W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sytuacja hydrologiczna w regionie Dolnej Wisły nie budzi niepokoju

30.09.2024

Obecnie brak ostrzeżeń hydrologicznych wydawanych przez IMGW. W przypadku wystąpienia zagrożeń zarządzanie kryzysowe prowadzą władze centralne i samorządowe.

Krajobraz żuławski

Poziom wody w rzekach, Zalewie Wiślanym i wodach przybrzeżnych Bałtyku osiąga tylko wyjątkowo stan wysoki, przeważa średni.

Cały czas obowiązuje ostrzeżenie o suszy hydrologicznej dotyczące kilku zlewni w środkowej i wschodniej części Regionu Wodnego.

W Regionie Wodnym Dolnej Wisły brak dużych, sztucznych zbiorników wodnych o istotnym znaczeniu przeciwpowodziowym.

W przypadku wystąpienia zagrożeń przedstawiciele Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku wchodzą w skład wojewódzkich zespołów zarzadzania kryzysowego, którym przewodniczą wojewodowie.

Zarządzanie kryzysowe kompetencją władz centralnych i samorządowych

Zgodnie z przepisami prawa, zarządzanie kryzysowe należy do kompetencji władz na szczeblu centralnym i samorządowym. Zadania w zakresie monitorowania zagrożeń, wczesnego ostrzegania czy alarmowania ludności są realizowane przez centralne, wojewódzkie, powiatowe lub gminne centra zarządzania kryzysowego.

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym wskazuje, że organizacja systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania, jest elementem planów zarządzania kryzysowego na poziomie centralnym, wojewódzkim, powiatowym oraz gminnym.

Ostrzeganie ludności – zadanie władz centralnych i samorządowych

Nadzór nad funkcjonowaniem systemu oraz monitorowanie zagrożeń, wczesne ostrzeganie i alarmowanie ludności są zadaniem organów administracji publicznej. Są one realizowane za pomocą centrów zarzadzania kryzysowego organów administracji rządowej oraz  wojewódzkich, powiatowych i gminnych centrów zarządzania kryzysowego. 

Zarządzanie kryzysowe w mieście lub gminie

Osobą odpowiedzialną za zarządzanie kryzysowe na terenie miasta lub gminy jest prezydent miasta, burmistrz lub wójt. Zgodnie z ustawą do ich zadań należy:

  • całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności,
  • współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
  • nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
  • współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
  • współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
  • realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.


 

{"register":{"columns":[]}}