W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wody Polskie na kongresie Polskie Porty 2030

10.06.2024

Mateusz Balcerowicz, z-ca Prezesa Wód Polskich ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą, wziął udział w kongresie Polskie Porty 2030.

Kongres Polskie Porty 2030 Mateusz Balcerowicz

W czasie obrad wziął udział w Panelu dyskusyjnym pt. "Terminale i zaplecze - efektywne zarządzanie przepływem ładunków i infrastrukturą portową”.

- My staramy się kontynuować inwestycje, które zostały zaplanowane w gospodarce wodnej. Dokonaliśmy audytu tych planów by wybrać do realizacji te najbardziej priorytetowe, pracujemy nad tym by pozyskać środki na te realizacje, głównie z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027). To punktowe inwestycje, ale wpływające na możliwości korzystania z rzeki i jej funkcję transportową. Tu mam na myśli głównie rzekę Odrę, śluzę Opole, śluzę ujście Nysy i Kanał Gliwicki. To są miejsca, które wymagają podjęcia natychmiastowych działań. Mamy też na uwadze zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław.
Ale co istotne, chcemy realizować tę gospodarkę w sposób zrównoważony, pamiętając o tym, żeby uwzględniać elementy ochrony środowiska. I druga istotna rzecz, my chcemy rozmawiać z wszystkimi użytkownikami wód, w tym użytkownikami biznesowymi i jednostkami samorządu terytorialnego
. - powiedział podczas debaty.

Była to druga edycja Kongresu, która również w tym roku odbyła się w Sopocie. Honorowy patronat nad konferencją objęło Ministerstwo Infrastruktury.

Na przestrzeni ostatnich lat porty morskie to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Port Gdańsk w 2012 przeładował 26,9 mln, w 2023 aż 81 mln ton. Przeładunki w Porcie Gdynia wzrosły z 15,8 mln ton w 2012 do 28,2 mln ton w 2022. Zespół portów Szczecin i Świnoujście w 2012 przeładował 21,3 mln ton, zaś 10 lat później 36,8 mln ton. Jednocześnie w kilkanaście lat Polska stała się liderem przeładunków kontenerów na Bałtyku a Port Gdańsk regionalnym hubem z najważniejszymi oceanicznymi połączeniami.

Jedną z najgłośniejszych inwestycji ostatnich lat w sektorze morskim był tzw. przekop Mierzei Wiślanej wraz z budową toru wodnego prowadzącego z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i dalej, rzeką Elbląg, do Portu Elbląg.

Wraz z całym światem ten sektor gospodarki wkracza na ścieżkę ekologii i cyfryzacji, dla której fundamentem są nie tylko regulacje prawne, ale także ekonomiczna konieczność . Polskie porty – zarówno te o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa – jak i te mniejsze, administrowane przez lokalne samorządy, stoją przed wielką szansą.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}