W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyniki urzędowej kontroli lokali gastronomicznych w okresie wzmożonego ruchu turystycznego w sezonie letnim 2024 r.

31.10.2024

W okresie od 20 czerwca do 30 września na terenie woj. podlaskiego skontrolowano łącznie 319 obiektów, w tym 165 zakładów małej gastronomii, 110 zakładów żywienia zbiorowego typu zamkniętego obsługujących zorganizowany wypoczynek oraz 44 automaty do lodów.

Widoczna część wnętrza baru gastronomicznego. Widać metalową ladę na tace oraz ciąg kilkunastu prostokątnych bemarów ze stali nierdzewnej. Bemary są ułożone po dwa równolegle do siebie dłuższym bokiem i przykryte pokrywami. Z bemarów wystają metalowe trzonki narzędzi do serwowania potraw. Za bemarami wzdłuż ściany widać metalowy blat, na którym stoją dwa talerze. Na jednym z nich bliżej wagi ułożone kawałki masła. Za talerzami stoi waga podłączona do gniazda elektrycznego oraz zielona taca. W tle widać przejście do wnętrza pomieszczenia kuchennego. W przejściu widać tyłem ustawionego pracownika ubranego w biały fartuch i czepek. Za przejściem wzdłuż ściany na blacie stoi dzbanek z żółtym napojem.

Przeprowadzono w nich łącznie 361 kontroli, w tym 7 interwencyjnych oraz 29 rekontroli.

Nieprawidłowości stwierdzono w 50 obiektach (41 zakładach małej gastronomii, 3 zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego oraz 6 automatach do lodów).

W skontrolowanych zakładach stwierdzano m.in. następujące nieprawidłowości:

  • brak do wglądu lub niekompletna dokumentacja z realizacji zasad dobrej praktyki higienicznej i produkcyjnej (GHP/GMP), nieprzestrzeganie instrukcji GHP, brak prowadzenia zapisów,
  • używanie produktów po upływie daty minimalnej trwałości,
  • nieprawidłowe warunki przechowywania środków spożywczych, bez zachowania łańcucha chłodniczego oraz segregacji (razem przechowywane nieoczyszczone warzywa oraz półprodukty),
  • brak lub nieprawidłowe przechowywanie odzieży ochronnej pracowników,
  • brak zapewnionych warunków do mycia i higienicznego suszenia rąk, brak ciepłej wody, brak środków do mycia,
  • nieprawidłowe przechowywanie sprzętu porządkowego - w przypadkowych miejscach, 
  • brak obieralni/stanowiska do obróbki wstępnej świeżych nieoczyszczonych warzyw oraz mięsa,
  • niewłaściwy stan sanitarno - techniczny pomieszczeń zakładu, urządzeń, wyposażenia i sprzętu,
  • brak czystości i porządku w zakładzie,
  • brak zabezpieczenia zakładu przed szkodnikami,
  • brak do wglądu orzeczeń lekarskich z badań przeprowadzonych do celów sanitarno-epidemiologicznych zatrudnionego personelu,
  • brak aktualnych szkoleń personelu potwierdzających znajomość zasad GHP,
  • brak dostępu do wymaganych informacji na temat żywności, tj. składu serwowanych potraw z wyszczególnieniem substancji lub produktów użytych do produkcji wyrobów gotowych, które powodują alergie lub reakcje nietolerancji.

Na przedsiębiorców nałożono w sumie 31 mandatów karnych na łączną kwotę 7450 zł. Wydano ogółem 45 decyzji administracyjnych (bez decyzji płatniczych), w tym 30 dotyczących poprawy stanu sanitarnego zakładów.

{"register":{"columns":[]}}