operacji DEMETER. Działania takie ukierunkowane są na kontrole prawidłowości operacji transgranicznego przemieszczania odpadów, ale w tym roku położono również nacisk na stan techniczny pojazdów oraz manipulacje urządzeniami do rejestracji okresów aktywności kierowców. Ponadto korzystając z faktu, iż na jednym z wykorzystywanych do działań punktów kontrolnych istnieje możliwość badania parametrów pojazdów niektóre auta ważono. Efekty tych kontroli nie były pozytywne.
Wprawdzie nie ujawniono żadnego przypadku nieprawidłowości w przewozie odpadów ale aż w czterech wypadkach kontrolowani kierowcy stracili swe uprawnienia w związku z naruszeniem przepisów o stosowaniu tachografów. Dwóch z nich jechało bowiem nie korzystając w tym czasie z kart kierowców i na skutek tego nie rejestrując swoich aktywności. Następny prowadził pojazd korzystając z wprawdzie takiej karty, ale wydanej dla jego pracodawcy, a kolejny stosował urządzenie zakłócające pracę tachografu powodujące, że tachograf zamiast jazdy rejestrował odpoczynek. W jednym przypadku okazało się ponadto, że dzięki swojej „kreatywności” kierowca prowadził pojazd bez prawidłowej przerwy przez 14 godziny i 10 minut zamiast dopuszczalnych 4,5 godziny, a w ciągu doby od poprzedniego odpoczynku za kierownicą pojazdu spędził ponad 18 godzin.
W prowadzone działania zaangażowana była także Mobilna Stacja Diagnostyczna i dzięki temu udało się z ruchu wycofać cztery pojazdy, których stan techniczny był niezadowalający. W dwóch z tych przypadków wykryto też usterki stwarzające realne i bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu takie jak pęknięte tarcze hamulcowe czy elementy podwozia pojazdów oraz znaczące zużycie elementów układów kierowniczych czy zawieszenia pojazdów.
W tym samym czasie w okolicach Wolborza zważono między innymi pojazdy nienormatywne wchodzące w skład kolumny pojazdów przewożącej kontenery czy zestaw wiozący silos. W każdym z tych przypadków okazywało się, że kierujący nie posiadali wymaganych zezwoleń na realizację takich operacji transportowych, a pojazdy te nie były w prawidłowy sposób pilotowane.
W efekcie całodniowych działań wszczęto łącznie 16 postępowań administracyjnych zmierzających do nałożenia kar pieniężnych, a okoliczne parkingi zapełniły się pojazdami czekającymi na możliwość kontynuowania przewozów po usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości.