W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wody Polskie działają na terenie wschodniej Wielkopolski i Pojezierza Gnieźnieńskiego

PGW Wody Polskie chcąc działać transparentnie na rzecz odbudowy zasobów wód wschodniej Wielkopolski i Pojezierza Gnieźnieńskiego, przedstawiają szczegółowe informacje na temat prowadzonych działań w zakresie swoich kompetencji. Stoimy na straży prośrodowiskowej rekultywacji wyrobisk pokopalnianych, bez dalszej negatywnej ingerencji w środowisko wodne.

Celem działań PGW Wody Polskie jest adaptacja do zmian klimatu poprzez realizację działań zwiększających potencjał retencyjny i odtworzenie naturalnych poziomów wód powierzchniowych i podziemnych na obszarze wschodniej Wielkopolski ze zdiagnozowanymi największymi niedoborami wody w Polsce poprzez alimentację wody w korytach rzecznych oraz odbudowę poziomów wodonośnych w rejonach objętych zasięgiem lejów depresyjnych wyrobisk górniczych. Realizacja powinna wpłynąć korzystnie na poprawę stosunków wodnych w regionie objętym negatywnym oddziaływaniem górnictwa odkrywkowego, a tym samym przyczynić się do minimalizowania skutków suszy, ponadto podniesie się bezpieczeństwo powodziowe w dolinie środkowej Warty, we wschodniej i środkowej Wielkopolsce.

Inwestorami różnych zadań mają być – zgodnie ze swoimi kompetencjami i obowiązkami - PGW Wody Polskie, ZE PAK S.A oraz na mocy porozumień i listów intencyjnych jako uczestnicy również lokalne samorządy.

 

Problem niedoborów wody wschodniej Wielkopolski

Bazując na danych ze stacji meteorologicznej w Kole, należącej do sieci pomiarowej Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowego Instytutu Badawczego prowadzonej w ramach Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej, przeanalizowano warunki meteorologiczne.

Biorąc pod uwagę dane za 10 lat w tzw. ujęciu hydrologicznym, tj. od listopada 2010 do października 2020 r., zauważyć można dodatni trend średniej rocznej temperatury powietrza, z przeciętnym wzrostem o 0,15°C na rok. Średnia temperatura roczna dla omawianych 10 lat wynosi 9,5°C. Dla lat 2014-2016 oraz 2019-2020 temperatura przekraczała 10,0°C. Wzrost średniej rocznej temperatury powietrza, który obserwujemy m.in. na tym obszarze przyczynia się do wydłużenia okresu wegetacyjnego i zwiększenia zapotrzebowania roślin na wodę.

Zwiększa się również parowanie z wolnej powierzchni wody i parowanie terenowe. Z kolei, jeśli spojrzy się na roczne sumy opadów, należy stwierdzić tendencję spadkową, jednak statystycznie trend ten jest mało istotny. Podobne obserwacje poczyniono na innych stacjach klimatologicznych i opadowych z badanego obszaru w ujęciu zarówno ostatniej dekady, jak również na przestrzeni ostatnich 50 lat.

Średni opad roczny dla analizowanej dekady wynosi około 483 mm, co mieści się niewiele poniżej normy rocznej w tym rejonie za wielolecie 1991-2020 (wg IMGW-PIB). Największe opady zarejestrowano w roku 2017 i wyniosły one 602 mm. Około 600 mm opadów odnotowano również w roku 2020. Najniższe opady zanotowano z kolei w roku hydrologicznym 2015 i było to niecałe 330 mm, stanowiąc 68% średniej z analizowanych 10 lat.

Interpretując dane w ujęciu miesięcznym, można zauważyć, że największy udział opadów przypada na miesiące z półrocza letniego, a maksimum dotyczy lipca, wynosząc 15% opadu rocznego. Opady od listopada do kwietnia nie przekraczały 40 mm na miesiąc, co daje do 7% udziału w opadzie rocznym.

Powyższe dane są uśrednione i gdy analizie poddane zostaną dane dla poszczególnych miesięcy w wieloleciu (rys. 2.) zauważyć można, że w listopadzie 2010 spadło około 140 mm deszczu i był to najwyższy opad miesięczny dla całego wielolecia, stanowiąc prawie 400% średniego opadu dla tego miesiąca. Przechodząc do minimalnych sum miesięcznych opadów w listopadzie 2011 czy 2018 było to zaledwie kilka mm.

