W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kampania Krajowego Centrum ds. AIDS

W dniach 16–30 czerwca 2021 Krajowe Centrum ds. AIDS zaplanowało kolejną edycję działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będących kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r. Początek wakacji jest szczególnie istotny z punktu widzenia poruszanej tematyki ze względu na podwyższony poziom ryzykownych zachowań w tym okresie.

Grafika z tekstem: Aby wykryć zakażenie należy wykonać test w kierunku HIV. Dowiedz się więcej na aids.gov.pl. Logo Ministerstwa Zdrowia i Krajowego Centrum ds. AIDS. Symbol czerwonej wstążeczki.

Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/AIDS. Otrzymując na bieżąco sygnały o systematycznym spadku poziomu wiedzy, w Centrum powstał pomysł na przygotowanie kampanii edukacyjnej z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną. Rosnąca liczba zakażeń w Polsce jest efektem między innymi niskiego poziomu wiedzy o HIV i AIDS i braku odniesienia ryzyka do swojej osoby (tylko około 5–9% osób wykonało choć raz w swoim życiu test w kierunku HIV). Kontynuując działania edukacyjne podjęte w roku ubiegłym, KC ds. AIDS chce promować rzetelny przekaz obalający mity związane z zagadnieniami HIV/AIDS oraz innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową, a tym samym przeciwdziałać stygmatyzacji osób zakażonych i chorych oraz ich rodzin i bliskich.

Cele kampanii

  • Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych infekcji przenoszone drogą płciową:
    • NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.
    • NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub kichanie.
    • NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara.
    • HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.
    • Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi infekcjami przenoszonymi droga płciową dochodzi w podobny sposób jak do zakażenia HIV.
  • Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
    • Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych infekcji przenoszonych drogą płciową.
    • Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD). Lista punktów na stronie: aids.gov.pl/pkd
  • Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych infekcji przenoszonych droga płciową:

Grupą docelową kampanii nie są osoby zakażone HIV czy chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia są włączone do Programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia p.n. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce”, mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny, jeśli chodzi o leczenie ARV. Nie są nimi też osoby zakażone HIV, u których poziom wirusa w surowicy krwi jest niewykrywalny, a więc są praktycznie niezakaźne. Kampania skierowana jest głównie do tych osób, które traktują temat HIV/AIDS jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.

W ramach kampanii wynajęto zewnętrzne tablice informacyjne oraz zaplanowano działania w na profilu KC ds. AIDS na Facebooku.

Plakaty informacyjno-edukacyjne

Materiały graficzne otrzymane od KC ds. AIDS zamieszczamy poniżej.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}