W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zarządzanie kryzysowe kompetencją władz centralnych i samorządowych

01.10.2024

Przypominamy, że zgodnie z przepisami prawa, zarządzanie kryzysowe należy do kompetencji władz na szczeblu centralnym i samorządowym. Zadania w zakresie monitorowania zagrożeń, wczesnego ostrzegania czy alarmowania ludności są realizowane przez centralne, wojewódzkie, powiatowe lub gminne centra zarządzania kryzysowego.

Logo Wód Polskich

Zgodnie z ustawą pracownicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - PIB wchodzą w skład wojewódzkiego zespołu zarzadzania kryzysowego, któremu przewodniczy wojewoda.

 

Plany zarządzania kryzysowego – krajowe, wojewódzkie, powiatowe, gminne

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym wskazuje, że organizacja systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania, jest elementem planów zarządzania kryzysowego na poziomie centralnym, wojewódzkim, powiatowym oraz gminnym.

 

Ostrzeganie ludności – zadanie władz centralnych i samorządowych

Nadzór nad funkcjonowaniem systemu oraz monitorowanie zagrożeń, wczesne ostrzeganie i alarmowanie ludności są zadaniem organów administracji publicznej. Są one realizowane za pomocą centrów zarzadzania kryzysowego organów administracji rządowej oraz  wojewódzkich, powiatowych i gminnych centrów zarządzania kryzysowego.  

 

Zarządzanie kryzysowe w mieście lub gminie

Osobą odpowiedzialną za zarządzanie kryzysowe na terenie miasta lub gminy jest prezydent miasta, burmistrz lub wójt. Zgodnie z ustawą do ich zadań należy:

  • całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności,
  • współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
  • nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
  • współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
  • współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
  • realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa. 
{"register":{"columns":[]}}