Powrót

Stop Fake News. Komentarz do postu Akcji Ratunkowej dla Krakowa ws. dewastacji rzeki Prądnik

30.01.2025

Dezinformacja

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej  w Krakowie, jak w szeregu innych realizowanych przedsięwzięć,  uczestniczyło w procesie administracyjnym związanym z wydawaniem decyzji i opinii w ramach i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na potrzeby realizacji inwestycji „Opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID wraz z opracowaniem projektu wykonawczego dla przebudowy ul. Bankowej w Zielonkach” 

Z tego też względu post Akcji Ratunkowej dla Krakowa zawiera szereg informacji, które wprowadzają opinię publiczną w błąd, dlatego wyjaśniamy:

W tym kontekście niejasne jest stwierdzenie:  „…..Zezwolenia na Realizację Inwestycji DROGOWEJ wydanej przez Starostwo Powiatowe na wniosek gminy przy aprobacie Wód Polskich!”

Powyższa informacja mija się z prawdą, ponieważ zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, Inwestor przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinien uzyskać opinie szeregu instytucji, a nie tylko Wód Polskich,  w tym między innymi:

a) ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,

b) dyrektora właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani,

c) właściwego organu nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów górniczych,

d) dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią,

e) dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych,

f) właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków – w odniesieniu do dóbr kultury chronionych na podstawie odrębnych przepisów,

g) właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej – w odniesieniu do linii kolejowej,

h) innych organów wymaganych przepisami szczególnymi.

RZGW w Krakowie było zatem jedną z wielu instytucji, co istotne - opiniujących przedsięwzięcie a nie aprobującym je. 

Kolejna kwestią jest stwierdzenie w poście, iż wójt gminy Zielonki „wydał ją sam dla siebie” . 

Chodzi o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Decyzja zgodnie z Ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, mogła zostać wydana przez Wójta Gminy Zielonki, który zakwalifikował planowane przedsięwzięcie,  jako mogące znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z tym w toku prowadzonego postępowania wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Krakowie o wydanie opinii w sprawie stwierdzenia (lub nie) obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiego obowiązku, o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie wyraził opinię, że ww. przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, ale jednocześnie wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia. 
RZGW w Krakowie wskazało m.in., że  prace należy prowadzić w pierwszej kolejności z brzegu koryta cieku, a prace wykonywane w korycie cieku należy prowadzić:

a) w sposób nie utrudniający swobodnego przepływu wód, z wyłączeniem okresów wynikających z potrzeb technologicznych prowadzonych robót – w tych okresach konieczne jest zachowanie co najmniej przepływu nienaruszalnego w cieku, a w przypadku, gdy w naturalnych warunkach przepływ nienaruszalny nie jest zachowany należy przeprowadzić przepływ w całości.

b) poza okresami wezbrań powodziowych.

c) połówkowo (brzeg lewy, brzeg prawy) i z ograniczeniem zmącenia wód – prace prowadzić w taki sposób, aby uniknąć dłuższego niż 5 godzin dziennie i 4 dni w tygodniu mącenia wód.

d) poza miesiącami marzec–maj, przypadającymi na tarło ryb.  Ewentualne przesunięcie terminu może nastąpić po konsultacji z ichtiologiem, który określi faktyczne zagrożenie dla ichtiofauny w trakcie prowadzenia prac w okresie tarła i inkubacji ikry, a także będzie nadzorował prace w korycie cieku pod kątem obecności ryb.

e) z zastosowaniem rozwiązań chroniących wody powierzchniowe przed zanieczyszczeniem.

Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia, Wójt Gminy Zielonki poinformował strony o zakończeniu postpowania dowodowego przez wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi w toku postępowania materiałami dla w/w przedsięwzięcia oraz o możliwości wypowiedzenia się co do złożonych materiałów w terminie 7 dni od dnia publicznego ogłoszenia niniejszego zawiadomienia. Zawiadomienie zostało zamieszczone skutecznie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Zielonki, a także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Gminy Zielonki. 

Żadna ze stron postpowania nie wniosła uwag ani wniosków.
 

{"register":{"columns":[]}}