W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stop Fake News. Komentarz do postu Akcji Ratunkowej dla Krakowa ws. dewastacji rzeki Prądnik

30.01.2025

Dezinformacja

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej  w Krakowie, jak w szeregu innych realizowanych przedsięwzięć,  uczestniczyło w procesie administracyjnym związanym z wydawaniem decyzji i opinii w ramach i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na potrzeby realizacji inwestycji „Opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID wraz z opracowaniem projektu wykonawczego dla przebudowy ul. Bankowej w Zielonkach” 

Z tego też względu post Akcji Ratunkowej dla Krakowa zawiera szereg informacji, które wprowadzają opinię publiczną w błąd, dlatego wyjaśniamy:

W tym kontekście niejasne jest stwierdzenie:  „…..Zezwolenia na Realizację Inwestycji DROGOWEJ wydanej przez Starostwo Powiatowe na wniosek gminy przy aprobacie Wód Polskich!”

Powyższa informacja mija się z prawdą, ponieważ zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, Inwestor przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinien uzyskać opinie szeregu instytucji, a nie tylko Wód Polskich,  w tym między innymi:

a) ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,

b) dyrektora właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani,

c) właściwego organu nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów górniczych,

d) dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią,

e) dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych,

f) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków – w odniesieniu do dóbr kultury chronionych na podstawie odrębnych przepisów,

g) właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej – w odniesieniu do linii kolejowej,

h) innych organów wymaganych przepisami szczególnymi.

RZGW w Krakowie było zatem jedną z wielu instytucji, co istotne - opiniujących przedsięwzięcie a nie aprobującym je. 

Kolejna kwestią jest stwierdzenie w poście, iż wójt gminy Zielonki „wydał ją sam dla siebie” . 

Chodzi o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Decyzja zgodnie z Ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, mogła zostać wydana przez Wójta Gminy Zielonki, który zakwalifikował planowane przedsięwzięcie,  jako mogące znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z tym w toku prowadzonego postępowania wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Krakowie o wydanie opinii w sprawie stwierdzenia (lub nie) obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiego obowiązku, o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie wyraził opinię, że ww. przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ale jednocześnie wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia. 
RZGW w Krakowie wskazało m.in., że  prace należy prowadzić w pierwszej kolejności z brzegu koryta cieku, a prace wykonywane w korycie cieku należy prowadzić:

a) w sposób nie utrudniający swobodnego przepływu wód, z wyłączeniem okresów wynikających z potrzeb technologicznych prowadzonych robót – w tych okresach konieczne jest zachowanie co najmniej przepływu nienaruszalnego w cieku, a w przypadku, gdy w naturalnych warunkach przepływ nienaruszalny nie jest zachowany należy przeprowadzić przepływ w całości.

b) poza okresami wezbrań powodziowych.

c) połówkowo (brzeg lewy, brzeg prawy) i z ograniczeniem zmącenia wód – prace prowadzić w taki sposób, aby uniknąć dłuższego niż 5 godzin dziennie i 4 dni w tygodniu mącenia wód.

d) poza miesiącami marzec–maj, przypadającymi na tarło ryb.  Ewentualne przesunięcie terminu może nastąpić po konsultacji z ichtiologiem, który określi faktyczne zagrożenie dla ichtiofauny w trakcie prowadzenia prac w okresie tarła i inkubacji ikry, a także będzie nadzorował prace w korycie cieku pod kątem obecności ryb.

e) z zastosowaniem rozwiązań chroniących wody powierzchniowe przed zanieczyszczeniem.

Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, Wójt Gminy Zielonki poinformował strony o zakończeniu postpowania dowodowego przez wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla w/w przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia publicznego ogłoszenia niniejszego zawiadomienia. Zawiadomienie zostało zamieszczone skutecznie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Zielonki, a także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Gminy Zielonki. 

Żadna ze stron postpowania nie wniosła uwag ani wniosków.
 

{"register":{"columns":[]}}