 

Sytuacja hydrologiczna

Województwo wielkopolskie, w tym obszar Wielkopolski wschodniej, położone jest w większości w regionie wodnym rzeki Warty, która wraz z rzekami: Notecią i Prosną, jest osią układu hydrograficznego województwa. Niskie zasoby wód powierzchniowych w regionie, związane m.in. z niekorzystnym bilansem wodnym, stanowią istotne w skali regionalnej zagrożenie dla środowiska, a w dłuższej perspektywie także dla rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym prowadzenia gospodarki rolnej. Szczególnie znaczne deficyty wód występują we wschodniej części województwa.

Niedobory wód w Wielkopolsce wschodniej mają bardzo złożony charakter i wynikają z kilku nakładających się zjawisk, które ze względu na działający efekt kumulacji, należy rozpatrywać wspólnie. Do deficytu wód na obszarze Wielkopolski wschodniej obok czynników klimatycznych przyczynia się wieloletnia presja antropogeniczna, przejawiająca się na tym obszarze: górnictwem odkrywkowym, melioracjami (między innymi odwadniające użytki zielone), regulacjami koryt rzecznych, bezzwrotnymi poborami wód podziemnych na cele gospodarcze i komunalne, wycinka lasów, osuszanie bagien itd.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że w gospodarce wodnej obowiązuje podział na regiony wodne, obszary bilansowe, rejony wodno-gospodarcze, dlatego szczególnie istotne jest szersze podejście do problematyki deficytu wód oraz podejmowanie odpowiednich i adekwatnych działań naprawczych na całym obszarze dotkniętym deficytem wody, a nie jedynie w miejscu występowania jego bezpośredniej przyczyny, jak np. w granicach obszarów poeksploatacyjnych.

Gospodarowanie wodami nie zamyka się w granicach administracyjnych a skutki niekorzystnych zjawisk mogą być widoczne na znacznym obszarze wykraczającym poza teren gminy, powiatu czy nawet województwa. Postępujący deficyt wód w Wielkopolsce wschodniej zdecydowanie wykracza poza jej obszar i oddziałuje zarówno na sąsiednie powiaty w województwie wielkopolskim, jak również na województwo kujawsko-pomorskie.

Przeważający obszar Wielkopolski wschodniej jest silnie zagrożony wystąpieniem suszy atmosferycznej. Wynika to z bardzo niekorzystnego bilansu wodnego, na który składają się bardzo niskie opady i wysokie parowanie potencjalne. Szczególnie niekorzystne warunki meteorologiczne występują we wschodniej i północnej części powiatu słupeckiego, w środkowej i północnej części powiatu konińskiego oraz w północno-zachodniej części powiatu kolskiego. Średni opad z wielolecia na obszarze tym nie przekracza 500 mm rocznie, a w skrajnych latach spada poniżej 300 mm rocznie. Z kolei parowanie potencjalne w ostatnich latach regularnie przekracza na tym terenie 800 mm/rok.

W wybranych latach niedobór wody liczony jako wypadkowa między tymi dwoma parametrami sięga ponad 400 mm/rok, a w kontekście podwyższającej się temperatury powietrza, pogarszających się warunków wilgotnościowych i pozostających na bardzo niskim poziomie opadów problem ten niestety narasta. Prowadzi to do suszy glebowej, wysychania mniejszych rzek i oczek wodnych, obniżania poziomu wody w jeziorach i mokradłach oraz obniżania się poziomu wód gruntowych.

W konsekwencji obszar ten narażony jest na częste susze glebowe i hydrologiczne. Wspomniane wyżej zjawiska prowadzą do nieodwracalnych zmian w ekosystemach wodnych oraz doprowadzić mogą do wielu strat ekonomicznych. Znaczne i długotrwałe obniżanie się poziomu wód gruntowych oraz wód podziemnych głębszych warstw wodonośnych, a także postępująca susza hydrogeologiczna skutkują również problemami w zaopatrzeniu w wodę ludności oraz pogorszeniem warunków produkcyjnych w rolnictwie i leśnictwie.

