Informacja dla organizatorów imprez masowych w zakresie wymagań dotyczących bezpieczeństwa żywności
Podmiot zamierzający prowadzić działalność żywnościowo-żywieniową podczas imprezy masowej powinien znać wymagania dotyczące przepisów regulujących obszar bezpieczeństwa żywności w szczególności:
- ustawę z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 roku Nr 136, poz. 914 z późn. zm.),
- rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319).
- Każdy podmiot produkujący żywność i wprowadzający do obrotu środki spożywcze zobowiązany jest do spełnienia wszystkich wymagań koniecznych do zapewnienia ich właściwej jakości zdrowotnej, w tym właściwego stanu sanitarno-technicznego pomieszczeń zakładu i ich wyposażenia oraz stanu zdrowia osób biorących udział w obrocie (orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych);
- Art. 63 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 roku Nr 136, poz. 914 z późn. zm.) zobowiązuje podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze do zatwierdzenia i wpisu do rejestru zakładów Państwowej Inspekcji Sanitarnej przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego;
- Operatorzy rynku żywnościowego odpowiadają za bezpieczeństwo produkowanej i wprowadzanej do obrotu żywności. Wymagania dotyczące ruchomych i/lub tymczasowych pomieszczeń (dużych namiotów, straganów, ruchomych punktów sprzedaży) określone zostały w rozdziale III załącznika nr II rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych.
Wymagania obejmują niżej wymienione zagadnienia:
- pomieszczenia i automaty uliczne powinny być tak usytuowane, zaprojektowane i skonstruowane oraz utrzymywane w czystości i dobrym stanie i kondycji technicznej, aby uniknąć ryzyka zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki,
- właściwe warunki do mycia i dezynfekcji sprzętu i wyposażenia (tj. stanowisko do mycia rąk i osobne stanowisko do mycia sprzętu),
- w szczególności i w miarę potrzeby muszą być dostępne odpowiednie urządzenia, aby utrzymać właściwą higienę personelu (włącznie ze sprzętem do higienicznego mycia i suszenia rąk oraz higienicznymi urządzeniami sanitarnymi i przebieralniami,
- w przypadku gastronomii z ogródkami konsumpcyjnymi należy zapewnić klientom toalety z możliwością mycia rąk lub osobne stanowisko mycia rąk (możliwe że zapewni to organizator),
- powierzchnie, narzędzia do pracy i sprzęt w kontakcie z żywnością muszą być w dobrym stanie, łatwe do czyszczenia i w miarę potrzeby dezynfekcji,należy zapewnić odpowiednią ilość gorącej i/lub zimnej wody pitnej,
- należy zapewnić odpowiednie warunki i/lub udogodnienia dla higienicznego składowania i usuwania odpadów płynnych i stałych,
- należy zapewnić odpowiednie warunki dla utrzymywania i monitorowania właściwych warunków termicznych żywności,
- środki spożywcze muszą być tak umieszczone, aby uniknąć ryzyka zanieczyszczenia poprzez np. kurz, pył, piasek,każda osoba pracująca w styczności z żywnością powinna utrzymywać wysoki stopień czystości osobistej i nosić odpowiednie, czyste okrycie wierzchnie.
Sprzedaż i podawanie niskoprocentowych napojów alkoholowych na imprezach masowych, pochodzących z legalnych źródeł, może odbywać się wyłącznie w miejscach do tego dozwolonych przez przedsiębiorców posiadających zezwolenia.
W zakresie bezpieczeństwa żywności wszystkich producentów i dystrybutorów żywności w Polsce oraz w pozostałych krajach członkowskich UE obowiązują wprost Rozporządzenia organów ustawodawczych UE. Przepisy te znajdują się w zakładce Wymogi Prawne. Natomiast w Biuletynie Informacji Publicznych znajdują się adresy siedzib Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych, z którymi należy się kontaktować w sprawie organizowania imprez masowych oraz telefony kontaktowe.
W przypadku prowadzenia działalności w zakresie produkcji lub obrotu żywnością bez złożenia wniosku o wpis do rejestru zakładów lub o zatwierdzenie zakładu i wpis do rejestru zakładów lub wbrew decyzji o odmowie zatwierdzenia zakładu w trybie i na zasadach określonych w art. 6 rozporządzenia nr 852/2004 oraz art. 63 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia podlega karze pieniężnej w wysokości do 5 000 zł, nie mniej niż 1 000 zł.
Natomiast kto produkuje lub wprowadzania do obrotu żywność w zakresie niezgodnym z decyzją o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy podlega karze pieniężnej w wysokości do trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Wysokość kary nie może być mniejsza niż 500 złotych (art. 103 ust. 1 pkt. 4 i 5 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia).