W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdanie dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi

Zdjęcie tytułowe PGW WP

Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2022 r. poz. 1549) wprowadziła nowe zapisy w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 ze zm.), nakładające na gminy nowy obowiązek sprawozdawczy.

W art. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dodano ust. 5 i 6 o następującej treści:

„5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sporządza sprawozdanie dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi za poprzedni rok kalendarzowy, zawierające informacje o:

1) liczbie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy;

2) liczbie właścicieli nieruchomości, od których odebrano nieczystości ciekłe, oraz liczbie osób zameldowanych pod adresem nieruchomości, na której znajduje się dany zbiornik bezodpływowy lub dana przydomowa oczyszczalnia ścieków;

3) liczbie zawartych umów, o których mowa w art. 6 ust. 1, w okresie sprawozdawczym,
a także przed okresem sprawozdawczym, jeżeli obejmują działania realizowane w okresie sprawozdawczym;

4) liczbie zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków, których opróżnianie zorganizowała gmina;

5) częstotliwości opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków, o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 3;

6) ilości nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy w podziale na nieczystości ciekłe bytowe oraz przemysłowe;

7) ilości wody pobranej przez użytkowników niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej;

8) stacjach zlewnych, do których przekazane zostały odebrane z terenu gminy nieczystości ciekłe, w postaci wykazu tych stacji;

9) liczbie przeprowadzonych kontroli dokumentów, o których mowa w art. 6 ust. 5a, oraz wynikach tych kontroli.

6. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5, wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i właściwemu dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie corocznie, nie później niż do końca kwietnia roku następującego po roku, którego dotyczy.”

W związku z obowiązkiem ustawowym w celu ułatwienia Państwu przekazania wymaganych danych Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie we współpracy z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska opracowało nowy wzór sprawozdania w arkuszu MS EXCEL. Ww. sprawozdanie zostało zmodyfikowane w wyniku wątpliwości i sugestii zgłaszanych przez gminy. Przedmiotowa ankieta sprawozdawcza wraz z plikiem zawierającym najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi znajdują się poniżej.

Wypełnioną ankietę za rok 2023 należy przesłać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2024 r. w wersji elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym, złożonym przez osobę do tego upoważnioną, za pośrednictwem platformy ePUAP, do regionalnego zarządu gospodarki wodnej zgodnie z właściwością określoną w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 9 marca 2018 r. w sprawie właściwości miejscowej dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w sprawach z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (Dz. U. z 2021 r. poz. 2019).

Tożsamą ankietę sprawozdawczą należy przekazać do właściwego wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska na zasadach określonych przez inspektorat.

Materiały

Ankieta sprawozdawcza
Ankieta​_sprawozdawcza​_z​_gospodarowania​_nieczystościami​_ciekłymi​_NOWA.xlsx 0.02MB
Najczęściej zadawane pytania
Najczęściej​_zadawane​_pytania.pdf 0.07MB
Klauzula RODO
Klauzula​_RODO.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}