Szkolna aktywność fizyczna - konferencja prasowa
14.03.2023
Dzisiaj w Szkole Podstawowej nr 33 w Katowicach odbyła się Konferencja prasowa w sprawie Projektu „Szkolna aktywność fizyczna”.
W konferencji udział wzięli: Śląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny dr n. med. Grzegorz Hudzik, Śląska Kurator Oświaty Urszula Bauer, dr hab. prof. AWF Katowice Dorota Groffik - Katedra Wychowania Fizycznego i Adaptowanej Aktywności Fizycznej Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 33 w Katowicach Teresa Liburska -Łój, Nauczycielka wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej nr 33 w Katowicach Karolina Nowak.
Podczas konferencji nastąpiła prezentacja Wojewódzkiego Projektu „Szkolna Aktywność Fizyczna”, realizowanego w szkołach woj. śląskiego.
Z inicjatywy Śląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego rozpoczęła się realizacja pilotażowego Projektu „Szkolna Aktywność Fizyczna”, którego ideą jest promowanie gimnastyki śródlekcyjnej wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych woj. śląskiego. Projekt realizowany jest we współpracy z Akademią Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach oraz Śląskim Kuratorium Oświaty w Katowicach. Celem działań jest ochrona zdrowia uczniów przed negatywnymi zjawiskami związanymi z pobytem w szkole. Do udziału w Projekcie zgłosiły się 594 szkoły podstawowe oraz 39 szkół ponadpodstawowych.
Potrzeba podjęcia działań polegających na upowszechnianiu prozdrowotnej aktywności fizycznej w szkole została zdiagnozowana przez pracowników Higieny Dzieci i Młodzieży Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa śląskiego na podstawie sprawowanego bieżącego nadzoru sanitarnego nad warunkami higieny procesów nauczania i wychowania w placówkach szkolnych.
W województwie śląskim w roku 2022 pod bieżącym nadzorem sanitarnym znajdowało się 1901 szkół podstawowych i ponadpodstawowych, z których skontrolowano 1200 (tj. 63%).
Kontrole oceny higienicznego rozkładu zajęć uczniów dotyczyły m.in. różnicowania i zasady rozdziału zajęć z tego samego przedmiotu w danym dniu, a zostały przeprowadzone w 640 szkołach (w 8655 oddziałach). Nieprawidłowości w tym zakresie stwierdzono w 138 oddziałach w 19 szkołach. Uczniowie przebywają w szkole średnio 6-8 godzin dziennie. Przy planowaniu zajęć należy pamiętać, że ostatnie lekcje stanowią dla uczniów duży wysiłek, zarówno umysłowy, jak i fizyczny.
Innym monitorowanym obszarem było dostosowanie mebli edukacyjnych do wzrostu uczniów. Kontrole w tym zakresie przeprowadzono w 834 oddziałach, w których oceniono 13229 stanowisk pracy ucznia, a nieprawidłowości stwierdzono w 1306 przypadkach. Stanowiska niedostosowane do wzrostu dziecka mają niekorzystny wpływ na jego postawę i zdrowie tj. prawidłowe kształtowanie się kręgosłupa i właściwe funkcjonowanie narządów wewnętrznych a także przyczyniają się do tego, że praca na lekcjach jest bardzo męcząca. Ćwiczenie śródlekcyjne wydają się być doskonałym narzędziem, aby wprowadzić rozluźnienie i odprężenie psychofizyczne, a następnie przywrócić koncentrację uczniów. Pośrednio mogą oddziaływać jako profilaktyka wad postawy i wspomagać prawidłowy rozwój małej i dużej motoryki. Obserwacje zachowań uczniów podczas przerw międzylekcyjnych skłoniły pomysłodawców Projektu do krzewienia idei aktywnie spędzanej przerwy.
W ramach rozpoczętego Projektu, Śląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny ogłosił konkurs pod hasłem „Szkolna Aktywność Fizyczna”, którego uczestnikami mogą być klasy (drużyny) lub całe szkoły z terenu woj. śląskiego, a jego realizację zaplanowano na II półrocze roku szkolnego 2022/2023. Szkoły chętne do wzięcia udziału w konkursie mogą zgłosić przygotowany przez siebie film w wybranej kategorii: „Aktywna przerwa” oraz „Ćwiczenia śródlekcyjne”. Ocenę merytoryczną filmów konkursowych przeprowadzi Pani profesor Dorota Groffik z Katedry Wychowania Fizycznego i Adaptowanej Aktywności Fizycznej w Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach z zespołem metodyków. Udział w konkursie przyczyni się do integracji danej społeczności szkolnej, ale przede wszystkim pozwoli upowszechnić nowy - aktywny sposób spędzania przerwy międzylekcyjnej (zapobiegający uczniowskiej nudzie i poprawiający bezpieczeństwo w szkole) oraz wdrożyć nawyk gimnastyki śródlekcyjnej, poprawiającej kondycję psychofizyczną ucznia i zapobiegającej wadom postawy.
Materiały
Regulamin konkursuRegulamin_Konkursu_AF_-_PDF.pdf 0.16MB Zgłoszenie do konkursu zał. 1
SAF_Zgłoszenie_zał_1.docx 0.01MB Zgłoszenie do konkursu zał. 2
SAF_Zgłoszenie_zał_2.docx 0.02MB