 

Działania RZGW w Poznaniu

Rozpatrywany obszar od kilkudziesięciu lat poddany jest silnej presji antropogenicznej w związku z funkcjonowaniem w jego granicach konińsko-tureckiego zagłębia węglowego, z którym stowarzyszone są konwencjonalne elektrownie. Obecnie wydobycie węgla prowadzi się w trzech ostatnich wyrobiskach, które zaopatrują elektrownię Pątnów i elektrownię Pątnów II. Z kolei w okolicach Turku działalność górniczą zakończono w 2021 roku, choć do chwili obecnej prowadzone jest jeszcze odwodnienie wyrobiska po odkrywce Adamów.

Konsekwencjami długoletniej działalności wydobywczej i funkcjonowania elektrowni są: bardzo duże przekształcenia morfologiczne terenów po byłych odkrywkach, zmieniony układ hydrograficzny z przełożonymi ciekami, które miały pełnić rolę kanałów odprowadzających wody kopalniane bądź zapewniających wody do chłodzenia elektrowni oraz poważne deficyty wód, przejawiające się ubytkiem poziomu wody w pobliskich jeziorach, przesuszeniem mokradeł, obniżeniem zwierciadła wód gruntowych i głębszych poziomów wodonośnych oraz zanikiem licznych cieków. Najbardziej negatywne skutki stwierdzono w zlewni górnej Noteci, Powidzkim Parku Krajobrazowym i jego otoczeniu oraz w zlewni Teleszyny i Warcicy.

W granicach Wielkopolski wschodniej występuje wiele terenów górniczych, tj. przestrzeni objętych przewidywanymi szkodliwymi wpływami robót górniczych (co z generalnego punktu widzenia pokrywa się z występowaniem lejów depresyjnych powstałych na skutek odwodnień górniczych oraz nadmiernego sczerpywania zasobów wód podziemnych zmagazynowanych w obrębie warstw wodonośnych). Odwadnianie kopalni odkrywkowych oraz przerzuty wód kopalnianych na analizowanym terenie pogłębia deficyty wodne, co szczególnie wyraźne widoczne jest w północnej części Wielkopolski wschodniej, gdzie znajdują się największe i najgłębsze odkrywki węgla brunatnego oraz połączone z odwadnianymi warstwami wodonośnymi jeziora. Strefa tych negatywnych oddziaływań obejmuje przed wszystkim rejon Powidzkiego Parku Krajobrazowego oraz zlewnię górnej Noteci.

W ramach projektu pn. „Zwiększenie retencji i odbudowa zasobów wodnych terenów pogórniczych na obszarze Wielkopolski wschodniej” 4 zadania znajdują się we właściwości PGW Wody Polskie wynikającej z ustawy Prawo wodne. Są to:

  • Odbudowa zasobów wodnych jezior Pojezierza Gnieźnieńskiego - obiekty w kompetencji RZGW w Poznaniu,
  • Poprawa stosunków wodnych poprzez dostosowanie profilu podłużnego i przekroju poprzecznego rzek Kaczki i Trzemszy wraz z budowlami i kanałami łączącymi,
  • Odbudowa zasobów wodnych i poprawa stanu hydrologicznego zlewni rzeki Warcicy, poprzez jej zasilanie wodami rzeki Warty,
  • Zwiększenie retencji jezior w zlewni Lisewki poprzez budowę jazu poniżej Jez. Skulskiego (zadanie prowadzone pod nazwą „Podpiętrzenie jezior Skulskich, gm. Skulsk - odbudowa rzeki Lisewki”).

Zadania planowane są do realizacji ze środków pozyskanych z Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 w ramach dofinansowania z Funduszy na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, w tym przede wszystkim działania związane z retencją, renaturyzacją i OZE.

Dla trzech zadań obecnie są prowadzone, zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko postępowania zmierzające do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla jednego zadania zostały już wydane decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Rekultywacja wyrobisk pogórniczych

Zgodnie z art. 129 ustawy Prawo geologiczne i górnicze obowiązkiem przedsiębiorcy, który posiada koncesję na działalność górniczą jest rekultywacja terenów górniczych podczas likwidacji zakładu górniczego. Działanie to jest na mocy przepisów przypisane dla wyrobisk we wschodniej Wielkopolsce do ZE PAK. Na prowadzone działania rekultywacyjne zgodnie z przepisami ustawy Prawo wodne należy uzyskać zgody wodnoprawne.

W celu napełnienia wyrobisk wodą w szczególności należy mieć zgodę w postaci pozwolenia wodnoprawnego na:

  • szczególne korzystanie z wód polegające na odprowadzaniu wód pochodzących z odwodnienia wgłębnego zakładu górniczego do wyrobiska,
  • szczególne korzystanie z wód obejmujące przerzut wody,
  • wykonanie urządzeń wodnych (wylotów z rurociągów sprowadzających wodę do wyrobiska, doprowadzalników i  odprowadzalników).

Decyzje wodnoprawne w tym przypadku wydaje RZGW w Poznaniu.  Dotychczas RZGW w Poznaniu wydał 13 decyzji udzielających pozwolenia wodnoprawnego związanych z rekultywacją wyrobisk pokopalnianych, należących do PAK Kopalni Węgla Brunatnego Konin S.A. W decyzjach wydano między innymi pozwolenia na piętrzenie wód na ciekach oraz przerzut wód do zbiorników retencyjnych i wyrobisk pokopalnianych, w celu odbudowy zasobów wód powierzchniowych i podziemnych.

 

Listy intencyjne z udziałem RZGW w Poznaniu

10 listopada 2020 r. ZE PAK S.A., Gmina Koło, Gmina Kramsk oraz PGW Wody Polskie zawarły list intencyjny dotyczący odbudowy zasobów wodnych i poprawy stanu hydrologicznego zlewni rzeki Warcicy, poprzez jej zasilanie wodami rzeki Warty. Zgodnie z zapisami listu PGW Wody Polskie RZGW Poznań zobowiązało się do zabezpieczenia środków finansowych na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskania decyzji administracyjnych oraz wykonania robót budowlanych, samorządy oraz ZE PAK S.A. zadeklarowały współfinansowanie realizacji zadania.

9 lutego 2021 r. zawarto kolejny list intencyjny dotyczący przywrócenia zasobów wód powierzchniowych i podziemnych oraz zwiększenia retencji na terenie wschodniej Wielkopolski. List zawarto pomiędzy ZE PAK S.A a PGW Wody Polskie. Strony zadeklarowały wolę współpracy w sprawie realizacji zadań przyczyniających się do szybszej odbudowy stosunków wodnych w rejonach prowadzonej działalności ZE PAK S.A.

8 listopada 2022 r. zawarto list intencyjny dotyczący podjęcia współpracy w zakresie realizacji zadania pn. „Zwiększenie retencji i ochrony przeciwpowodziowej środkowej Warty poprzez wykorzystanie potencjału zbiorników powyrobiskowych w zlewni Biskupiej Strugi oraz przystosowanie Kanału Ślesińskiego do przerzutu wód”. List został zawarty pomiędzy ZE PAK S.A., Województwem Wielkopolskim, Powiatem Słupeckim, Powiatem Gnieźnieńskim, Gminą Powidz, Gminą Kleczew, Gminą Ostrowite, Gminą Witkowo, Gminą Wilczyn, Gminą Jeziora Wielkie, Gminą Orchowo, Gminą Kazimierz Biskupi oraz Nadleśnictwem Miradz a PGW Wody Polskie.

Zgodnie z zapisami listu intencyjnego dokumentacja projektowa dla tych zadań jest opracowywana przez ZE PAK S.A., PGW Wody Polskie odpowiedzialne będą za koordynację współpracy przy realizacji projektu w zakresie informowania stron porozumienia o podejmowanych działaniach i ich efektach, realizację inwestycji poprzez uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia wodnoprawnego oraz decyzji o pozwoleniu na budowę, zapewnienie wkładu finansowego w modernizację pompowni Morzysław i Pątnów, rozliczenie finansowe oraz jej późniejszą eksploatację. Samorządy i pozostałe instytucje wymienione w liście intencyjnym zadeklarowały niezwłoczne procedowanie i pomoc w uzyskiwaniu niezbędnych decyzji i pozwoleń związanych z budową rurociągu.

