Otwarcie dla żeglugi dróg wodnych w Regionie Wodnym Noteci
24.04.2024
W regionie wodnym Noteci zakończyliśmy przygotowania do otwarcia sezonu żeglugowego 2024. Od dziś - 24 kwietnia 2024 r. dla żeglugi - otwieramy drogi wodne na połączeniu wodnym Wisła - Odra oraz na połączeniu wodnym rzeka Warta - Kanał Bydgoski. Niezmiennie przypominamy o każdorazowym zapoznaniu się z wydawanymi komunikatami nawigacyjnymi. Otwarcie śródlądowych dróg wodnych oznacza, że Wody Polskie jako ich główny administrator zobowiązany jest do stworzenia i zapewnienia jak najlepszych warunków nawigacyjnych dla żeglugi śródlądowej. Pełniąc funkcję zarządcy dróg wodnych to nasz obowiązek, ale i w pewnym sensie także przywilej.
Przypomnijmy zatem, w jaki sposób przygotowujemy się do sezonu:
Po zakończonym sezonie zimowym w pierwszej kolejności przywracamy piętrzenia na dwunastu stopniach wodnych, w większości wpisanych do rejestru zabytków, zlokalizowanych na rzece Noteci dolnej. Następnie, po ustabilizowaniu sytuacji hydrologicznej wykonujemy szczegółowe inspekcje szlaków żeglownych, w tym: sondowania podłużne i poprzeczne oraz trałowania poprzez jednostki terenowe Wód Polskich. Podczas sondowania pracownicy dokonują dokładnych pomiarów głębokości, weryfikując, czy na danym odcinku zachowane są pełne parametry eksploatacyjne dla danej klasy drogi wodnej. Dodatkowo na Jeziorze Gopło, a także na jeziorach będących na trasie drogi wodnej rzeki Noteci górnej do połączenia z Kanałem Górnonoteckim wtyczamy tory wodne. Montaż pław nawigacyjnych umożliwia bezpieczną żeglugę śródlądową, przeprawę jednostek pływających po ww. akwenach.
Sondowanie rzeki Noteci
W przypadku ich niespełnienia, miejsca newralgiczne są dodatkowo oznakowane i wskazywane w codziennych raportach nawigacyjnych. W przypadku obiektów hydrotechnicznych dodatkowo pracownicy Wód Polskich przeprowadzają wspomniane sondowania poprzeczne m.in. w awanportach śluz, jazów, na odcinkach ujściowych rzek, zawężeń i w innych nietypowych lokalizacjach. Badania takie muszą być wykonywane i weryfikowane cyklicznie, po to, aby zapobiec nowopowstałym wypłyceniom, łachom, stożkom nasypowym.
Pamiętajmy rumowisko rzeczne to organizm żywy, który ciągle pracuje, przenosząc materiał w rzece dokonuje ciągłych zmian zarówno akumulacyjnych, jak i erozyjnych.
Do czasu przeprowadzenia kolejnego sondowania, codziennie na podstawie spostrzeżeń wodowskazowych oraz informacji otrzymywanych bezpośrednio z terenu sporządzane są odpowiednie protokoły nawigacyjne, w których określone zostają miejsca newralgiczne - niespełniające minimalnej wartości głębokości tranzytowej dla danej klasy drogi wodnej. Dodatkowo publikowane są wszelkiego typu ograniczenia na szlakach m.in. czasowe zamknięcia dróg wodnych, imprez na wodzie, awarii itp.
Kolejnym elementem kontroli drogi jest przeprowadzanie trałowania. Pracownicy Wód Polskich wykonują je za pomocą solaru lub metodą tradycyjną polegającą na ciągnięciu liny po dnie koryta rzecznego. W momencie zlokalizowanego niebezpiecznego miejsca typu: wiatrołomów i złomów drzew, innych przeszkód i obiektów, pracownicy natychmiast przystępują do ich usunięcia. Po tych czynnościach pozostaje wyznaczenie przebiegu szlaku żeglownego, jego granic, rozgałęzień itp. Wykonuje się to za pomocą odpowiedniego oznakowania nawigacyjnego zarówno brzegowego, jak i pływającego m.in. pław nawigacyjnych oraz bakenów. Dopiero po wykonaniu wszystkich opisanych czynności można otworzyć drogi wodne.
Wszyscy użytkownicy proszeni są o uważne śledzenie sytuacji nawigacyjnej w celu ewentualnej konieczności korekty swoich planów żeglugowych np. z powodu planowanych remontów urządzeń hydrotechnicznych, prac na obiektach i wszelkiego rodzaju utrudnieniach i ograniczeniach.
Informacje żeglugowe, w tym aktualne warunki nawigacyjne oraz Komunikaty Nawigacyjne wydawane przez Dyrekcję RZGW w Bydgoszczy publikowane są na stronie internetowej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie RZGW w Bydgoszczy w zakładce -Żegluga śródlądowa