Wodna debata edukacyjna
11.12.2024
Młodzież z trójmiejskich szkół ponadpodstawowych debatowała o gospodarowaniu wodami. Spotkanie zorganizował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Uczestnicy wymieniali się argumentami próbując poprzeć lub obalić tezę: „W dobie zmian klimatu i renaturyzacja, i regulacja rzek są potrzebne”.
To wyjątkowe wydarzenie odbyło się dzisiaj, 11 grudnia br., w studiu Radiu Gdańsk i była to pierwsza w Polsce debata edukacyjna w stylu oksfordzkim transmitowana na antenie radia.
W obliczu dynamicznie zmieniającego się klimatu, dyskusja o gospodarce wodnej nabiera szczególnego znaczenia. Mając przed sobą tak trudny i złożony temat, uczniowie świetnie się przygotowali i udowodnili, że kwestia zrównoważonej gospodarki wodnej budzi ich wielkie emocje.
Drużynę propozycji tworzył zespół uczniów z XIV Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni oraz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Gdańsku, a w drużynie opozycji zasiedli uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni.
W momencie, kiedy zaczęliśmy się przygotowywać, czytać o tych rzekach, dowiedzieliśmy się tylu nowych rzeczy… to, ile [wszystkie] osoby się dowiedziały… teraz czujemy się nawet związani z tematem rzek, to będzie nas w jakoś żyło i teraz jesteśmy w stanie edukować inne osoby.
- podsumowała dyskusję debatantka z III LO w Gdyni.
Uczniowie przedstawiali celne argumenty, rozważając na temat ogólnoświatowego problemu, jakim jest potrzeba regulacji i renaturyzacji wód w dobie zmian klimatu. Padły definicje zarówno renaturyzacji, jak i regulacji rzek, debatanci pokazali co się za nimi kryje, jakie są przyczyny i skutki ich realizacji.
Głosu młodzieży wysłuchali internauci, słuchacze Radia oraz eksperci oceniający debatujących. W składzie jury znaleźli się Dyrektor RZGW w Gdańsku, Andrzej Ryński, Kierownik Wydziału Zarządzania Środowiskem, Joanna Jamka-Szymańska oraz Kierownik Parku Krajobrazowego Dolina Słupi, Marcin Miller.
Cieszę się, że o tym mówicie. Wy będziecie kształtować tę naszą przyszłość i w kraju i pewnie na świecie, więc cieszę się, że weszliście w ten temat, że jesteście tym zainteresowani. Wasza perspektywa jest dla mnie cenna, może nam dużo pokazać.
– powiedział podczas wygłaszania werdyktu, Dyrektor Andrzej Ryński.
Decyzją ekspertów, pomimo wyrównanego poziomu argumentacji obu drużyn oraz świetnego przygotowania merytorycznego, wygrała drużyna opozycji. Oceniane były m.in.: sposób prezentacji, merytoryka wypowiedzi, wierność tematowi.
Debaty stanowią nieocenione narzędzie edukacyjne. Debata oksfordzka jest to sformalizowana forma dyskusji pomiędzy dwoma czteroosobowymi drużynami. Toczy się ona nad wybraną tezą, które można potwierdzić lub obalić. Drużyny, w wyniku losowania stają się drużyną propozycji (broniącą podanej tezy) i opozycji (mającej ją obalić). Drużyny występują naprzemiennie, zaczynając od pierwszej mowy propozycji aż do czwartej mowy opozycji.
Nagrania z debaty wysłuchać można na kanale YouTube.