26 stycznia 2023 r. zawarto list intencyjny o współpracy na rzecz badań środowiskowych, technicznych i innych ze szczególnym uwzględnieniem nowych inwestycji ZE PAK S.A. w energetykę odnawialną i jądrową. List został zawarty pomiędzy, ZE PAK S.A., Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu i PGW Wody Polskie. Strony deklarują w nim współpracę w sprawie realizacji działań w strefie szeroko rozumianej transformacji energetycznej ZE PAK S.A.

14 grudnia 2023 r. zawarto list intencyjny dotyczący podjęcia współpracy w zakresie realizacji inwestycji pn. Odbudowa zasobów wodnych zlewni Noteci, jez. Zakrzewek i Kanału Grójeckiego poprzez ich zasilanie wodami z odwodnienia odkrywki Tomisławice. List został zawarty pomiędzy ZE PAK S.A., Gminą Wierzbinek oraz PGW Wody Polskie. Zgodnie z zapisami listu intencyjnego, strony mając na uwadze konieczność odbudowy zasobów wodnych i poprawy stanu hydrologicznego w zlewni górnej Noteci i Kanału Grójeckiego, zasilenie w wodę jeziora Zakrzewek oraz szybsze wypełnienie wyrobiska po odkrywce Lubstów w zlewni Kanału Grójeckiego, deklarują wolę wspólnego działania w kierunku odbudowy zasobów wodnych na obszarze Pojezierza Gnieźnieńskiego i Kujawskiego.

Zapisy wskazują również, że ZE PAK S.A.– wykona dokumentację projektową wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych oraz wykona podział geodezyjny gruntu pod budowę systemu przerzutu wód oraz wkład finansowy, Gmina Wierzbinek - przekaże niezbędny teren pod pompownię i projektowany łącznik i doprowadzalnik zasilające jezioro Zakrzewek i rzekę Noteć w obszarze pozostającym poza administracją PGW Wody Polskie oraz zadeklarowała pomoc w uzyskiwaniu niezbędnych decyzji i pozwoleń związanych z budową, wkład finansowy w realizację zadania, a PGW Wody Polskie pozyskają niezbędne finansowanie dla zapewnienia wkładu własnego na realizację inwestycji związanej z budową bystrza na Noteci, koordynacja projektu, realizacja inwestycji, rozliczenie finansowe oraz jej późniejsza eksploatacja.

 

Zadania prowadzone przez RZGW w Poznaniu

Zadania z projektu pn. „Zwiększenie retencji i odbudowa zasobów wodnych terenów pogórniczych na obszarze Wielkopolski wschodniej” zaplanowane do realizacji przez PGW Wody Polskie to:

  • Odbudowa zasobów wodnych jezior Pojezierza Gnieźnieńskiego - obiekty w kompetencji RZGW w Poznaniu

Zakres inwestycji obejmuje: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych opinii/uzgodnień/pozwoleń/decyzji umożliwiających realizację zadania; regulację spraw własnościowych; pełnienie nadzorów oraz wykonanie robót budowlanych związanych z budową 3 jazów zastawkowych, budową 3 progów piętrzących na Strudze Biskupiej oraz budową jazu zastawkowego na Dopływie z Andrzejewa.

Obecnie uzyskano dwie decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach (z 12 maja 2022 r. i 18 grudnia 2023 r.). Obecnie w trakcie opracowania są operaty wodnoprawne.  W 2020 r. rozpoczęto przygotowanie dokumentacji projektowej.

  • Poprawa stosunków wodnych poprzez dostosowanie profilu podłużnego i przekroju poprzecznego rzek Kaczki i Trzemszy wraz z budowlami i kanałami łączącymi

Zakres inwestycji obejmuje: opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania; regulację spraw własnościowych oraz roboty budowlane związane z regulacją rzeki Kaczki na odcinku od km 8+144 do km 12+615  wraz z przerzutem ze Strugi Spicimierskiej.

Zakres planowanego zamierzenia budowlanego obejmuje:

  • ­Wykonanie kanału ziemnego, przerzutowego o długości 729 m umożliwiającego doprowadzenie Strugą Spycimierska wody ujmowanej ze Zbiornika Jeziorsko do koryta rzeki Kaczki, za pomocą istniejącego przepustu z piętrzeniem w km 7+500. Wlot do kanału w km 7+517 Strugi  Spicymierskiej, wylot do rzeki Kaczki w km 12+612,
  • ­Wykonanie  na wlocie do kanału budowli wlotowej – przegrody z zamknięciem szandorowym  umożliwiającej sterowanie przerzutem wody ze Strugi Spicymierskiej do rzeki Kaczki.
  •  Wykonanie trzech budowli komunikacyjnych na kanale przerzutowym w miejscach skrzyżowania trasy kanału z istniejącymi drogami – przejazdami gospodarczymi,
  • ­Odtworzenie (odbudowa) koryta górnego, źródłowego odcinka rzeki Kaczki od km 8+144 do km do km 12+615 – przywrócenie drożności rzeki Kaczki, wraz z przebudową budowli komunikacyjnych w miejscach skrzyżowania koryta cieku z istniejącymi drogami – przejazdami gospodarczymi,
  • Wykonanie w korycie rzeki Kaczki, na odcinku leśnym drewnianych przegród korygujących duży spadek dna rzeki.

Obecnie trwa proces uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - został opracowany Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Postępowanie związane z uzyskaniem DŚU trwa od 10 maja 2021 r.

W 2020 r. rozpoczęto przygotowanie dokumentacji projektowej.

  • Odbudowa zasobów wodnych i poprawa stanu hydrologicznego zlewni rzeki Warcicy, poprzez jej zasilanie wodami rzeki Warty

Zakres inwestycji obejmuje: opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji umożliwiających realizację zadania; regulację spraw własnościowych oraz roboty budowlane związane z ujęciem wody z rzeki Warty w km 428+430 poprzez wykonanie budowli ujęciowej długości 22,4 m, następnie od budowli ujęciowej na odcinku długości 133 m planowane jest wykonanie rowu otwartego oraz przebudowa koryta Dopływu spod Dzieraw na długości 2,28 km.

Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - opracowany został raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W 2020 r. rozpoczęto przygotowanie dokumentacji projektowej.

  • Zwiększenie retencji jezior w zlewni Lisewki poprzez budowę jazu poniżej Jez. Skulskiego – zadanie prowadzone przez RZGW Bydgoszcz pod nazwą Podpiętrzenie jezior Skulskich, gm. Skulsk - odbudowa rzeki Lisewki

Zakres inwestycji obejmuje: opracowanie ekspertyzy i dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych opinii/uzgodnień/pozwoleń/decyzji umożliwiających realizację zadania, regulację spraw własnościowych, pełnienie nadzorów oraz wykonanie robót budowlanych polegających na odbudowie koryta rzeki na długości 5,02 km, przebudowie urządzeń komunikacyjnych oraz budowie urządzenia piętrzącego.

Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – złożono wniosek 28 marca 2023 r. W 2022 r. rozpoczęto przygotowanie dokumentacji projektowej.

 

Podsumowanie

Ze względu na potrzebę ochrony zasobów wodnych w regionie wodnym Warty, Noteci, zmiany klimatu i obudowę Pojezierza Gnieźnieńskiego, PGW Wody Polskie stoi na straży prośrodowiskowej rekultywacji wyrobisk pokopalnianych, bez dalszej negatywnej ingerencji w środowisko wodne. Do napełnienia wyrobisk pokopalnianych nie zostały wykorzystane zasoby wodne pochodzące ze zbiorników wodnych, rzek czy jezior. Wyrobiska pokopalniane napełniają się samoistnie oraz w z związku z funkcjonowaniem odwodnień.

PGW Wody Polskie chcąc na bieżąco dzielić się ze społeczeństwem informacjami w zakresie realizacji zadań we wschodniej Wielkopolsce i na Pojezierzu Gnieźnieńskim na stronie internetowej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu będzie sukcesywnie zamieszczało informacje o aktualnie realizowanych działaniach i ich oddziaływaniu na środowisko przyrodnicze.

 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}