Stop Fake News. Komentarz do postu Akcji Ratunkowej dla Krakowa ws. dewastacji rzeki Prądnik
30.01.2025
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, jak w szeregu innych realizowanych przedsięwzięć, uczestniczyło w procesie administracyjnym związanym z wydawaniem decyzji i opinii w ramach i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na potrzeby realizacji inwestycji „Opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID wraz z opracowaniem projektu wykonawczego dla przebudowy ul. Bankowej w Zielonkach”
Z tego też względu post Akcji Ratunkowej dla Krakowa zawiera szereg informacji, które wprowadzają opinię publiczną w błąd, dlatego wyjaśniamy:
W tym kontekście niejasne jest stwierdzenie: „…..Zezwolenia na Realizację Inwestycji DROGOWEJ wydanej przez Starostwo Powiatowe na wniosek gminy przy aprobacie Wód Polskich!”
Powyższa informacja mija się z prawdą, ponieważ zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, Inwestor przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinien uzyskać opinie szeregu instytucji, a nie tylko Wód Polskich, w tym między innymi:
a) ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
b) dyrektora właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani,
c) właściwego organu nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów górniczych,
d) dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią,
e) dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych,
f) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków – w odniesieniu do dóbr kultury chronionych na podstawie odrębnych przepisów,
g) właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej – w odniesieniu do linii kolejowej,
h) innych organów wymaganych przepisami szczególnymi.
RZGW w Krakowie było zatem jedną z wielu instytucji, co istotne - opiniujących przedsięwzięcie a nie aprobującym je.
Kolejna kwestią jest stwierdzenie w poście, iż wójt gminy Zielonki „wydał ją sam dla siebie” .
Chodzi o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Decyzja zgodnie z Ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, mogła zostać wydana przez Wójta Gminy Zielonki, który zakwalifikował planowane przedsięwzięcie, jako mogące znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z tym w toku prowadzonego postępowania wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Krakowie o wydanie opinii w sprawie stwierdzenia (lub nie) obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiego obowiązku, o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie wyraził opinię, że ww. przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ale jednocześnie wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia.
RZGW w Krakowie wskazało m.in., że prace należy prowadzić w pierwszej kolejności z brzegu koryta cieku, a prace wykonywane w korycie cieku należy prowadzić:
a) w sposób nie utrudniający swobodnego przepływu wód, z wyłączeniem okresów wynikających z potrzeb technologicznych prowadzonych robót – w tych okresach konieczne jest zachowanie co najmniej przepływu nienaruszalnego w cieku, a w przypadku, gdy w naturalnych warunkach przepływ nienaruszalny nie jest zachowany należy przeprowadzić przepływ w całości.
b) poza okresami wezbrań powodziowych.
c) połówkowo (brzeg lewy, brzeg prawy) i z ograniczeniem zmącenia wód – prace prowadzić w taki sposób, aby uniknąć dłuższego niż 5 godzin dziennie i 4 dni w tygodniu mącenia wód.
d) poza miesiącami marzec–maj, przypadającymi na tarło ryb. Ewentualne przesunięcie terminu może nastąpić po konsultacji z ichtiologiem, który określi faktyczne zagrożenie dla ichtiofauny w trakcie prowadzenia prac w okresie tarła i inkubacji ikry, a także będzie nadzorował prace w korycie cieku pod kątem obecności ryb.
e) z zastosowaniem rozwiązań chroniących wody powierzchniowe przed zanieczyszczeniem.
Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, Wójt Gminy Zielonki poinformował strony o zakończeniu postpowania dowodowego przez wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla w/w przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia publicznego ogłoszenia niniejszego zawiadomienia. Zawiadomienie zostało zamieszczone skutecznie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Zielonki, a także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Gminy Zielonki.
Żadna ze stron postpowania nie wniosła uwag ani wniosków.